درگاه آموزشی و اطلاع رسانی بیماری کرونا راه اندازی شد/ حضور گروه های جهادی در سامانه پاسخگویی کال سنتر وزارت بهداشت

مدیر کل دفتر توسعه خدمات سلامت معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: درگاه آموزشی و اطلاع رسانی بیماری کرونا با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه راه اندازی شد.

قاسم بگلو در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برای پیشگیری از شیوع کرونا گفت: در راستای مقابله با بیماری کرونا، شورای سلامت و یک کمیته بهداشتی پیشگیری از کرونا در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تشکیل شد؛ همچنین بخشنامه ای در این راستا تنظیم و به امضای دکتر طهرانچی رسید و به تمام واحدهای دانشگاه ابلاغ شد. متعاقب آن در هر استان، ستاد آگاه سازی و پیشگیری از ویروس کرونا با مسئولیت معاونت علوم پزشکی استان تشکیل شد.
او ادامه داد: بعد از ابلاغ این بخشنامه، در چند زمینه اقدامات لازم را انجام دادیم. اول این که جلساتی با حضور معاونت بهداشت وزارت بهداشت، برای هماهنگی برنامه هایی که این وزارتخانه برای پیشگیری از کرونا مد نظر داشت برگزار شد.
مدیر کل دفتر توسعه خدمات سلامت معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: در معاونت علوم پزشکی، متناسب با برنامه های وزارت بهداشت، دستورالعمل هایی را آماده و این دستور العمل ها به تمام مجموعه دانشگاه آزاد ابلاغ شد.
او با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی با دارا بودن بیمارستان های متعدد تلفیقی از حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی است اضافه کرد: بنابراین متناسب با آن، برای بخش های مختلف اقداماتی انجام شد. از جمله این که در ستاد مرکزی دانشگاه، یک سری برنامه ها در نظر گرفته شد که آموزش پرسنل ستاد، توزیع بروشورهای آموزشی از جمله این اقدامات بود. همچنین درگاه آموزشی و اطلاع رسانی بیماری کرونا در معاونت علوم پزشکی با همکاری مرکز فناوری دانشگاه راه اندازی شد.
بگلو تصریح کرد: این درگاه به تمام دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع رسانی خواهد کرد. همچنین در کنار آموزش هایی که برای ستاد سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد، برنامه های گند زدایی برای ساختمان های سازمان مرکزی و هتل فرهیختگان نیز در دستور کار قرار گرفت.
او درباره اقدامات معاونت علوم پزشکی در حوزه استان ها نیز توضیح داد: ستاد آگاه سازی استان ها را نیز تشکیل دادیم و استان ها نیز ضمن اطلاع رسانی این دستور العمل و توصیه های آموزشی و بهداشتی برای واحدها، مواد ضد عفونی کننده در مکان های مختلف را نصب و گند زدایی محیط های آموزشی را نیز در دستور کار قرار دادند.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات سلامت معاونت علوم پزشکی در ادامه بیان کرد: یک بخش کارمان نیز مربوط به بیمارستان ها بود که دستورالعمل ها و توصیه ها را به بیمارستان ها ارسال و اعلام کردیم اگر مورد مشکوکی به بیمارستان های دانشگاه مراجعه کردند با آنها چه رفتاری داشته باشند و چگونه آنها را ایزوله کنند.
او با بیان این که آموزش تست کرونا به پرسنل بیمارستان آموزش داده شد تصریح کرد: قرار بر این شد مسیر و پروتکل هایی که معاونت درمان وزارت بهداشت مشخص کرده است در بیمارستان های دانشگاه آزاد دنبال شود تا ضمن این که پرسنل بیمارستان دچار این بیماری نشوند، افراد مشکوک به بیماری کرونا تعیین تکلیف شده و به بیمارستان های معین که برای این بیماری انتخاب شدند ارجاع داده شوند.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات سلامت معاونت علوم پزشکی درباره اقدامات گروه های جهادی نیز گفت: در یک استعلام اعلام کردیم تا گروه های داوطلب از دانشجویان در رشته های پرستاری و پزشکی و همچنین اعضای هیئت علمی علمی، برای کمک رسانی به تیم پزشکی اعلام آمادگی کنند.
او تصریح کرد: وزارت بهداشت یک سامانه پاسخگویی با عنوان کال سنتر ۴۰۳۰، راه اندازی کرده است و ما داوطلبان را به این سامانه معرفی کردیم تا به مردمی که در سراسر کشور نیاز به مشاوره و راهنمایی دارند کمک کنند. این سامانه دارای ۲ بخش حضوری و غیر حضوری است که برای قسمت حضوری در استان تهران و کرمان ۲ دو مرکز تعیین شده است.

بگلو با بیان این که افراد داوطلب در این دو مرکز حاضر خواهند شد اضافه کرد: کابین هایی در این دو مرکز تعیین و برای تهران ۱۸ کابین تعیین شد، به عبارتی ۱۸ نفر به صورت همزمان پاسخگوی تماس های مردم خواهند بود و گروه های داوطلب دانشگاه آزاد به صورت حضوری در کال سنتر حضور پیدا می کنند. البته برای حضور نیروهای داوطلب به صورت غیر حضوری نیز اعلام آمادگی کردیم و به محض این که وزارت بهداشت این قسمت را نیز فعال کند در این حوزه نیز کمک رسانی میکنیم. بخش غیر حضوری به این صورت خواهد بود که نیازی به حضور داوطلبان در مرکز کال سنتر نیست و امکان پاسخگویی آنان از منزل فراهم می شود.

او گفت: تعدادی نیرو نیز به مراکز درمانی شهر قم ارسال کردیم که در حال حاضر کار خدمت رسانی به مردم را در خصوص بیماری کرونا انجام می دهند.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات سلامت معاونت علوم پزشکی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا کیت تشخیص کرونا در بیمارستان های دانشگاه وجود دارد یا خیر گفت: درحال حاضر در بیمارستان های دانشگاه آزاد کیت تشخیصی وجود ندارد و نمونه های گرفته شده از بیماران مشکوک را مطابق پروتکل های وزارت بهداشت به آزمایشگاه‌های مرجع دولتی تعیین شده توسط وزارت مذکور فرستاده و در صورت مثبت شدن تست، مریض به بیمارستان های ریفرال تعیین شده توسط وزارت بهداشت ارجاع داده می شود. تا زمان مشخص شدن جواب تست، مریض مشکوک به صورت ایزوله و با رعایت دستورالعمل های مربوطه در بیمارستان نگهداری می شود.

پایان پیام/

کد خبر: 1062448

وب گردی

وب گردی