تعطیلی مدارس گره‌گشا نیست

در حال حاضر استان تهران سه روز و برخی دیگر از استان‌ها تا پایان هفته مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل اعلام کرده‌اند؛ اما گویا این تعطیلی‌ها نمی‌تواند گره کار را بگشاید!

گروه دانشگاه ایسکانیوز، این روزها کرونا، گسترش و پیامدهای آن، خبر نخست بیشتر رسانه‌ها، فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. جدای از این که خبرهای رسمی و غیر‌رسمی در این زمینه تا چه اندازه درست یا نادرست و دست کم کنترل شده باشد، رعایت برخی دستورهای بهداشتی-پزشکی در گستره شخصی و اجتماعی برای پیشگیری از این بیماری مفید و ضروری به نظر می‌رسد.

خوشبختانه فضای مجازی امکان بسیار خوبی برای اطلاع‌رسانی درباره توصیه‌های فردی و اجتماعی در راستای رویارویی با بیماری‌های این چنینی را فراهم کرده و شرایطی را ایجاد کرده که کم و بیش بیشتر افراد از جنبه رعایت نکات فردی با این بیماری آشنایی دارند.

کم و بیش همه ما می‌دانیم که مدرسه‌های کشور زیر‌ساخت‌های مناسب بهداشتی-پزشکی ندارند و بسیاری از آنها حتی از ضروریات بهداشتی مانند شوینده‌ها و مواد ضد‌عفونی کننده، آبخوری‌ها، روشویی ‌ها و دستشویی‌های بهداشتی و مناسب، آب گرم برای شست و شوی درست و بهداشتی این اماکن محروم هستند و دست اندرکاران مدرسه برای تهیه امکانات لازم با مشکلات مالی و غیرمالی بسیاری مواجه هستند.

از طرفی تراکم بالای دانش‌آموزان در کلانشهرها و شهرهای متوسط، نزدیکی بیش از اندازه آنان در کلاس درس و برخوردهای غیر بهداشتی در محیط مدرسه و غیره زمینه لازم برای انتقال بیماری‌های واگیردار مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، آبله، سرخک و غیره را فراهم کرده است. کم نبودند بیماری‌هایی که یک یا چند کلاس را در دوره‌های گوناگون آموزشی به تعطیلی کشانده‌اند. از دیگر سو عموما کودکان و نوجوانان به دلایل گوناگون چندان مقید به رعایت ضروریات بهداشتی نیستند و بدون پایش تک به تک و دقیق دانش‌آموزان نمی‌توان انتظار داشت که توصیه‌های بهداشتی و پزشکی را اجرا کنند.

در این روزهای بحرانی گویا برخی دست اندرکاران اجرایی_سیاسی در برابر تعطیلی مراکز آموزشی_مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها مقاومت یا دست کم تردید می‌کنند و تعطیلی در وضعیت کنونی را ضروری نمی‌دانند.

انتقال سریع و آسان این ویروس و دوران نهفتگی 3 تا 14 روزه آن، میزان کشندگی اندک آن را کم‌رنگ‌تر کرده است. تجربه موثر و کامیاب چین نشان می‌دهد که کنترل و حتی شکست کرونا، نیازمند فعالیت‌هایی فراتر از رعایت دستورات فردی است. اگرچه در حال حاضر استان تهران سه روز و برخی دیگر از استان‌ها تا پایان هفته مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل اعلام کرده‌اند؛ اما گویا این تعطیلی‌ها نمی‌تواند گره کار را بگشاید!

چند روز پیش وزیر بهداشت تاکید کرد که در حال حاضر در گام های نخست ارزیابی بیماری و میزان گسترش آن هستیم و هنوز وارد فاز مبارزه با آن نشده‌ایم. این سخنان، دوره نهفتگی بیماری و البته شرایط بهداشتی مدارس نشان می‌دهد،‌ در این راستا تعطیلی یکی دو روزه مراکز آموزشی نمی‌تواند در راستای مهار بیماری کمک کننده باشد؛ چراکه ما هنوز نمی‌دانیم میزان گستردگی بیماری در میان دانش‌آموزان، والدین و شهروندان تا چه اندازه‌ای است. از این رو پیشنهاد می شود با تاکید بر آسیب‌های فزاینده مسافرت، مسئولان مدارس را 10 روز تا 2 هفته تعطیل کنند و پس از ارزیابی‌های دقیق‌تر نهادهای مربوطه، تعطیلات تمدید یا با بهبود شرایط بهداشتی برای بازگشایی مدارس تمهیداتی در نظر گرفته شود. برای جبران تعطیلات ناشی از ویروس کرونا و سایر تعطیلات سال جاری، باید کلاس‌های درس با توجه به میزان تعطیلی‌ها در شهرها و استان‌های گوناگون، تا خردادماه و حتی بیش از آن ادامه پیدا کند تا نگرانی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و نیز معلمان برطرف شود.

از سویی دیگر، هم‌اکنون فضای مجازی بهترین امکان برای ارتباط معلمان و دانش‌آموزان را فراهم کرده است، در این راستا آموزش و پرورش می‌تواند برنامه‌هایی را مشخص و خانواده‌ها با نصب ابزارک‌های ویژه گوشی همراه، کلاس‌های درسی را به صورت مجازی و گروهی برگزار کند. با این اقدام آسیبهای تعطیلات این چنینی به کمترین میزان ممکن خواهد رسید. امروز فرصت بهره برداری درست و به‌جا از چنین فناوری‌هایی است.

بی‌گمان حفظ جان شهروندان از هر مصلحتی بالاتر است. امید که با برگزیدن راهکارهای مناسب، موثر و تجربه شده داخلی و خارجی، کشور هر چه سریع‌تر به شرایط عادی خود بازگردد؛ آسان نیست اما شدنی به نظر می‌رسد.

کارشناس مسائل آموزش و پرورش*

انتهای پیام/

کد خبر: 1062040

وب گردی

وب گردی