نکاتی که باید پیش از فرزندآوری بدانید

یک روان شناس با تاکید بر آمادگی روحی و روانی والدین برای فرزندآوری گفت: خانواده‌ها نقش موثری در سلامت روان کودکانشان ایفا می‌کنند.

سارا گلستانی، روان شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به نقش پر رنگ والدین در سلامت روان کودکان اظهار کرد: والدینی که تصمیم به فرزندآوری دارند باید در خصوص مراحل رشد، نیازها و مسئولیت های کودک و کسب آمادگی برای روبه رو شدن با چالش‌های بچه داری مطالعه و تحقیق کنند زیرا افراد زمانی می‌توانند بچه دار شوند که فضای حضور کودک را آماده کرده باشند و بتوانند برای رشد و تربیت کودک وقت و انرژی بگذارند و امکانات لازم را فراهم کنند؛ همچنین در صورتی که دچار اختلافات خانوادگی هستند باید قبل از بچه‌دار شدن آن را حل کنند یا نحوه مدیریت آن را یاد بگیرند. زیرا ارتباط والدین با یکدیگر از مهمترین عواملی است که بر روان کودکان اثر می‌گذارد و فضای خانه باید برای فرزندان آرام، پایدار و با محبت باشد.

گلستانی سلامت روان را داشتن عواطف، هیجان و ارتباطات بر اساس دوره و شرایط سنی افراد تعریف کرد و گفت: هر کودک سالم دارای کنجکاوی، شیطنت و توانایی و ناتوانی خاصی است و هر کدام از این‌ها که دچار چالش شود، می‌تواند نشانه‌ای از عدم سلامت روان در کودک باشد.

این روانشناس با اشاره به تفاوت علائم اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب در کودکان و بزرگسالان اظهار کرد: بزرگسالان در هنگام افسردگی علائم مشخصی مانند گوشه گیری و بی قراری دارند در صورتیکه بخشی از بی قراری‌ها در کودک جزء طبیعت او است اما اگر این بی قراری و کلافگی شدید باشد به طوری که ارتباط برقرار کردن کودک با اطرافیانش از جمله خانواده و همسالان متناسب با شرایط سنی او پیش نرود، می‌تواند نشانه افسردگی و اضطراب باشد که برای تشخیص دقیق باید به متخصص مراجعه شود.

وی پرخاشگری در دوره کودکی را با توجه به اینکه کودک در هر مرحله با یک اضطراب یادگیری مواجه است، طبیعی دانست و افزود: بچه‌ها با هر تجربه جدید و بنا بر ویژگی‌های جنسیتی ممکن است گاهی پرخاشگری کنند که البته این موضوع به ارتباط با والدین نیز بستگی دارد و والدین باید با مطالعه و مراجعه به یک متخصص فرایند درستی را سپری کنند تا میزان پرخاشگری کودکشان کاهش پیدا کند.

وی همچنین با تأکید بر حذف تنبیه از تربیت کودک، والدین را به آگاهی دادن به کودک و تشویق او به کارهایی که از فرزند خود انتظار دارند توصیه کرد و از والدین درخواست کرد تا به کودک فرصت آزمون و خطا دهند.

گلستانی استفاده بیش از حد کودکان از موبایل و کامپیوتر را در سلامت روان کودکان و ایجاد اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب بسیار مؤثر عنوان کرد و علت به وجود آمدن این معضل را والدین ناآگاه و غیر مسئول دانست و افزود: والدینی که نمی توانند اوقات فرزند خود را با مهار‌ت‌های لازم پر کنند کودک خود را با وسایلی مانند موبایل سرگرم می‌کنند. غافل از اینکه کودک در نوجوانی دچار بحران هایی خواهد و والدین ناچار می شوند صد برابر وقتی که باید برای تربیت یک کودک سالم می گذاشتند را صرف حل این بحران کنند که معلوم نیست به همین راحتی بتوان آن را حل کرد.
وی افزود: اساسا کار با وسایل الکترونیکی باید محدوده ای داشته باشد و در حد به دست آوردن آگاهی های اولیه ای باشد که برای زندگی کودکان در این دوره لازم است.

این روان شناس با اشاره به اینکه هر فرد ژنتیک، شرایط و تجربه های منحصر به فرد خود را دارد،قیاس کودکان با یکدیگر را از اساس اشتباه و حاصل توجه صرف به شباهت های ظاهری دانست و اظهار کرد: مقایسه کودکان به آنها احساس سرخوردگی و درک نشدن می دهد و اعتماد به نفس آنها را از بین می برد و باعث می شود آنها در بزرگسالی در پذیرش توانایی های خود و ابراز وجود دچار مشکل شوند.

گلستانی در پایان اظهار کرد: اختلالات روانی که در کودکی به وجود می آیند مانند اضطراب و افسردگی با آموزش والدین و ایجاد شرایط مطلوب برای کودک قابل درمان است. بیماری های ژنتیکی و اختلالات خلقی شدید نیز ممکن است قابل درمان نباشد اما قابل کنترل است.


انتهای پیام/

کد خبر: 1062171

وب گردی

وب گردی