مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۱ اسفند

اعلام ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی پزشکی، بازدید نماینده سازمان جهانی بهداشت از دانشگاه امیرکبیر و فناوری علیه کرونا از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۱۱ اسفند به شرح زیر است:

فناوری علیه کرونا

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، در حال حاضر که شناسایی مبتلایان به کرونا اهمیت بالایی دارد، محققان سیستمی را ابداع کرده‌اند که بتوان راحت‌تر بیماران را شناسایی کرد. این سیستم در قالب اپلیکیشن برای نیروهای پلیس چین ساخته شده است. پلیس‌های این کشور مجهز به یک فناوری موسوم به Beiyang شده‌اند تا با کمک اطلاعاتی که این اپلیکیشن در اختیارشان قرار می‌دهد بتوانند افراد مشکوک به کرونا را در بین جمعیت تشخیص دهند. سازندگان این اپ ادعا کرده‌اند با استفاده از آن تا 22درصد می‌توان از موارد اورژانسی جلوگیری کرد. علاوه‌بر این، دمای بدن، ضربان قلب و میزان اکسیژن بدن افراد هم از طریق دماسنج‌های بلوتوثی و مچ‌بندهای هوشمند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اطلاعات به‌دست آمده برای تجزیه و تحلیل‌ به مراکز دولتی بهداشت ارسال می‌شود.

به گزارش technologyreview، چینی‌ها اپلیکیشن دیگری را هم در هفته‌های گذشته‌ روانه بازار کرده‌اند که با هدف محدود کردن گسترش بیماری کرونا طراحی شده است. این اپ با نام «ردیاب تماس نزدیک» شماره تلفن کاربر، نام و هویت فردی او را ثبت و سپس با اسکن کد QR روی گوشی هوشمند عمل می‌کند. زمانی که کاربر در تماس با افراد مبتلا به کرونا قرار می‌گیرد، اپلیکیشن به کاربر اطلاع می‌دهد خود را سریع از خطر حفظ کند. هر فرد می‌تواند وضعیت سه فرد نزدیک به خود را با این اپ چک کند. تست‌هایی که روی این اپلیکیشن انجام شده دقت صددرصدی آن را نشان می‌دهد و بیماران تازه‌مبتلاشده، موارد منفی و مثبت کاذب را هم به‌خوبی شناسایی می‌کند. مشکلی که این فناوری دارد این است که با وجود دقت بالا در شناسایی افراد مبتلا، نمی‌تواند میزان در معرض خطر بودن کاربر را نشان دهد.

آمادگی همه‌جانبه برای پیشگیری از کرونا و‌ سیل

فرج‌الله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در این عنوان روزنامه فرهیختگان درباره همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان با دانشگاه علوم پزشکی خوزستان درخصوص پیشگیری از کرونا اظهار کرد: «قبل از دکتر نفریه این دانشگاه ستاد پیشگیری ویروس کرونا را تشکیل داد و در نامه‌ای به ابول‌نژادیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خوزستان اعلام کردیم که این دانشگاه آمادگی همکاری دارد تا مواردی را که در رابطه با کروناست، برطرف کند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان تمامی خوابگاه‌های واحدهای این استان را با مواد ضدعفونی‌کننده شست‌وشو داد. ضمن اینکه همچنان سلف‌سرویس‌های دانشگاه، خوابگاه‌ها و تمامی ساختمان‌های خوابگاه‌های استان را ضدعفونی و استریلیزه کرده است و می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی این استان همچنان با استان خوزستان برای پیشگیری از کرونا همکاری مستمر دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با بیان اینکه تاکنون گزارشی از دانشجویان این دانشگاه برای مبتلا شدن به کرونا نبوده است، عنوان کرد: البته هشت مورد مشکوک به کرونا که مثبت است در خود استان خوزستان بوده که این هشت نفر ربطی به دانشگاه آزاد اسلامی ندارند.

براتی در مورد قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی این استان همچنان در حال خدمات‌رسانی است و اقلام بسیاری در آن موجود است که به مردم توزیع می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان ادامه داد: چند روز گذشته حدود دو میلیون و 800 هزار تومان از سوی یکی از خیران برای کمک به مردم سیل‌زده خوزستان اهدا شد که این مبلغ به‌منظور تهیه اقلام و پوشاک، چادر و مواد غذایی داده شده است.

براتی با بیان اینکه از لحاظ اقلام برای مردم سیل‌زده مشکلاتی به وجود نیامده است و نخواهد آمد، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با توجه به تجربه‌ای که از قبل داشته، آمادگی کامل برای کمک‌رسانی به مردم را دارد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در سیل فروردین‌ماه به مردم سیل‌زده این استان خدماتی داشته است، بیان کرد: کمک به ساخت منازل برای سیل‌زدگان بی‌خانمان، کمک به کشاورزان و خدمات پزشکی به نیازمندان ازجمله خدماتی بود که این دانشگاه در زمان بحران سیل برای مردم انجام داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان ادامه داد: تاکنون خدمات پزشکی به مردم نیازمند ادامه داشته است و پزشکان و پرستاران دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی خوزستان به خانواده‌های نیازمند کمک می‌کنند. همچنین کمک‌های اقلامی که موردنیاز است، همچنان ادامه دارد، در چند روز گذشته به علت سیلی که در این استان به وقوع پیوست، این اقلام بین مردم سیل‌زده توزیع شد.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۱۱ اسفند به شرح زیر است:

ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترای تخصصی پزشکی اعلام شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، ظرفیت اولیه رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) سال 1399 از سوی مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام شده است. این ظرفیت اولیه است و ممکن است تغییراتی در آن اعمال شود.

فهرست دانشگاه های پذیرنده اولیه بوده و ممکن است در اعلام نهایی تغییراتی در رشته های مختلف (بر حسب شرایط دانشگاه ها) انجام شود. از جمله افزوده شدن دانشگاه هایی که بعد از این تاریخ مجوز پذیرش دریافت می کنند و یا برخی از دانشگاه ها که به دلایل گوناگون علمی و اجرایی حذف می شوند.

اعلام فهرست دانشگاه های پذیرنده و ظرفیت های مربوط در این مرحله صرفاً برای آگاهی کلی داوطلبان بوده و حقی برای داوطلب ایجاد نمی‌کند.

تغییرات احتمالی در ظرفیت های پذیرش تا زمان انتخاب رشته محل توسط داوطلبان از طریق اطلاعیه های مرکز سنجش آموزش پزشکی اطلاع رسانی خواهد شد.

پذیرش در دانشگاه ها یا مراکز شامل: ارتش، انستیتو پاستور ایران، بقیة الله (عج)، دانشگاه آزاد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه شاهد، سازمان انتقال خون ایران، مرکز قلب شهید رجایی و مؤسسه سرم سازی رازی از طریق وزارت بهداشت انجام می‌شود.

سایر شرایط از جمله خدمات و امکانات رفاهی تابع ضوابط و قوانین آن مؤسسه بوده و داوطلبان می توانند جهت کسب اطلاع بیشتر به آن دانشگاه یا مرکز (و یا سایت مربوطه) مراجعه کنند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هیچگونه مسئولیتی در خصوص شرایط خاص این مؤسسات نخواهد داشت.

دانشگاه های علوم پزشکی کشور تعهدی در قبال اسکان و تأمین خوابگاه ندارند و بر اساس امکانات موجود، خوابگاه در اختیار دانشجو قرار می‌دهند.

داوطلبان جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت اینترنتی دانشگاه یا مرکز مورد نظر مراجعه کنند. دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی و همچنین مرکز سنجش آموزش پزشکی در مورد ارائه یا عدم ارائه خوابگاه هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.

بازدید نماینده سازمان جهانی بهداشت از دانشگاه امیرکبیر

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران به دعوت پژوهشکده فناوری سلامت دانشگاه صنعتی امیرکبیر از امکانات، ساختار و فناوری‌های حوزه سلامت این دانشگاه در راستای بررسی راهکار‌های همکاری مشترک بازدید کرد.

در این بازدید حسین حسینی تودشکی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، رازفر مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه، گلرو مدیر دفتر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه و حمید کشوری سرپرست پژوهشکده فناوری سلامت دانشگاه حضور داشتند.

کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران در این بازدید از برج نوآوری و فناوری دانشگاه و همچنین مرکز تحقیقات مشترک سامسونگ و شرکت طبا زیست پلیمر نیز بازدید کرد.

سامانه پزیکاتو، خدمات هوشمند سلامت نیز که توسط پژوهشکده فناوری سلامت دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و تولید شده است نیز مورد بازدید و استقبال دکتر هملمن قرار گرفت.

وی ضمن ابراز خرسندی و تقدیر از فعالیت‌های دانشگاه در حوزه سلامت افزود: با توجه به پتانسیل‌ها و دستاورد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر با هماهنگی وزارت بهداشت آماده همکاری و اجرای برنامه مشترک با دانشگاه است.

هملمن با حضور در جمع نخبگان و نوآوران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در برج فناوری دانشگاه ابراز امیدواری کرد که بتواند دستاورد‌های این دانشگاه در حوزه سلامت را برای عموم مردم جهان ارائه کند.

در این بازدید نماینده سازمان بهداشت جهانی همچنین از نزدیک با فعالیت تیم‌ها و استارت‌آپ‌های حوزه سلامت مرکز فناوری
سامسونگ-امیرکبیر آشنا شد.

وی مرکز فناوری سامسونگ_امیرکبیر را به عنوان نهادی مفید یاد کرد که کمک می‌کند افراد گوناگون با دیدگاه‌های متفاوت کنار هم قرار گیرند و ضمن پرورش ایده‌ها و استعداد‌های خود، قدم‌های بزرگی بردارند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در مورد برنامه‌های این سازمان برای حمایت از استارت آپ‌ها گفت: رویکرد کلی ما در سازمان بهداشت جهانی، حمایت از استارت‌آپ‌هایی است که بتوانند خدمات این سازمان را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل کنند تا از این طریق دسترسی به این خدمات و کیفیت عرضه آن‌ها افزایش پیدا کند.

وی اظهار کرد: ساختار سازمان بهداشت جهانی به نحوی است که به ما امکان سرمایه‌گذاری مالی در یک استارت‌آپ را نمی‌دهد؛ اما می‌توانیم مشاوره‌های گسترده‌ای به استارت‌آپ‌ها دهیم تا استارت آپ‌ها بتوانند راحت‌تر ایده‌ها و خدمات خود را به شکل محصول نهایی عرضه کنند.او همچنین با مشاهده گستردگی دستاورد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه فناوری سلامت و مهندسی پزشکی، خواستار بازدیدی دوباره از این دانشگاه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062465

وب گردی

وب گردی