ساخت دستگاه اندازه‌گیری نمک در نفت خام

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت دستگاه اندازه‌گیری نمک در نفت خام خبر داد و گفت: طراحی و ساخت سیستم اندازه گیری نمک در نفت خام به روش هدایت سنجی دستگاه اندازه گیری میزان هیدروژن سولفید در نفت خام، دستگاه اندازه گیری محتویات نمک در نفت خام، اسکونجرهای هیدروژن سولفید، سیال ضد هرزروی گل حفاری و کنترل کننده تولید شن در مخازن نفتی را از عمده دستگاه‌های تولیدی این شرکت است.

محمد قربانی مدیرعامل یک شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگوبا خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اظهار کرد: این شرکت دانش‌بنیان از سال 95 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده حدود دو سال طول کشید فناوری‌های مدنظر را تولید کند به طوری که با انجام فعالیت‌هایی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات پیشرفته پالایش نفت، گاز و بهینه سازی تولید، تولید مواد و ساخت تجهیزات پیشرفته سولفورزدایی و شیرین سازی، افزودنی های پیشرفته سیال حفاری گام‌های مثبتی را برداشته است تا جایی که در بخش دستگاهی موفق شدیم که دستگاه اندازه‌گیری کیفیت نفت خام و فرآورده‌های نفتی را بسازیم.

وی طراحی و ساخت سیستم اندازه گیری نمک در نفت خام به روش هدایت سنجی دستگاه اندازه گیری میزان هیدروژن سولفید در نفت خام، دستگاه اندازه گیری محتویات نمک در نفت خام، اسکونجرهای هیدروژن سولفید، سیال ضد هرزروی گل حفاری و کنترل کننده تولید شن در مخازن نفتی را از عمده دستگاه‌های تولید این شرکت عنوان کرد و گفت: این دستگاه‌ها برای اولین بار در کشور تولید شده است. هم‌اکنون در حال استانداردسازی جهانی برای ساخت سیستم اندازه گیری نمک در نفت خام به روش هدایت سنجی دستگاه اندازه گیری میزان هیدروژن سولفید در نفت خام هستیم.

قربانی تصریح کرد: دستگاه اندازه‌گیری غلظت هیدروژن سولفید در نفت خام با تفکیک مرکاپتان‌ها از هیدروژن سولفید می‌تواند در صادرات نفت، افزایش قیمت نفت و افزایش میزان تولید نفت مؤثر باشد.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه گاهی به دلیل میزان بالای هیدروژن سولفید در نفت که به‌درستی در کشور اندازه‌گیری نمی‌شود، تولید متوقف می‌شود که آسیب‌های جدی را در حوزه صنعت نفت وارد می‌کند، گفت: روش‌های کنونی در بهره‌برداری و تولید تأثیر منفی می‌گذارند؛ همچنین توقف تولید موجب زمان‌بر بودن کار می‌شود. با وارد کردن این دستگاه به بدنه وزارت نفت می‌توانیم بسیاری از این آسیب‌ها را کاهش دهیم و علمی‌تر پیش برویم.

وی ادامه داد: در حوزه مواد شیمیایی سه ماده را در این عرصه تولید کردیم، یکی از این مواد پیل‌های پلیمری یا ژل‌های پلیمری که برای روش‌های ازدیادبرداشت نفت وجلوگیری از هرزروی حفاری و سیال‌ها استفاده می‌شود. اینها محصولات استراتژیک هستند که برای شرکت ملی نفت بخصوص شرکت‌های بهره‌بردار با اهمیت بوده است.

قربانی تأکید کرد: این کالاها جز کالای دانش‌بنیان بوده و در سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت شده است. محصول دوم اسکونجرهای هیدروژن سولفید است برای حذف گازهای خطرناک از نفت خام استفاده می‌شود. اگر میزان این مواد از حد مجاز بیشتر باشد خریداران اقدام به خرید نفت نمی‌کنند. میزان مواد در اتحادیه اروپا بیشتر از 15PPMو برای کشورهایی مثل چین وهند 80PPM است.

وی در ادامه تولید ماده شیمیایی برای جداسازی شن از نفت خام را یکی دیگر از دستاوردهای این شرکت دانش بنیان عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه عمر مخازن نفتی ما روبه اتمام است همراه با فشاری که نفت از مخزن خارج می‌شود. روش‌های مختلفی وجود دارد یکسری اسکرین‌ها یا تورها در مسیر چاه قرار می‌دهند که شن و ذرات جامد را بگیرد و نفت به صورت خالص خارج شود که این روش هم زمانبر بوده و هزینه های زیادی به همراه داشت اما این روش مقرون به صرفه بوده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از ساخت و طراحی پوشش‌ها و رنگ‌های ضد حریق خبر داد و گفت: هم‌اکنون از این رنگ‌ها برای جلوگیری از آتش سوزی در کابل‌های برق نیروگاه‌های تولید برق، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها استفاده می‌کنند. بحث دوم برای جلوگیری از خوردگی مخازن و لوله های حساس کاربرد دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به تحریم هایی که گریبان‌گیر صنعت نفت کشور شده بنا داریم مباحث تولیدی را به مرحله بهره‌برداری برسانیم. در حوزه صادرات پیشنهاداتی از کشورهای خارجی داشتیم که تولید محصول را در آنجا تولید کنیم؛ اما ما در تلاش هستیم این تولیدات را در داخل کشور انجام دهیم. محصولات تولید زمینه‌ای برای صادرات دارند ولی الان بحث مالی مطرح است که چگونه تراکنش های مالی را برقرار کنیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: تست جداسازی شن از نفت خام جزء پروژه های کلیدی وزارت نفت در پژوهشگاه صنعت نفت است و در سال آینده بعد از اجرایی شدن به عنوان طرح اولویت‌دار پژوهشی نتایج مثبت را کشور خواهیم دید.

نویسنده: ملیحه آدینه

انتهای پیام/

کد خبر: 1062385

وب گردی

وب گردی