تدوین آیین‌نامه جذب و ارتقای اساتید بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیاست‌گذاران کشور نسبت به تصمیمات نادرست خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

مجید فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: این پژوهشکده مطالعات گسترده‌ای درخصوص طراحی آیین‌نامه‌های جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها براساس بیانیه گام دوم انجام داده که نسخه اول آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز ارائه شده است.

وی افزود: رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور براساس بیانیه گام دوم از دیگر اقداماتی است که در دستور کار پژوهشکده قرار گرفته است. گروه اجتماعی پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی مطالعات اثرگذاری روی تدوین نظام موضوعات مقوله تاب‌آوری اجتماعی انجام می‌دهد.

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هزینه‌زایی تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری ازجمله مهم‌ترین محورهای مطالعاتی این پژوهشکده به‌شمار می‌رود. موضوع هزینه‌زایی تصمیم‌گیری در کشور جدی گرفته نشده و ورود به چنین موضوعی از نظر پژوهشکده دارای ضرورت است.

فولادگر با بیان اینکه سیاست‌گذاران به تبعات تصمیم‌گیری‌های خود فکر نمی‌کنند، گفت: مدیران تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که بعضا چندین سال پس از آن اثرات آن در جامعه ظهور و بروز پیدا می‌کند و کسی از منشأ این اثرات سوال نمی‌کند، حتی بعضی اوقات چنین تصمیماتی تطهیر نیز می‌شوند.

وی عنوان کرد: حساسیت سیاست‌گذاران نسبت به تبعات تصمیم‌گیری ازجمله محورهایی است که پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی به‌طور جدی آن را دنبال می‌کند. تصمیمات کلان کشوری باید قبل از تصویب و اجرا مدل‌سازی شوند تا تبعات و اثرات آن قبل از وقوع فاجعه نمایان شود.

رئیس پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران کشور نسبت به تصمیمات نادرست خود هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. اکنون اندیشکده ها از ظرفیت‌های بسیار بالایی برخوردارند که می‌توانند با پشتوانه‌های علمی سیاست‌های خرد و کلان را شبیه‌سازی کنند.

فولادگر تصریح کرد: پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی به‌دنبال ایجاد چالش‌های نخبگانی بین دانشگاهیان و سپس مطالبه گری عمومی بین ملت است. سیاست‌گذاران باید به این نتیجه برسند که نمی‌توانند از مسئولیت تصمیمات اتخاذ شده شانه خالی کنند. تصمیم‌گیران باید نگران تصمیم‌های خود باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062319

وب گردی

وب گردی