63درصد کلاس‌های دانشگاه علم و صنعت، آنلاین برگزار می‌شود/ کرونا بماند، برای آخر فروردین هم آمادگی داریم

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: در حال حاضر حدود 63درصد کلاس‌های دانشگاه علم و صنعت ایران به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و امید داریم این آمار را تا پایان هفته ارتقا دهیم.

جبارعلی ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تعطیلی دانشگاه‌های سراسر کشور به‌دلیل شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: محدودیت‌هایی وضع کرده‌ایم؛ اما سیستم اداری دانشگاه همچنان فعال است. دروس نیز از طریق سیستم مدیریت یادگیری یا همان ال‌ام‌اس (Learning Management System) ارائه می‌شود. دانشگاه علم و صنعت ایران نخستین دانشگاهی بود که این سیستم را در کشور راه‌اندازی کرده و در حال حاضر نیز با جدیت این سیستم را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: از اواخر آذرماه سال جاری تصمیم داشتیم با توجه به معضل آلودگی هوا و تعطیلی چند روزه دانشگاه‌ها، سیستم ال‌ام‌اس را فعال کنیم؛ چراکه نتوانستیم دانشجویان ساکن شهرستان را به منازل خود بفرستیم. از همان زمان تصمیم گرفتیم سیستم ال‌ام‌اس را برای شرایط بحرانی آماده کنیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: مقدمات کار را برای آلودگی هوا فراهم کردیم؛ اما بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، شورای دانشگاه علم و صنعت ایران به‌عنوان نخستین دانشگاه در ایران تصویب کرد کلاس‌های سه هفته پایانی سال 98 به‌صورت الکترونیکی برگزار شود.

ذاکری بیان کرد: با وجود محدودیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، اراده کردیم و کار را پیش بردیم. از روز شنبه 10 اسفندماه 98، سیستم را بارگذاری کردیم و تقریباً تمام کلاس‌ها به‌جز کلاس‌های عملی و کارگاهی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

دانشجویان شهرستانی مشکل اتصال به اینترنت دارند

وی با اشاره به مشکلات فنی در مسیر آموزش الکترونیک گفت: خوشبختانه از نظر پهنای باند، مشکلی نداریم؛ اما تعدادی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که ساکن شهرستان هستند برای اتصال به اینترنت دچار مشکلاتی می‌شوند. در مجموعه دانشگاه نیز به‌دلیل اینکه تقاضا در آن واحد برای ورود به شبکه زیاد است، با مشکلاتی روبرو بوده‌ایم؛ اما خلأهای سیستم در حال رفع است.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: امیدواریم تا پایان هفته جاری، تمام کلاس‌ها به‌صورت آنلاین برگزار شود. در حال حاضر حدود 63 درصد کلاس‌های دانشگاه علم و صنعت ایران به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و امید داریم این آمار را تا پایان هفته ارتقا دهیم.

ذاکری تأکید کرد: محدودیت‌هایی وجود دارد؛ اما با پیگیری همکاران‌مان در مرکز فناوری اطلاعات، باگ‌های سیستم در راه آموزش مجازی برطرف خواهد شد. مشکلاتی در انتقال صدا وجود داشت، همچنین ورود همزمان تعداد قابل توجهی از دانشجویان به سیستم، منجر به ایجاد اختلال در شبکه می‌شد و دانشجویان مجبور بودند دوباره برای ورود به سیستم تلاش کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر شیوع کرونا تا اواخر فصل بهار و گرم شدن هوا، کنترل نشود، دانشگاه علم و صنعت چه تمهیداتی را برای استمرار در برگزاری کلاس‌های آنلاین می‌اندیشد، گفت: فعلاً برنامه ما سه هفته پایانی سال را شامل می‌شود. پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و اگر به هر دلیلی وضعیت به حالت عادی برنگردد، برای هفته سوم فروردین‌ماه سال 99 نیز آمادگی خواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در پایان گفت: تابع تصمیمات کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستیم؛ اما اگر شرایط به همین منوال باقی بماند، دروس را در هفته پایانی فروردین‌ماه سال آینده نیز با سیستم ال‌ام‌اس ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062539

وب گردی

وب گردی