افزایش قیمت لیمو شیرین، زنجبیل و سیر/سوءاستفاه از کرونا برای بالا بردن قیمت

نائب رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: برخی سوءاستفاده‌گران سه قلم محصول لیموترش، سیر و زنجبیل را انبار کردند و در میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار هم تخلفاتی صورت می‌گیرد که باید سازمان تعزیرات به آنها نظارت کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در روزهای گذشته قیمت میوه‌هایی مانند لیموترش، سیر و زنجبیل در بازار افزایش یافته و به چند برابر قیمت به فروش می‌رود.

علی حاج‌فتحعلی دبیر اتحادیه بارفروشان گفت: پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، بنا به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی که گفته شد محصولاتی مانند سیر و زنجبیل گرمی بوده و نیز لیموترش در کنترل بیماری می‌تواند مؤثر باشد، به یکباره تقاضا برای این محصولات در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به شدت افزایش یافت.

وی افزود: اما فقط تقاضا دلیل بالان رفتن قیمت نبود، بلکه سوءاستفاده‌گران در این بین بودند که به افزایش قیمت دامن زدند؛ نخست اینکه به رغم تولید کافی این سه قلم محصول کشاورزی در کشور، آنها را انبار کردند و عرضه به بازار به حداقل رسید. دوم اینکه میدان مرکزی میوه‌و تره‌بار که گلوگاه ورود محصولات کشاورزی شهرستان‌ها به تهران است، به صورت غیرقانونی و بیشتر از قیمت کشف‌شده محصولات را به فروش رساندند.

حاج فتحعلی افزود: مثلاً قیمت زنجبیل به کیلویی 100 هزار تومن رسیده بود و قیمت لیموترش تا 30 هزار تومان هم بالا رفت.

هیچ کمبودی در بازار میوه وجود ندارد

وی با تأکید بر اینکه هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، گفت: نامه‌ای به 10 ارگان کشور زدیم و به همه آنها اعلام کردیم که در مورد همه این سه محصول کشور به حد کافی تولید دارد، اما لیمو در جهرم، زنجبیل در تهران و شهرستان‌ها و سیر در همدان انبار شده است و باید جلوی این سوءاستفاده‌گران گرفته شود.

وی گفت: شرایط بهتر می‌شود. امروز 2000 کیلو زنجبیل توسط اتحادیه میوه و تره‌بار کیلویی 40 هزار تومان توزیع شد تا در مغازه‌ها به کیلویی 48 هزار تومان به فروش برسد. در مورد بقیه محصولات هم باید هم دولت و هم مردم همکاری کنند تا این شرایط آرام شود.

نایب رئیس اتحادیه بارفروشان تأکید کرد: در هر کشوری که این اتفاق می‌افتد، همه دست به دست می‌دهند تا اوضاع آرام شود، ولی متأسفانه چنین اقدامی از سوی برخی زیبنده نیست و علاوه بر اینکه دولت باید بر آنها نظارت کند، باید مجازات سختی هم اعمال کند.

وی در پاسخ به اینکه وضعیت قیمت بقیه میوه‌ها چگونه است، گفت: قیمت‌ها افزایشی نداشته است، تنها این سه قلم کالا به دلیل جوسازی و فضای روانی که در کشور ایجاد شده، افزایش قیمت پیدا کرده است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1062101

وب گردی

وب گردی