انرژ‌ی تجدیدپذیر عقب‌مانده شد!/گشایش کار به دست دانش‌بنیان‌ها

براساس برنامه ششم توسعه مقرر شد سالانه هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شود، همچنین تا پایان برنامه باید 5 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه کشور از محل انرژی تجدیدپذیر باشد این در حالی‌است که هم‌اکنون حدود 850  مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شده است یعنی به طوری کلی از برنامه توسعه در حوزه انرژی نو در کشور عقب هستیم. 

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، موضوع انرژی‌های نو یا تجدیدپذیر سال‌هاست که در جهان و حتی ایران مورد توجه قرار گرفته و در جهت توسعه‌ استفاده از این منابع نامحدود اقدامات مهمی نیز صورت گرفته است که از جمله این اقدامات می‌توان توسعه‌ فناوری‌های وابسته به انرژی‌های تجدیدپذیر و نیز توافق‌های بین الملی اشاره کرد.

توسعه پایدار با محوریت حفظ محیط زیست و پایداری منابع انرژی برای نسل های آینده از مهمترین دستاوردهای جامعه بشری است. هرچند هنوز تا توسعه پایدار همه کشورها و به ویژه کشورهای درحال توسعه ای مانند ایران فاصله زیادی وجود دارد، اما تکیه به انرژی های تجدید پذیر چشم انداز روشنی از آینده پیش روی ما به تصویر می‌کشد؛ چنانکه در این خصوص پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در آینده نه چندان دور انرژی‌های تجدیدپذیر جا پای فسیلی‌ها خواهند گذاشت و نفت و گاز در سبد انرژی جهانیان سهمی نخواهد داشت.

به گفته کارشناسان، ایران یکی از کشورهای بهره‌مند از منابع انرژی پاک به شمار می‌آید و در نواحی پرتابش جهان، واقع شده است. مطالعات نشان می‌دهد که با استفاده از تجهیزات خورشیدی می‌توان بخش عمده‌ای از انرژی مورد نیاز کشور را تأمین کرد.

برخی نیز معتقدند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی، می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تامین کند و در زمینه‌ صدور انرژی برق، فعال شود.‏

در همین راستا گفت‌وگویی را با پیام باقری رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ترتیب دادیم تا وضعیت ایران را در عرصه انرژی تجدیدپذیر جویا شویم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تا پایان برنامه ششم سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر به چه میزان خواهد رسید، اظهار کرد: به منظور توسعه کاربرد و افزایش سهم تولید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تنوع بخشی به سبد عرضه انرژی کشور، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تقویت دانش بومی مرتبط با این نوع نیروگاه‌ها، دولت مکلف است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر با اولویت سرمایه‌گذاری توسط بخش غیردولتی و با حداکثر استفاده از تجهیزات ساخت داخل، تا پایان برنامه ششم توسعه به حداقل ظرفیت نصب شده برق کشور برسد.

وی با تأکید براین‌که ظرفیت نصب شده در این بخش زیر یک درصد است، گفت: در برنامه ششم توسعه مقرر شد سالی هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شود. همچنین تا پایان برنامه باید 5 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه کشور از محل انرژی تجدیدپذیر باشد این در حالی‌است که ظرفیت نصب شده هم‌اکنون 5 درصد است. این موضوع بیانگر این است که نتوانستیم خودمان را با برنامه ششم توسعه تطبیق دهیم.

باقری گفت: در حال حاضر حدود 850 مگاوات انرژی تجدیدپذیر وارد مدار شده است ولی به طوری کلی از برنامه توسعه در حوزه انرژی نو در کشور عقب هستیم.

وی ادامه داد: انرژی تجدیدپذیر امروزه در دنیا جزو صنایع های‌تک محسوب می‌شود به طوری‌که کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه با یک برنامه جامع و مدون به سمت انرژی تجدیدپذیر حرکت کردند؛ بنابراین یکی از دلایل این امر مهم بحث اقتصادی شدن تکنولوژی در این حوزه است.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق تصریح کرد: متناسب با ظرفیت‌های بالقوه در حوزه انرژی تجدیدپذیر در کشور فاصله زیادی داریم و هنوز موفق نشدیم از تمام ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر به خوبی استفاده کنیم. یکی از دلایل عمده آن بحث سرمایه‌گذاری است که باید موانع سرمایه‌گذاری از پیش روی این صنعت برداشته شود تا بتوانیم با سرعت بیشتری در این عرصه گام برداریم.

وی ارتقای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پایدار را یکی از شروط اصلی و اساسی دستیابی پایدار و برون‌رفت از چالش‌های عرصه انرژی در سطح جهان و کشورمان عنوان کرد و افزود: انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از حوزه‌های اصلی، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است با این هدف که ما بتوانیم از منابعی که در کشور وجود دارد برای ارتقای آنها استفاده کنیم به ویژه از تولید محصولات و صادرات آنها حمایت کنیم تا مزیت رقابتی بین این شرکت ها ایجاد شود.

باقری تاکید کرد: در حوزه فناوری صنعت برق به دلیل های‌تک بودن باید متناسب با فناوری روز حرکت کرد زیرا این صنعت ریشه در دانش‌بنیان دارد نباید از عرصه فناوری در دنیا عقب باشیم. با وجود اینکه ضریب ساخت داخل قابل توجه است اما روزآمد شدنش هم بسیار مهم است. ما متناسب با فناوری حرکت نکردیم.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق افزود: در حال حاضر 40 شرکت دانش‌بنیان در صنعت برق فعالیت می‌کنند.

باقری با اشاره به جذابیت‌های صنعت برق تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ دارا بودن توانمندی و نیز خلاقیت و بهره‌وری می‌توانند کالا و خدمات با کیفیت را در اختیار مصرف کننده قرار دهند؛ چرا که محصولات برپایه فناوری و تکنولوژی روز دنیا تولید می‌شود.

وی افزود: طبیعتا نگاه کشور‌های مختلف در دنیا به استفاده از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگزین کردن آن با سوخت فسیلی است؛ بنابراین صنایع دانش‌بنیان می‌توانند در تولید تجهیزاتی که در این حوزه مصرف می‌شود، بسیار اثرگذار باشند. می‌توان گفت: نقش شرکت‌هایی که در بخش دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند در اینجا نمود بیشتری پیدا می‌کند تا بتوانیم ضمن ارتقای بهره‌وری در تجهیزات و بالا بردن راندمان، هزینه‌ها را کاهش دهیم.

ضروری است که سبد انرژی کشور را متنوع کنیم که الان این سبد متکی به انرژی گاز است، اما چون دولت بودجه عمرانی کافی ندارد، برای جبران آن باید بخش خصوصی به میان بیاید. در این مورد هم چون سود بانکی بسیار بالاست، بخش خصوصی رقبتی برای حضور در این حوزه را ندارد.

بنابراین می‌توان گفت؛ ظرفیت‌‌سنجی‌‌های انجام‌‌شده در سطح کشور، حاکی از ظرفیت بسیار بالای بهره‌‌برداری از انواع منابع انرژی‌‌ تجدپذیر در سطح اقلیم‌‌های مختلف است. اجرای طرح خرید تضمینی برق تجدیدپذیر ازسوی دولت و تسهیل روند اخذ مجوزها و انعقاد قرادادها بتوان عزم ملی را در راستای تنوع بخشی سبد انرژی کشور و نیز توسعه فناوری در این عرصه ایجاد کرد. با وجود تمامی مشکلات، همچنان امید می‌‌رود با جدی‌‌تر شدن مباحث زیست‌‌محیطی ناشی از آلاینده‌‌های جوی و تغییرات اقلیمی در جهان، کشور ما نیز بتواند تهدید پیش‌‌رو را به یک فرصت تاریخی برای تحول در اقتصاد انرژی خود تبدیل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062418

وب گردی

وب گردی