دوترته: فیلیپین بدون کمک‌های آمریکا نیز پابرجا می‌ماند

رئیس جمهور فیلیپین گفت گه نیروهای مسلح این کشور قادرند بدون کمک‌های نظامی آمریکا با تروریست‌ها مقابله کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور فیلیپین روز چهارشنبه گفت که کشورش بدون کمک آمریکا نیز قادر است با تروریست‌ها مقابله کند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فیلیپین گفت که ارتش این کشور قادر است بدون کمک‌های نظامی آمریکا با افراطگرایان و تروریست‌های این کشور مقابله کند.

دوترته در ادامه گفت که نیروهای مسلح و ارتش فیلیپین برای مقابله با افراطگرایان نیازی به قدرت نظامی آمریکا ندارند.

رئیس جمهور فیلیپین گفت: «آیا نیازی به آمریکا برای حفظ کشور داریم؟ آیا ما به قدرت نظامی آمریکا نیازی داریم تا با شورشیان و تروریست‌ها بجنگیم؟ نیروهای مسلح و پلیس ما گفتند که قربان، ما می‌توانیم خود این کار را انجام دهیم.»

فیلیپین به تازگی توافقنامه دفاعی حضور نظامیان ایالات متحده در خاک خود را لغو کرد و آن را به اطلاع مقامات آمریکایی رساند. به موجب این توافق نیروهای آمریکایی اجازه داشتند شمار زیادی از نیروهای فیلیپینی را آموزش دهند. این توافق امکان حضور نظامیان آمریکا و حضور موقت در این کشور را می‌داد.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا از لغو این توافقنامه ابراز تأسف کرده است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهر آمریکا نیز در واکنش به اقدام تازه رئیس جمهور فیلیپین گفت: «اگر آن‌ها مایل به انجام این کار هستند، مشکلی نیست و ما هم دارایی‌های خود را ذخیره می‌کنیم.»

ماه گذشته رئیس‌جمهور فیلیپین نسبت به لغو قرارداد دفاعی سال ۱۹۹۹ با آمریکا هشدار داده بود و علت این تصمیم نیز لغو روادید برای «رونالد دلا روزا» رئیس سابق پلیس و سناتور کنونی فیلیپینی بود که مشاور سیاسی وی نیز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062224

وب گردی

وب گردی