تولید سوییچ مخابراتی NGN/IMS توسط یک شرکت  ایرانی

مدیر عامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه در حال حاضر تنها طراح و تولید کننده سوئیچ‌های مخابراتی IP در کشور هستیم، گفت: در سال گذشته بیش از 70 تا 80 درصد نیاز کشور را در زمینه سیستم‌های پرظرفیت NGN پوشش دادیم در حالیکه این تجهیزات قبلا از خارج وارد کشور می‌شد.

انوشیروان مرآت مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: این مجموعه یک شرکت دانش‌بنیان تحقیقاتی – تولیدی است، بنابراین در حال حاضر تنها طراح و تولید کننده سوئیچ‌های مخابراتی IP در کشور هستیم. این فناوری در کشور به خوبی فراگیر شده و سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف حتی اپراتورها از این فناوری استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان طراحی و تولید مراکز تلفن نسل جدید مبتنی بر شبکه بر اساس جدیدترین فناوری مخابراتی جهان NGN و IMS را در دستور کار خود دارد، تصریح کرد: در برنامه‌های اصلی خود ارتقای سوئیچی را مدنظر داریم که در شبکه عمومی همراه قابل استفاده باشد.

مرآت افزود: تجهیزات جانبی سیستم‌های مخابراتی نسل جدید محدود به سوئیچ‌ها نیست. گوشی‌های صوتی و تصویری هم امروزه به کشور وارد می‌شوند که ما نمونه صنعتی آن‌ها را ساخته‌ایم و در سال گذشته به تولید انبوه رسید و به مشتریان عرضه شد.

وی تأکید کرد: ساخت نسل جدید سیستم‌های مخابراتی بر اساس فناوری بسیار جدیدی طراحی و ساخته شده است که در سطح جهان نیز تولیدکنندگان محدودی دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: در گذشته از این نوع تجهیزات معمولا از برندهای خارجی چینی یا اروپایی استفاده می‌کردیم اما با تولید گسترده تولیدات در کشور این تجهیزات جایگزین برندهای خارجی شده است و با این روش از خروج ارز جلوگیری به عمل آمده است.

وی ادامه داد: این فناوری به گونه‌ای است که به لحاظ استانداردهای مختلف فنی و بین المللی باید محصول تمام مراحل استاندارد را از مراجع ذی‌الصلاح کسب کند بنابراین محصولات تولیدی ما تمام استانداردهای مورد نظر را دریافت کرده است. هم‌اکنون از نظر کیفیت، امکانات و قابلیت‌ها محصولات تولیدی ما با خارجی‌ها رقابت می‌کند. همچنین قیمت محصولات تولید نسبت به کالای خارجی خیلی پایین‌تر است.

مرآت تآکید کرد: درگذشته با برند فونیکس بازاریابی می‌کردیم اما چند سالی است که با همین برند شرکت محصولات‌مان را به بازار عرضه می‌کنیم.می‌توان گفت با وجود گسترده بودن این حوزه دستاوردهای قابل توجهی داشته‌ایم به طوری که هم‌اکنون تکمیل، توسعه و ارتقای محصولات یکی از برنامه‌های اولویت‌دار شرکت است چرا که توانستیم سبیدی از المان‌ها و اجزای بیشتری از تجهیزات را تولید و عمق ساخت داخل را از نظر تنوع بالا ببریم.

مرآت درباره سوئیچ های مخابراتی نسل جدید اظهار کرد: بحث اصلی تجهیزات نسل جدید سوئیچ یا مرکز تلفن، در هر سازمان و مجموعه‌ای که یک زیرساخت مخابراتی داشته باشد وجود دارد. این محصول می‌تواند در شبکه عمومی مخابرات (اپراتورهای سراسری مخابرات) و یا شبکه‌های مخابراتی اختصاصی سازمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار گیرد به این صورت که هر سازمانی از ظرفیت چند صد مشترک تا چند صد هزار شماره برای سازمان‌هایی که تعدد ساختمان یا شعب مختلفی در سراسر کشور دارند را شامل خواهد شد. با استفاده از این محصول ارتباطات یکپارچه تصویری، صوتی و غیره برقرار می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دانش فنی برگرفته از کشورهای خارجی گفت: متاسفانه بخاطر شرایط تحریمی که سالیان سال وجود دارد چندان این نوع تکنولوژی از طرف کشورهای پیشرفته به ایران انتقال داده نمی‌شود حتی اگر شرکتی هم بخواهد این کار را انجام دهد، نمی‌تواند به صورت مستقیم خریداری کند. طبعا اصل فناوری و تکنولوژی توسط کشورهای صنعتی ایجاد شده است و به عنوان یک الگو از کلیت تکنولوژی که ایجاد کردند، می‌توانیم الگو بگیریم نه اینکه فکر کنیم خود تکنولوژی و جزئیات را به ما داده‌اند؛ چنین چیزی نبوده است. خود مجموعه به مرور زمان با کسب دانش فنی توانسته در این عرصه گام‌هایی را بردارد.

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: الان در حوزه سیستم‌های ارتباطی که زیر مجموعه حوزه الکترونیک است در سطح قطعات و آی سی و خازن و مقاومت وارد کننده هستیم. ولی در سطوح بالاتر( ماژول و اجزا و بردها) در داخل کشور طراحی و تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌ گذشته بالای 70 تا 80 درصد نیاز کشور را در زمینه سیستم‌های پرظرفیت NGN ما پوشش دادیم، گفت: این تجهیزات قبلا از خارج وارد می‌شد.

مرآت در پاسخ به مبنی براینکه شرکت‌های دانش‌بنیان تا چه حدی توانستند نیازهای کشور را برآورده سازند، تصریح کرد: در بخشی از حوزه‌های به صورت میان مدت و کوتاه مدت موفقیت‌هایی را داشته‌ایم ولی امکان دارد در برخی از شاخه‌های تخصصی به لحاظ بعضی از پارامترهای صنعت بخشی از نیازها را نتوانیم برآورده سازیم. خوشبختانه در مجموع این اتفاق مهم الان در برخی از شرکت‌ها و در حوزه خدمات های تک جایگزین برندهای خارجی شده است.

وی در رابطه با بحث ارتباط صنعت با دانشگاه گفت: این موضوع سال‌های سال است که در تمام دنیا و در ایران مطرح است و امروز هم تحت عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان درحال پیگیری است. ما توانسته‌ایم در این مجموعه این ارتباط را به خوبی برقرار کنیم و مأموریت خود را اینگونه تعریف کرده‌ایم که برند ما به عنوان یک برند ایرانی در بازارهای خارجی شانه به شانه برندهایی مانند اریکسون حرکت کند تا از این طریق برای کشورمان افتخار کسب کنیم. برنامه هایمان هم در این زمینه شروع شده و درحال حاضر از طریق شرکت در نمایشگاه‌های خارجی در حال بازارسازی هستیم. بیش از 95 درصد کارکنان ما نخبگان دانشگاهی در رشته‌های مختلف هستند.

مرآت، داشتن دفاتر فعال در کشورهای مختلف، از جمله کشورهای توسعه یافته صنعتی، قرار گرفتن در لیست شرکت‌های بازار سرمایه کشور (فرابورس)، به دست آوردن بخش بزرگی از بازار مرکز تلفن در خارج از ایران، ارائه سبد کالای تولیدی، متشکل از طیف وسیعی از محصولات مخابراتی نسل جدید و راه‌اندازی واحد تحقیق و توسعه فعال که در زمینه توسعه مرزهای فناوری در سطح جهانی از عمده دستاوردهای این شرکت برشمرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062334

وب گردی

وب گردی