از لغو بازی سپاهان و پرسپولیس تا قهرمانی کشتی آزاد ایران در قاره‌ کهن

با وجود شیوع کرونا مسابقات ورزشی برای ورزشکاران در رشته های مختلف هم در مسابقات داخلی و هم در مسابقات و رقابت های بین المللی انجام شد.

سعید سرفرازیان- ایسکانیوز

وحشت از بیماری کرونا بر کشور سایه افکنده و طبیعتاً جامعه ورزش هم نگران این موضوع است، اما با وجود اینکه بسیاری از تیم‌های لیگ برتری و لیگ یکی فوتبال از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال درخواست لغو مسابقات را داشته‌اند تا کنون این درخواست مورد موافقت قرار نگرفته و برگزاری مسابقات فوتبال بدون حضور تماشاگران به قوت خود ادامه دارد، البته لیگ های والیبال و هندبال تعطیل شده و تا اطلاع ثانوی مسابقه‌ای برگزار نمی‌ شود.

به هرحال سلامتی ورزشکاران بسیار مهم‌تر از برنامه‌های سازمان لیگ فوتبال است و نمی‌شود به بهانه‌ی فشردگی تقویم مسابقات با جان اهالی فوتبال بازی کرد. با تمام این تفاسیر مسابقات ورزشی برای ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف هم در مسابقات داخلی و هم در مسابقات و رقابت‌های ملی و بین الملی انجام شد. در ادامه به مهمترین رویدادها و وقایع ورزشی کشور می‌پردازیم.

کشتی ؛

-قهرمانی کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی آسیا خبر خوشحال کننده‌ ای بود که گوش شکسته‌های تیم ملی آزاد به دست آوردند. تیم کشتی آزاد ایران با دو مدال طلا، دو نقره و چهار برنز موفق شد بر سکوی اول مسابقات قهرمانی قاره‌ کهن تکیه بزند، قبل از آزاد کاران تیم کشتی فرنگی هم قهرمان شده بود، این مسابقات در هندوستان برگزار شد. این موفقیت ها می‌ تواند زمینه‌ساز موفقیت کشتی، ورزش اول کشور در مسابقات المپیک شود. یکی از ویژگی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی در این مسابقات، اهمیت دادن مربیان به مسابقات بین‌المللی جام تختی بود که باعث شد تا جوانان شایسته‌‌ای به دو بنده‌ تیم های ملی کشتی برسند.

- مدال طلا و گواهی نامه قهرمانی کمیل قاسمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن پس از تصویب هیئت اجرایی کمیته‌ بین المللی المپیک نهایی و ارسال خواهد شد. کمیل قاسمی با محرز شدن دوپینگ حریفانش در المپیک لندن پس از گذشت هشت سال موفق به کسب این مدال خوش رنگ المپیکی شد.

- تاریخ شروع لیگ برتر در بخش کشتی آزاد و فرنگی 28 مردادماه سال 99 اعلام شده است که بلافاصله بعد از پایان المپیک توکیو به حساب می‌ آید. همچنین تاریخ پایان لیگ برتر کشتی فرنگی ( جام یادگار امام ( ره )) 30 مهرماه و تاریخ پایان لیگ برتر کشتی آزاد ( جام یادگار امام ( ره )) 7 آبان ماه اعلام شد.

بسکتبال؛

-تیم ملی بسکتبال ایران از سری مسابقات انتخابی کاپ آسیا در سال ۲۰۲۱ موفق شد تیم های سوریه و قطر را با نتایج قاطع ۹۴ بر ۴۸ و ۹۵ بر ۵۲ در سالن خالی از تماشاگر فدراسیون بسکتبال در تهران شکست دهد. دیدار بعدی تیم ملی بسکتبال ایران با عربستان می‌باشد که قرار است در ۷ آذر ماه سال آینده برگزار شود. بازیکنان تیم ملی بسکتبال در غیاب صمد نیکخواه بهرامی خوش درخشیدند، به ویژه حامد حدادی که نشان داد هنوز می‌توان روی او حساب ویژه‌ای باز کرد.

شمشیر باز ی ؛

- در هفته‌ای که گذشت ورزش شمشیربازی خبرهای خوشی را برای علاقه مندانش به ارمغان آورد، کسب سهمیه المپیک تابستانی توکیو توسط شمشیربازان سابر ایران با هدایت پیمان فخری خبری بود که باعث خوشحالی و افتخار شد. این مسابقات که در لهستان برگزار می‌ شد در حالی به پایان رسید که تیم سابر ایران برای اولین بار در تاریخ شمشیربازی با چهار ورزشکار در المپیک توکیو حضور خواهد داشت. این سهمیه با شکست تیم‌ های قدرتمند مجارستان (تیم دوم رنکینگ جهانی)، ژاپن و چین که از تعقیب کننده های ایران در قاره‌ آسیا هستند به دست آمد.

وزنه برداری؛

- اعزام تیم های ملی مردان و زنان وزنه برداری ایران برای حضور در رقابت های قهرمانی غرب آسیا با توجه به شیوع ویروس کرونا لغو شد. تنها سهراب مرادی می‌ تواند در این مسابقات به میدان برود چرا که وی چندی پیش بعد از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت به کشور امارات سفر کرده و می تواند به نمایندگی از ایران در این مسابقات حضور یابد.

والیبال؛

-ابراهیم فیروزی داور بین‌المللی والیبال ایران برای قضاوت در مسابقات والیبال نشسته، به بازی‌ های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو دعوت شد.

ژیمناستیک؛

- کسب مدال با ارزش نقره توسط سعید کیخا در جام جهانی ملبورن در رشته‌ خرک حلقه از اتفاقات مهم ورزش ژیمناستیک کشور در هفته‌ گذشته بود. کیخا با کسب این مدال با ارزش به کسب سهمیه المپیک توکیو هم خیلی نزدیک شده است.

فوتبال؛

- سید سیروس پورموسوی از سرمربی گری تیم ملی جوانان ایران کناره گیری کرد او این موضوع را در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به اطلاع عموم رسانده و اعلام کرده دیگر تمایلی به همکاری با فدراسیون فوتبال ندارد. لازم به ذکر است که فدراسیون در مدت حضور پورموسوی در تیم ملی فوتبال جوانان، با او قراردادی به امضا نرسانده بود و او به صورت غیر رسمی در این عنوان انجام وظیفه می‌ کرده است.

- آنتونی استوکس مهاجم تازه‌ وارد و جنجالی پرسپولیس به دلیل تمرد از فرمان باشگاه و سرمربی تیم برای بازگشت از دبی و غیبت در تمرینات سرخ‌پوشان از سوی یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس در اختیار باشگاه قرار گرفت. این بازیکن حاشیه ساز اعلام کرده تنبیه باشگاه پرسپولیس برایش اهمیتی ندارد و تا زمانی که ایران درگیر بیماری کرونا باشد او به این کشور باز نخواهد گشت. پرسپولیس برای در اختیار گرفتن این بازیکن هزینه زیادی کرده ولی ظاهراً از این بازیکن حاشیه ساز آبی برای پرسپولیس گرم نخواهد شد.

-استعفا محمدرضا مهاجری از سرمربیگری تیم نساجی مازندران با انتخاب محمود فکری به عنوان جانشین مهاجری همراه شد. نساج‌ها یکبار دیگر به محمود فکری اعتماد کرده‌اند تا این مربی مازنی این بار در لیگ برتر سکاندار هدایت نساجی مازندران را عهده‌دار باشد. فکری، سیروس دین‌محمدی و حنیف عمران‌زاده را به عنوان دستیار با خود به قائمشهر برده است. مدیران و هواداران نساجی خیلی امیدوارند که فکری با نساجی نتایج خوبی بگیرد.

- ادامه‌ رقابتهای لیگ برتر در هفته‌ بیستم با پیروزی تیم‌های شهر خودرو و استقلال بر رقبای خود همراه بود. شهر خودرو و استقلال با نتایج مشابه دو بر یک از سد نفت مسجدسلیمان و ذوب آهن اصفهان گذشتند. استقلال با کسب این سه امتیاز سی و شش امتیازی شد و به رده‌ سوم جدول رده‌بندی لیگ برتر رسید. البته قرار بود که تیم‌ های سپاهان و پرسپولیس هم در نقش جهان اصفهان به دیدار هم بروند که این بازی به دلیل مشکلات پیش آمده از سوی دو تیم لغو شد. فدراسیون فوتبال اعلام کرد بررسی و اعلام نظر نهایی در مورد این بازی در چند روز آینده اعلام خواهد شد.

- وینفرد شفر به دلیل طلب ۸۰۰ هزار دلاری خود از استقلال، از این تیم به فیفا شکایت کرد . متاسفانه مدیران باشگاه استقلال موفق نشدند با این مربی آلمانی به توافق برسند تا کار به شکایت و تبعات منفی آن نکشد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم استقلال برای این موضوع چه راهکار مناسبی دارد، آیا اصلاً راهکاری هم می‌شود داشت؟

- با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، تمامی دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق افتاد. مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به تعویق افتاد اما انگار قرار نیست مسابقات لیگ برتر و لیگ یک فوتبال ایران به تعویق بیفتد، لجاجت مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران جالب و عجیب است!

- پیام نیازمند، دروازه‌بان سپاهان در رده‌ چهارم برترین گلرهای هفته‌ دوم لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفت. نیازمند از دروازه‌بان شایسته‌ فوتبال ایران است و قطعاً در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. مطمئناً تیم‌های تهرانی برای به دست آوردن این دروازه‌بان جوان نقشه هایی کشیده‌اند و یقیناً تیم‌هایی هم از خارج مرزهای ایران او را زیر نظر گرفته‌اند .

- اتفاقات باشگاه استقلال در حوزه‌ مدیریت به یک حکایت عجیب و غیر قابل قبول تبدیل شده است. استعفاهای پیاپی از سوی اعضای هیئت مدیره‌ی استقلال به یک موضوع لوث شده تبدیل شده است. در حالی‌که هواداران استقلال خیلی امیدوار بودند با این افراد از حاشیه و جنجال فاصله بگیرند اما همین حالا این افراد خود حاشیه ساز شده و هر بار با واکنش‌ها و عکس‌العمل های مختلف استقلال را سمت حاشیه هول می‌دهند. تا لحظه‌ نگاشتن این مطلب مدیرعامل استقلال انتخاب نشده است اما خبرها حکایت از انتخاب علی فتح‌الله‌زاده خویی به عنوان مدیرعامل جدید باشگاه استقلال دارد تا فتح‌الله‌زاده برای چهارمین بار به استقلال برگردد و به قول معروف در مدیریت استقلال پوکر کند. هرچند استعفای عبدالرضا موسوی در آخرین ساعات چهارشنبه شب انتخاب مدیرعامل برای آبی‌پوشان را تحت‌الشعاع قرار داد.

کد خبر: 1062260

وب گردی

وب گردی