وقوع زمین‌لرزه در مریخ ثابت شد

اطلاعات به‌دست آمده از (InSight) کاوشگر ناسا در مریخ نشان داد در این سیاره نیز مانند زمین، زلزله رخ می‌دهد.

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، InSight کاوشگر ناسا که در مریخ مشغول ماموریت شناسایی است به کمک سنسورهای لرزه نگار خود وقوع زلزله در این سیاره را ثبت کرد.

طبق اخبار منتشر شده در دیلی میل، این کشف حدس و گمان ها در زمینه این که ممکن است زندگی در سیاره سرخ وجود داشته باشد را تقویت می کند. دلیل این امر این است که وقوع زمین لرزه همانند زمین، به دلیل وجود ماگما درون سیاره سرخ است.

به مواد مذاب درون زمین که بسیار گرم بوده و تحت فشار شدید در زیر پوستهٔ زمین قرار گرفته‌اند، ماگما می‌گویند. ماگما ممکن است از طریق شکستگی‌ها و سایر نقاط ضعیف پوستهٔ زمین بالا آمده و به صورت گدازه (لاوا) در سطح زمین جریان یابد. ماگما سنگ‌های گداخته‌ای هستند که اغلب در اتاقک مذابی در زیر رویه زمین قرار دارند و بر اثر فشار کم و دمای بالا به صورت نیمه‌جامد و گاه حتی مایع هستند. ماگما در دمای میان ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ درجه سانتیگراد پدید می‌آید. ماگما پس از رسیدن به سطح زمین و گدازه شدن به مرور سرد شده و توده‌هایی از سنگ‌های همچون بازالت را پدید می‌آورند.

دکتر نیکلاس شرمر، از دانشگاه مریلند، به نمایندگی از تیم انجام تحقیقات اظهار داشت: وجود مایعات ماگمایی در مریخ امکان زندگی را تقویت می کند، هرچند که در سطح باکتریایی باشد.

دانشمندان امیدوارند با مطالعه زمین‌لرزه‌های مریخ اطلاعات بیشتری در مورد روند شکل گیری سیاره سرخ کسب کنند.

پروژه کاوشگر InSight که مأموریت خود را در تاریخ 26 نوامبر 2018 و پس از یک سفر 6 ماهه آغاز کرده است، حدود 1میلیارد دلار هزینه برای ناسا دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062241

وب گردی

وب گردی