مجلس آینده امتیاز ویژه‌ای برای دانشگاه‌های مسئله محور قائل شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگارامام خمینی(ره) گفت: مجلس یازدهم باید دانشگاه‌هایی که در راستای حل مسئله فعالیت می کنند را مورد حمایت قرار دهد و امتیاز ویژه‌ای را برای آن‌ها قائل شود.

سعید قاضی مغربی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه توجه به دانشگاه‌ها و توسعه فناوری اظهار کرد: حل مسائل فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، باید جزو اولویت‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آینده باشد. متاسفانه ارتقای فرهنگ در جامعه دانشگاهی طی چندسال گذشته، به فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال گذشته فعالیت هایی را در حوزه فرهنگی مانند تدوین آیین‌نامه عفاف و حجاب آغاز کرده است و واحدهای دانشگاهی هم کمابیش در حال اجرای این آیین‌نامه ها و دستورالعمل ها هستند. ما در فضای دانشگاهی، نیازمند عزم عمومی برای ارتقا مسائل فرهنگی هستیم تا یک الگو و ساختار در راستای فرهنگ عفاف و حجاب شکل بگیرد.

قاضی مغربی ادامه داد: ما نیازمند شکل گیری ساختاری شناخت محور برای موضوعات فرهنگی هستیم؛ رسیدن به این ساختار نیازمند همکاری تمامی ارکان جامعه به ویژه مجلس شورای اسلامی است. البته شاید تصور شود که این موضوع، وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ اما هنگامی که بیشتر مصوبات شورای انقلاب فرهنگی به در و دیوار می خورد و مجلس هیچ اقدامی برای قانون گذاری این مصوبات انجام نمی دهد، نباید انتظار تحولات فرهنگی در کشور داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم سیاست گذاری کلی در راستای توجه به جایگاه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی گفت: در اصل 44 قانون اساسی تصریح شده که اقتصاد ایران دارای 3 قسمت تعاونی، خصوصی و دولتی است؛ متاسفانه در ساختارهای جدیدی که طی چندسال اخیر به وجود آمده، دولت در حوزه آموزش در رقابت با بخش خصوصی عمل می‌کند. جذب دانشجوی بدون کنکور در رشته کشاورزی دانشگاه تهران، حاکی از نادیده گرفتن دانشگاه‌های غیر دولتی به ویژه دانشگاه آزاد است.

وی اضافه کرد: امروز دولت به جای سر و سامان دادن به دانشگاه‌های غیر دولتی و هدایت آن ها، درمقابله با آن ها قرار گرفته است؛ طبیعی است که بخش خصوصی توانایی رقابت با بدنه دولتی را ندارد و لذا مجلس آینده باید به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشد و چالش میان دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی را برطرف کند.

قاضی مغربی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید برای دانشگاه‌ها، تسهیلات ویژه‌ای را فراهم و آن‌ها را رتبه بندی کند. همچنین مجلس باید دانشگاه هایی که در راستای حل مسئله فعالیت می کنند را مورد حمایت قرار دهد و امتیاز ویژه‌ای را برای آن‌ها قائل شود. دانشگاهی که به دنبال حل مسئله در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت است، با دانشگاهی که هیچ گونه توجهی به این موضوعات ندارد، قطعا متفاوت است و مجلس باید میان این دو دانشگاه تفاوت اساسی قائل شود.

رئیس واحد یادگار امام(ره) در پایان خاطرنشان کرد: مجلس باید به دانشگاه آزاد اعلام کند که اگر پروژه‌های نیازمند کشور را انجام دهد، از ردیف بودجه پژوهشی به آن اختصاص می‌دهد و جنبه‌های تشویقی برای داتشگاه آزاد اسلامی فراهم می‌کند. این موضوع می‌تواند علاوه بر حل بسیاری از مشکلات از طریق علمی و پژوهشی، جنبه ای راهبردی برای سیاست‌های کلان کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062039

وب گردی

وب گردی