امور تربیتی  در رأس تصمیم‌گیری‌های کشور قرار گیرد

مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: امور تربیتی باید در رأس اقدامات همه دست اندرکاران عرصه تصمیم گیری کشور قرار گیرد؛ زیرا تربیت متوازن و تمام ساحتی می تواند کرامت های انسانی را در دانش آموزان ارتقا دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، مسعود شکوهی در مورد فعالیت های امور تربیتی در طول تاریخ چهل و یکساله انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: وقتی پیشینه نهاد امورتربیتی را منصفانه مورد بازنگری قرار می دهیم می‌بینیم علیرغم تمام فراز و نشیب‌هایی که داشته است به یاری خداوند متعال مربیان امور تربیتی همواره خوش درخشیده‌اند و خدمات ارزنده‌ای را طی این سالها به نظام تعلیم و تربیت و جامعه ارائه کرده‌اند که شاید پرداختن به آنها نیاز به فرصت زیادی دارد؛ اما اوج فعالیت های امور تربیتی را می توان در دفاع مقدس با تقدیم هزاران شهید گلگون کفن مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: شاید اگر بخواهیم با تامل و تعمق اهداف و سیاست های تاسیس نهاد امور تربیتی که حاکی از اهمیت، اثربخشی آن و بیانگر رویکردی است که نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای تربیت متوازن و تمام ساحتی دانش آموزان بر عهده دارد بشناسیم. بهتر است به این نکته اشاره کنیم که هدف اصلی ما توجه به کرامت انسانی دانش آموزان است که نتیجه آن تربیت افرادی شجاع، خوش فکر، امیدوار به آینده، بلند همت، دارای نگرش مثبت، قضاوت های عادلانه و اعلام نظرهای منطقی، خلاق ، پرسشگر، اهل فکر و نوآوری، دارای جرات و شهامت برای ورود به میدان های مختلف، منضبط، قانون شناس و قانون مدار و در واقع آن چه که اهداف مطلوب نظام تعلیم و تربیت به خصوص وظایف مربیان است.

مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت: در هفته امور تربیتی به دنبال تبیین بیشتر وظایف، فعالیت ها، تقدیر از مربیان فعال پرورشی و همه فرهنگیانی که نقش مربی را به خوبی ایفا می کنند هستیم زیرا آنها کار تربیتی انجام می دهند و وظیفه سنگین تربیت را به معنای واقعی در مدرسه بر دوش این عزیزان است و آنها باعث ترویج فرهنگ قرآن و عترت و زمینه ساز حضور دانش آموزان در حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی، سیاسی، علمی و پیشرفت و تعالی کشور هستند.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه این که مجموع نیروهای حوزه امور تربیتی آن قدری نیست که بتوانند تمام دانش آموزان را پوشش دهد و طبیعی است که اگر سایر همکاران متعهد ما به کمک امور تربیتی نیایند شاید تمام برنامه ها و فعالیت ها تربیتی در سطح مدرسه با مشکل مواجه خواهد شد و واقعا مشکل جدی در این زمینه خواهیم داشت و خوشبختانه سال ها است که همکاران علاقه مند، متعهد،دارای احساس مسئولیت که بار اصلی تعلیم و تربیت را برعهده دارند به کمک حوزه امور تربیتی آمده‌اند تا بتوانیم به خوبی امور تربیتی را راهبری و مدیریت کنیم.

شکوهی ادامه داد: به هر حال آن گونه که در سند تحول بنیادین آمده، تربیت محور اصلی همه برنامه ها است و باید این موضوع در رأس اقدامات همه دست اندرکاران عرصه تصمیم گیری کشور قرار گیرد؛ زیرا تربیت متوازن و همه جانبه در ساحت های شش گانه تربیتی با محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و حتی برنامه های مصوب زیرنظام سند تصویب و ابلاغ شده که باید در اولویت قرار گیرد.

وی افرود: طی سال های اخیر امکان استفاده حداکثری از قابلیت های درون سازمانی و برون سازمانی برای فعالیت های امور تربیتی فراهم شده است و اقداماتی در راستای افزایش انگیزه، شور، نشاط و افزایش رضایت شغلی همه مربیان به ویژه مربیان و معاونان پرورشی در سطح مدارس و مناطق صورت گرفته است.

مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش یادآورشد: از فرصت هفته امور تربیتی طی سالهای اخیر استفاده کردیم و بانک اطلاعاتی جامعی را تهیه کردیم که همه دستاوردها و فعالیت ها، استعدادها و ابتکاراتی که مربیان در امر تربیت به خرج دادند در این بانک اطلاعاتی جمع آوری شده است و همچنین زمینه تعمیم و گسترش نوآوری ها و خلاقیت ها و بدیه پردازی مناطق و استانها در زمینه تربیت در این هفته فراهم شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه قابلیت ها و ظرفیت های امور تربیتی برای همکاری متقابل با دستگاه ها و سازمان های مختلف فراهم شده و به دنبال یک جریان سازی فرهنگی و تربیتی در این هفته هستیم و فرصتی است که بتوانیم با استفاده از ظرفیت همه حوزه ها جریان سازی خوبی در حوزه فرهنگی و تربیتی داشته باشیم.

شکوهی خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش در زمینه تربیت اسلامی و امور تربیتی وظیفه مهمی بر دوش دارد زیرا در این حوزه امام خمینی (ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع تاکید ویژه داشتند و همچنین مقام معظم رهبری در بحث آموزش و پرورش کار تربیتی را برای اداره کشور مهم دانستند و همچنین شهیدان رجایی و باهنر به عنوان موسسان نهاد امور تربیتی انصافا نقش مهمی در این زمینه داشتند وزحمات زیادی کشیدند و صدقه جاریه ای است که یادگار این دو شهید والا مقام است امیدواریم در این فرصتی که فراهم می شود و هفته ای که به همین نام و برای قدردانی از زحمات همه دست اندر کاران حوزه تعلیم و تربیت شکل می گیرد بتوانیم از این نهاد به عنوان یک جریان فرهنگی فعالیت های تربیتی،سیاسی، دینی و هنری که در سطح گسترده ای در سطح مدارس پایه ریزی و دنبال می شود حمایت جدی تری صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی به تنهایی متولی تربیت دانش آموزان نیست بلکه بخش کوچکی از جریان عظیم تربیت است. این نگاه باید به طور جدی اصلاح شود. امر تربیت به هیچ وجه بخشی نیست، معاونت پرورشی در واقع در حال حاضر متولی فعالیت امور تربیتی، فرهنگی و دینی است و بیشتر معطوف به فعالیت هایی است که خارج از ساعات رسمی کلاس درس انجام می گیرد.

مدیرکل امورتربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: البته امید و تلاش ما این است که با حمایت وزیر آموزش و پروش زیرساخت های لازم فراهم شود و معاونت پرورشی و فرهنگی در جایگاهی فراتر قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062498

وب گردی

وب گردی