جنبش دانشجویی چگونه از افشای اطلاعات مالی کشور جلوگیری کرد؟

ماه‌ها ایستادگی جنبش دانشجویی در برابر معاهده موسوم‌ به برجام دو، نتیجه داد و جلوی افشای اطلاعات مالی کشور در برابر دشمنان گرفته شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بالاخره امضای دردسر ساز آقای وزیر گریبان کشور و ملت را گرفت. شاید هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد امضای پنهانی پای یک برگه‌، بعدها اقتصاد ایران را اینقدر تحت‌الشعاع قرار دهد.

علی طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد سال ۱۳۹۵ به نمایندگی از دولت ایران پای معاهده مربوط به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF را امضا کرد. با فاش شدن این موضوع اعتراضات زیادی از سوی سیاستمداران، کارشناسان و حتی دانشجویان صورت گرفت. به زودی مشخص شد اعتراض‌ها به این دلیل است که یکی از محورهای اصلی تعهدات ایران در صورت پذیرش شرایط FATF برملا شدن اطلاعات اقتصادی و اقدامات مالی ایران آن هم در زمان تحریم‌هاست.

لوایح FATF باید به تصویب خانه ملت و تایید شورای نگهبان می‌رسید؛ محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه با حضور در مجلس هرچند تمام تلاش خود را برای دفاع از لوایح FATF به کارگرفت؛ اما در نهایت هیچ تضمینی نداد که با پذیرفتن باقی لوایح گروه ویژه اقدام مالی وضعیت ایران بهبود یابد.

نه دانشجویان به FATF!

تشکل‌های دانشجویی وارد میدان شدند و تمام ظرفیت خود را برای روشن شدن افکار عمومی نسبت به پیامدهای این لوایح به‌کار گرفتند. اعتراض دانشجویان، استدلال‌های نمایندگان و کارشناس‌های مخالف و صحبت‌های وکلای موافق ملت هر روز و هر ساعت در رسانه‌ها منتشر می‌شد.

کمپین نه به FATF توسط جنبش دانشجویی راه‌اندازی شد که فعالیتش شفاف‌سازی نتایج تصویب لوایح چهارگانه FATF بود. جنبشی که به گفته سعید توانا راد دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، با ارائه سه راه‌حل‌ نحوه مطالبه‌‌گری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سوی دانشجویان و فعالان تشکل‌های دانشجویی ایجاد شد.

بهارستان میدان مطالبه

نمایندگان تشکل‌های دانشجویی حتی از تریبون‌های نماز جمعه استفاده کرده و اعتراض خود را بیان کردند. طومار‌های اعتراضی نسبت به این اقدام دولت و مجلس توسط مردم امضا شد.

هشتم مهر ۹۷ اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران، برای تقدیم طومار اعتراض به تصویب لوایح FATF در مقابل مجلس شورای اسلامی زنجیره انسانی تشکیل دادند.

اعتراض‌ها ادامه داشت؛ بهارستان‌نشین‌ها باید از تصمیم خود برای تقدیم اطلاعات مالی کشور به دشمنان و بستن راه تحریم‌ها کوتاه می‌آمدند تا جنبش دانشجویی هم از اعتراضات خود دست بکشد. درست یک هفته بعد از تشکیل زنجیره انسانی، دانشجویان بار دیگر در برابر مجلس تجمع کردند. ۱۵ مهر ماه ۹۷ ؛ نمایندگان صدای معترضان را می‌شنیدند که خواستار عدم بررسی و تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) بودند.

رفته رفته در سراسر کشور صدای «نه به FATF» دانشجویان بلند شد و تجمعات تشکل‌های انقلابی شکل گرفت؛ شیراز، مشهد، رشت، همدان و .‌.. .

تشخیص مصلحت کشور از دست نمایندگان خارج شد!

طبق قانون با اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس گره کور لوایح FATF در نهایت به دست مجمع تشخیص مصلحت نظام افتاد. کار، کمی در این مرحله با کندی پیش‌رفت؛ اما دانشجویان میدان مطالبه را رها نکردند.

اعضای اتحادیه‌ها با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر افراد این مجمع جلسات خصوصی برگزار کرده و خواستار توضیح شده و مطالبات خود را نیز اعلام کردند. دیگر تشکل‌ها نیز با در اختیار قرار دادن تریبون‌های دانشجویی و دعوت از اعضای مجمع آنها را به پاسخ در برابر افکار عمومی و دانشجویان وادار کردند.

گرچه جبهه موافق و دولت با پیوستن ایران به لوایح FATF نیز بیکار ننشستند و مردم را از عاقبت تصویب نشدن این لوایح می‌ترساندند و اقتصاد کشور را بدون آن، در وضعیت آشفته ترسیم می‌کردند.

اما خطر افشای اطلاعات اقتصادی و تنگ شدن حلقه تحریم‌ها تنها گوشه‌ای از مواردی است که در چند ماه، با دنبال شدن خط مطالبه از سوی جنبش دانشجویی، برای مردم معلوم شد.

ضربه FATF به اقتصاد ایران؟

مطابق انتظار، ایران به لیست سیاه FATF بازگشت؛ آن هم در روز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که مردم در صف انتخاب وکلای خود بودند. ایران هرچند از سال1395 با امضای دولت از لیست سیاه FATF قدم به لیست خاکستری این گروه گذاشته بود؛ولی دوباره سرجای قبلی خود ایستاد. خبر ورود ایران به لیست سیاه FATF هرچند نتوانست شوک زیادی به انتخابات وارد کند اما بازار را با التهاباتی روبرو کرد.

برخی مدعی بودند این وضعیت اقتصادی و التهابات، ناشی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه است تا اینکه عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در برابر این ادعاها واکنش نشان داد. همتی با اذعان به اینکه ورود ایران به لیست سیاه تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد آب سردی را روی آتش بازار ریخت.

دانشجویان‌ هنوز تا خنثی کردن نقشه دشمنان داخلی و خارجی راه زیادی دارند و این روزها مشغول آگاه‌سازی مردم نسبت‌به ارتباط FATF و تاثیر دلالان در آشفته بازار اقتصادی ایران و همچنین ضعف دولت در کنترل اوضاع هستند.

عادی بودن بازار و تاثیر نگرفتن اقتصاد جزو مولفه‌های اصلی بود که محمد دلگشایی مسئول انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان به آن اذعان داشته است؛ اما حقایق دیگری را نیز علیرضا کریمخانی بازگو کرد. او نیز از افشا شدن اطلاعات مالی کشور و تنگ شدن حلقه تحریم‌ها سخن گفت. البته چنین حقیقتی وجود دارد؛ چراکه «خوان زاراته» معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود: «برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.»

چنین شواهدی نشان می‌دهد دود FATF تنها به چشم مردم می‌رود و چون پوست موزی زیر پای اقتصاد ایران است که تا اینجا جنبش دانشجویی توانسته است در برابر آن بایستد و کاسبان ترس و دلالان را رسوا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061987

وب گردی

وب گردی