انتصاب  رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه

رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طی حکمی از سوی آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه ، دکترعیسی زارع پور به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب شد.

عیسی زارع پور متولد ۱۳۵۸ با مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر عهده دار مسئولیت رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه شده است.
وی یک دوره پسا دکتری را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال ۹۶ نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت بوده است.
۲۵ مقاله علمی پژوهشی در حوزه‌های مهندسی کامپیوتر در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین المللی از عیسی زارع پور به چاپ رسیده است.
صبح امروز مراسم تکریم و معارفه رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای برگزار شد.


معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اهمیت مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی، گفت: پذیرش مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی از یک طرف افتخار است؛ چراکه خداوند به فرد توفیق می‌دهد در نظام جمهوری اسلامی برای نظام، اسلام و مردم خدمت کند و از یک طرف مسئولیت سنگینی است که اگر فرد نتواند به درستی آن را انجام دهد، می‌تواند وبالی بر گردن انسان باشد.


وی تصریح کرد: آقای شهریاری همت کرد و در قوه قضاییه کار بزرگ الکترونیکی شدن دستگاه قضایی را پایه گذاری کرد. آن موقع کارهایی شده بود؛ اما اگر بگویم در حد صفر بود، سخنی به گزاف نگفته‌ام، او کار را شروع کرد.


وی ادامه داد: آقای شهریاری در این فضا حرکت می‌کرد و این در شرایطی بود که می‌بایست یک تنه عمل می‌کرد و کار بسیار بزرگی را در این میدان به انجام رساند و البته کار به نقطه مطلوب رسیده است؛ اما هنوز خیلی از راه مانده است.


حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: شهادت می‌دهم که آقای شهریاری در طول یک دهه به تنهایی یک بار سنگین را به دوش گرفت و به خوبی جلو برد،گاهی برای گرفتن یک آمار از پرونده‌های حقوقی، کیفری و یا دادگاه‌های تجدید نظر و بدوی باید هفته‌ها و ماه‌ها به صورت تلفنی و کتبی تلاش می‌کردیم؛ اما امروز آمار به راحتی در دسترس مدیران هست. بنده به سهم خودم از زحمات آقای شهریاری و همکارانشان تشکر می‌کنم؛ چرا که این بار سنگین را با کمک همکاران خویش بر دوش گرفتند.


وی با بیان اینکه مدیران جمهوری اسلامی ایران حسب وظیفه و تکلیف مسئولیت را می‌پذیرند و این موضوع در پیشرفت امور بسیار موثر است گفت: از دکتر زارع پور که امروز این مسئولیت را عهده دار می‌شوند، بی نهایت تشکر می‌کنم از ایشان درخواست و اصرار شد که در این مسئولیت باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: آقای زارع پور با تجربه و متخصص در این حوزه است و از نظر علمی و اجرایی و تجربی روی این موضوعات کار کرده است؛ به طوری که مدارج علمی و تجربی در این کارها دارد و لذا از او تشکر می کنم که این مسئولیت را پذیرفت. باید تلاش کنید با همکاری همکاران باقیمانده راه را با وجود مشکلات و کمبودها ادامه بدهید.

وی گفت: تجهیزات این میدان باید به روز شود و در این مسیر آنقدر علم رو به تحول است که به عنوان مثال اگر سال قبل فلان دستگاه خوب بود، ممکن است امروز کارایی لازم را نداشته باشد که در این زمینه نیازمند بودجه‌های خاصی هستیم، برخی می‌گویند این جزو بودجه جاری و تملک دارایی است؛ اما این موضوع فراتر از هر دوی اینهاست و باید با نگاه ویژه و جدید اگر لازم است، قانون و دستورالعمل ایجاد شود و مدیران، دولت و مجلس در این زمینه توجیه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: در این زمینه جهادگونه و با سماجت باید مسائل را پیگیری کرد. از خداوند مسئلت دارم که به شما در این مسیر کمک کند و با نیت خالص و علم و تجربه‌ای که دارید، ان‌شاالله موفق خواهید شد.

زارع پور: امیدوارم بتوانیم قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشیم

در ادامه عیسی زارع پور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز در این مراسم گفت: نکته اولی که به ذهنم می‌رسد این است که از حسن اعتماد آیت الله رئیسی تشکر کنم. من از قبول مسئولیت بعد از دوران دکتری فراری بودم. در سال ۸۵ که مرکز فناوری اطلاعات رسانه‌های دیجیتال را تحویل گرفتم یک باکس روی کاغذ بود و من در آن زمان ۲۶ ساله بودم، اما کار به جایی رسید که در همان جلسات راهبردی ای که منتج به تشکیل شورای عالی فضای مجازی شد محور جلسات بچه‌های ما بودند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بیان کرد: بعد از آن مسئولیت‌های زیادی به بنده پیشنهاد شد، اما دوستانی بودند که می‌توانستد آن کار‌ها را انجام دهند زمانی که موضوع فعالیت در قوه قضاییه پیشنهاد شد زانوهایم به لرزه افتاد چرا که قوه قضاییه جایی است که می‌تواند باعث رضایتمندی مردم از نظام شود. قوه قضاییه در سبد رضایتمندی از نظام است و اعتقاد من این است که باید مشکلات مردم را حل کنیم.

زارع پور افزود: در سال ۸۸ آی تی کل ارشاد با ما بود و در توسعه خدمات الکترونیک دستگاه نمونه شدیم.


وی گفت: خدمت به مردمی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند متفاوت با سایر دستگاه‌های کشور است و پاداش دنیوی واخروی در پی دارد. این برای بنده و همکارانم افتخاری است که بتوانیم در این فضا قدمی برداریم.


رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت خدمت به مردم گفت: اولین مواجهه فناورانه من با دستگاه قضایی یک نرم افزار سپرده برای دادگستری کرمانشاه بود ، در آن زمان یعنی ۲۰ سال پیش قوه قضاییه در این حوزه هیچ چیز نداشت. پس از نزدیک به یک ماه رفت و آمد توانستم سیستم متناسبی با آن موضوع طراحی کنم و به عینه دیدم در همان سیستم چقدر از مشکل مردم حل شد.


زارع پور افزود: در ارشاد نیز دورادور با قوه قضاییه آشنا بودم و در یکی دو سال قبل که گذر یکی از اقوام به دیوان عدالت اداری خورد متوجه شدیم که قدم‌های بزرگی در قوه قضاییه برداشته شده و ابلاغ‌های الکترونیکی و تحولی که در این سال‌ها با مدیریت آقای دکتر شهریاری ایجاد شده جای تقدیر دارد و کار بزرگی بوده است، اما تا رسیدن به قله فاصله داریم.


وی گفت: مردم طعم شیرین فناوری را در زندگی خود چشیده‌اند و همه کار‌های خود را از این طریق انجام می‌دهند که البته آسیب‌هایی را در کنار خود دارد که من معتقدم ناشی از عدم فرهنگ سازی درست است. ما به دنبال این هستیم که این طعم شیرین را بیشتر به مردم بچشانیم و رضایتمندی آن‌ها را کسب کنیم و خود را موظف می‌دانیم که در کنار کارکنان دستگاه قضایی و قضات باشیم چرا که اطاله دادرسی و طولانی شدن مدت رسیدگی در بسیاری از موارد ناشی از این است که ابزار فناوری در اختیارشان نیست و این وظیفه‌ای است که بر عهده ماست.


رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: امیدوارم با همیاری افرادی که در دستگاه قضایی هستند، نخبگانی که در خارج از قوه قضاییه هستند و ما دست یاری به ستمشان دراز می‌کنیم بتوانیم قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی و در گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشیم تا مردم بتوانند با سرعت، دقت و عدالت به خدمات دستگاه قضایی دسترسی داشته باشند و از آقای حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای درخواست می‌کنم که حمایت‌های خود را ادامه دهند تا شاهد تحول در قوه قضاییه که آیت الله رئیسی نیز بار‌ها بر آن تاکید کرده‌اند باشیم.

شهریاری: بدون فناوری تحول امکان پذیر نیست


در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی و رئیس پیشین مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: خداوند را به خاطر توفیقی که بیش از یک دهه برای خدمت در دستگاه قضائی به من دادند تشکر می‌کنم از همکاران تقدیر و قدردانی می‌کنم.


وی ادامه داد: کار ما در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بسیار خوب شروع شد و اگر اعتماد به بنده نبود، نمی‌توانستم دوستان را با خود همراه کنم، امکانات گسترده‌ای حین ورودمان از ناحیه آقای حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای و دستگاه قضا در اختیار ما قرار گرفت و کار‌های خوبی در این مرکز انجام شد.


حجت الاسلام والمسلمین شهریاری گفت: روز‌هایی که ما آمدیم با مقاومت سازمانی مواجه بودیم و باید همه چیز را حتی برای مدیران ارشد، دستگاه قضائی توضیح می‌دادیم و بسیاری از آن‌ها حضور ما را غیر ضرور تلقی می‌کردند، این در حالی بود که به انحای مختلف اهمیت فناوری را به آن‌ها توضیح می‌دادیم به طوری که بعد از گذشت ۱۰ سال حالا مسوولان در این زمینه از ما مطالبه دارند.


وی با تاکید بر اینکه بدون فناوری تحول امکان پذیر نیست، تصریح کرد: فرهنگ سازی و اهمیت توسعه فناوری برای ایجاد تحول حاصل زحماتی بود که دوستان ما برای گسترش فرهنگ به انجام رساندند و در حال حاضر تمام مدیران ارشد و غیرارشد دستگاه قضائی ضرورت فناوری اطلاعات به عنوان محوری برای تحول اعتقاد دارند.


حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ادامه داد: بعد از اینکه آمار دسترس پذیر شد این حس ایجاد شد که این موضوع می‌تواند به ما در حوزه‌های مختلف بسیار کمک کند.


وی افزود: دوستان ما دو یادگار برای دستگاه قضایی گذاشته‌اند. یادگار اول متونی است که در دستگاه قضایی ثبت و ضبط شده است که در این متون محور‌های کلیدی رشد و توسعه فناوری دیده شده است و مهم‌ترین آن‌ها ۱۵ ماده آئین دادرسی الکترونیکی است که شاهکار نگارش حقوقی و مستند بسیاری از دستگاه‌ها حتی خارج از قوه قضائیه است.


در بخش پایانی این مراسم با اهدا لوحی به حجت الاسلام والمسلمین شهریاری از خدمات وی تقدیر و طی حکمی از سوی آیت الله رئیسی رییس قوه قضائیه دکتر زارع پور به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه منصوب شد.

رییس جوان و نخبه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه کیست؟


بنابراین گزارش، عیسی زارع پور متولد ۱۳۵۸ با مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر عهده دار مسئولیت به عنوان رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه شده است.
وی یک دوره پسا دکتری در در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و از سال ۹۶ نیز عضو هیئت علمی دانشگاه علم وصنعت بوده است.
۲۵ مقاله علمی پژوهشی در حوزه‌های مهندسی کامپیوتر در مجلات و کنفرانس‌های معتبر بین المللی از عیسی زارع پور به چاپ رسیده است؛ وی داور تعداد زیادی از مجلات علمی کامپیوتر بوده است.
عیسی زارع پور در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه نیو ساوت ولز به عنوان مبتکر برتر سال انتخاب شد و یکی از طرح‌های پژوهشی اش در همان سال به عنوان برترین طرح آی تی دانشجویی در استرالیا شناخته شد.
پایان نامه مقطع دکترای وی به عنوان یکی از دو پایان نامه برتر دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه نیو ساوت ولز شناخته شد.
عیسی زارع پور عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، گروه شبکه‌های کامپیوتری است، تخصص اصلی وی شبکه‌های رایانه ای، اینترنت اشیا و بحث‌های مرتبط با آن است.
وی در سن ۲۶ سالگی در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سال ۸۵ برای اولین بار تاسیس شد ایفای وظیفه کرد مرکزی که بعد از مدتی به یکی از قطب‌های فناوری اطلاعات در کشور تبدیل شد و به نوعی نطفه مجموعه‌های تصمیم گیر در حوزه فضای مجازی در آن برهه زمانی بسته شد.
عیسی زارع پور در سال ۸۹ به عنوان مدیر نمونه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد؛ در زمان مسئولیت وی در این حوزه برای اولین بار بحث ساماندهی رسانه‌های دیجیتال در کشور اعم از نرم افزارها، بازی ها، سایت‌های اینترنتی مطرح شد و ساز و کار‌های نظارتی و حمایتی در مورد سایت‌های اینترنتی و بحث بنیان گذاری و مدیریت مرکز رسانه‌های دیجیتال مورد پیگیری قرار گرفت.
عیسی زارع پور در حوزه تخصصی خود مشاور چندین وزیر در دولت‌های نهم و دهم از جمله وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت در حوزه آی تی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مجری طرح شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی با حکم معاون وقت علمی فناوری رییس جمهور، عضو کمیسیون ملی یونسکو، نماینده وزارت ارشاد، عضو کمیسیون فناوری دولت در دولت دهم را در کارنامه خود دارد.


انتهای پیام/

کد خبر: 1062435

وب گردی

وب گردی