رسانه‌ها از بزرگ‌نمایی و اغراق در تصویرسازی ویروس کرونا پرهیز کنند

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: پرهیز از بزرگ‌نمایی و اغراق و نمایش تصویری واقعی از ویروس کرونا در کنار راه‌حل‌های کاربردی از وظایف کنونی اهالی رسانه است.

افسانه مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: کلمه بحران به تنهایی مفاهیمی چون سختی، پیچیدگی و حادی را در ذهن انسان متبادر می‌کند. باتوجه به تاثیر بحران در زندگی فردی و اجتماعی که غالبا موجب سردرگمی و کاهش قدرت تصمیم‌گیری می‌شود، به اهمیت مدیریت بحران و اجزای آن پی می‌بریم.

وی افزود: در مواقعی که بحران‌های ملی رخ می‌دهد اقدام به‌موقع دستگاه‌های دولتی و عمومی با در دست داشتن برنامه‌ای جامع و یکپارچه با استفاده از ابزارهای موجود به‌ویژه رسانه‌ها در کنترل اوضاع و نیل به شرایط عادی بسیار با اهمیت و کارساز است. درحقیقت رسانه‌ها یکی از عوامل اثرگذار در مدیریت بحران تلقی می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: اهمیت رسانه‌ها در جوامع شهری از آنجا مشهود است که امروزه مردم بسیاری از اطلاعات کاربردی را از رسانه‌ها کسب می‌کنند؛ چراکه رسانه عامل شکل‌دهی افکار عمومی، تغییر نگرش و حتی جریان سازی هستند.

مظفری، رسانه را یکی از عوامل جریان‌ساز در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دانست و گفت: علاوه بر رادیو، تلویزیون و رسانه‌های مکتوب، در شرایط حاضر تکنولوژی‌های ارتباطی روزآمد نیز به عنوان همراه جدایی‌ناپذیر شهروندان برای تبادل اطلاعات به‌شمار می‌رود که باتوجه به جذابیت، سرعت عمل، قدرت تعاملی و سایر ویژگی‌های منحصر به‌فرد جای خود را در بین مردم پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در مواقع بحران همه رسانه‌ها اعم از مکتوب، شنیداری، دیداری، کلاسیک و رسانه‌های نوین به‌عنوان ابزاری برای کاهش و تخفیف بحران‌ها استفاده می‌شود. رسانه‌ها با ساختار خاص خود داراری ویژگی‌هایی مانند نوآوری، خلاقیت وانعطاف پذیری هستند که در زمان تنش و شرایط غیرعادی می‌توان از آنها بهره برد.

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به لزوم مشارکت رسانه‌ها برای بهینه سازی عملکردهای مدیریت بحران، عنوان کرد: آموزش عمومی در بحران، ارائه دستورالعمل‌ها و راه‌حل‌های آرامش درونی از جمله کارکردهای رسانه‌ها در مواقع بحران است.

مظفری تصریح کرد: رسانه‌ها با ردگیری مسائل، دنبال کردن حوادث و با هوشیار کردن مقامات مسئول کشور؛ همچنین هشدار به آحاد جامعه در مواقع قبل و حین وقوع بحران نقش مهمی ایفا می‌کنند. ارزیابی تلفات و خسارات و ارائه دقیق و روشن آن به افکار عمومی از وظایف رسانه تلقی می‌شود.

وی افزود: همچین رسانه می‌تواند با شفاف‌سازی از طریق گزارشات و تحلیل‌های میدانی با به‌کارگیری عکس، ویدئو و نمودارهای آماری از افراط و بروز شائبه و گمانه‌زنی‌های التهاب آور جلوگیری کنند. صداقت در ارائه اخبار و اطلاعات صحیح موجب اعتماد مردم به رسانه می‌شود.

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بیان کرد: علاوه بر موضوعات مذکور رسانه‌ها در برانگیختن احساسات مردم و بسیج آنها در بحران‌های ملی بسیار تأثیرگذار است. اقناع مخاطب و تلقین حس شجاعت به‌همراه همنوع دوستی است؛ چراکه در مواقع بحران غلبه بر حس ترس و زوال روحی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

مظفری با اشاره به تعامل رسانه و ساختارها در مواقع بروز بحران، ادامه داد: درسته که رسانه‌ها نگهبان و ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی هستند ولی در مواقع بحران این نوع نگاه باید تعدیل شود و مشارکت در راستای منافع ملی باید در اولویت قرار گیرد. هماهنگی همه ارکان از لحاظ ستادی و عملیاتی اصل مهمی است که باید در بحران رعایت شود.

وی تشریح کرد: کوچک‌ترین ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و رسانه می‌تواند کل چرخه مدیریت بحران را دچار عارضه و منجر به تشویش اذهان عمومی شود؛ بنابراین تعامل سازنده سه ضلع مردم، دستگاه‌ها و رسانه در مدیریت بحران بسیار با اهمیت است.

عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات و مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: مسئولان و مقامات کشوری در مواقع بحران باید اطلاعات موثق را در اختیار رسانه‌ها گذاشته و رسانه را عنصری دست و پا گیر تلقی نکنند. اهالی رسانه و روزنامه‌نگاران در قبال مردم مسئول و پاسخگو هستند و مسئولان باید این وظیفه خطیر را درک کنند.

مظفری تصریح کرد: اکنون اولویت رسانه‌ها در مقابله با شیوع ویروس کرونا باید در ارائه اطلاعات صحیح و کاربردی برای مردم و جامعه باشد. جلوگیری از جریان‌سازی های رسانه‌ای برای تشدید اوضاع و آموزش روش‌های جلوگیری از شیوع ویروس از دیگر کارکردهای دارای اولویت رسانه‌ها در شرایط حاضر به‌شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: پرهیز از بزرگ نمایی و اغراق و نمایش تصویری واقعی از ویروس کرونا در کنار راه‌حل‌های کاربردی از وظایف کنونی اهالی رسانه است. داشتن برنامه‌ریزی رسانه‌ای لازمه پیروزی بر بحران است. توانمندسازی اهالی رسانه در مواجهه با بحران‌ها نیز اصلی است که مدیران رسانه باید به آن توجه داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062500

وب گردی

وب گردی