ایران به کمک‌های آمریکا برای مبارزه با کرونا مشکوک است/مخالف حضو نیروهای بیگانه در منطقه هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما همواره به کمک‌های آمریکا شک داریم و داشته‌ایم زیرا اگر آنها قصد خیر داشتند، دنبال کار تبلیغاتی نبودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود که به دلیل شیوع ویروس کرونا بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر و ابراز امیدواری برای سرلوحه قرار گرفتن منش حضرت امیرالمونین (ع) اظهارداشت: متاسفانه در داخل کشور با بیماری کرونا مواجه هستیم اما دولت و ملت با تلاش در حال مبارزه با این مهمان ناخوانده هستند.

وی گفت: از زمانی که این ویروس در چین شیوع پیدا کرد همه کشورها خود را آماده کردند و امروز وضعیت اضطراری جهانی اعلام شد و این مساله مانند هر بحرانی مستلزم همگرایی جهانی است.

موسوی افزود: کشوری نمی‌تواند بگوید من در این مسیر تنها هستم و مشکلی برای من پیش نمی‌آید. ایران هم با همکاری همه نهادهای درگیر همچون وزارت خارجه در داخل کشور بطور جد پیگیر مسائل مختلف از جمله اقتصادی و کنسولی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: کشورهای دوست در این زمینه به ما کمک کرده‌اند، ما هم در زمینه آموزش به کشورهای دیگر کمک می‌کنیم، برخی هم در این شرایط مانند رسانه‌های فارسی زبان خارجی سعی دارند دل مردم را خالی کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای مایک پمپئو برای کمک به ایران و ادعای وی مبنی بر ارسال پیام به ایران و اینکه آیا حاضر به پذیرش کمک ایالات متحده هستیم یا خیر، گفت: ما در نیت آمریکایی‌ها همواره شک داریم اگر نیت خیر داشتند قبل از رسانه‌ای کردن موضوع آن را به ما اطلاع می‌دادند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آنها را رصد می‌کنیم که چقدر برای تضعیف روحیه مردم ما با جعل اخبار و آمار تلاش کردند.

موسوی تصریح کرد: ما از آنجایی که در حسن نیت آنها شک داریم خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم. لازم است بگویم همان کانال مالی سوئیس امروز با کارشکنی و سنگ‌اندازی مواجه شده است و اجازه نمی‌دهند منابع خود را به آن کانال منتقل کنیم. من از پیام آمریکا تا این لحظه خبری ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اخیرا شاهد برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام بودیم؛ آیا همچنان بحث ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود دارد، گفت: مکانیسم ماشه از همان اول هم موضوعی مرده و قابل پیگیری نبود. قوام درونی و ساختار حقوقی برجام اجازه این کار را به برخی دولت‌ها نمی‌دهند که پشت آن قایم شوند و کم کاری خود را با اقدامی رو به جلو پنهان کنند.

وی افزود: این موضوع در کمیسیون اخیر مطرح نشد و نامه ظریف در این نشست کاملا تشریح شد که آنها نمی‌توانند این اقدام را انجام دهند. برجام در ماه‌های نخست برای ما دستاوردهایی داشته که امیدواریم این توافق ادامه پیدا کند و لازم است هرچه زودتر اروپا به تعهداتش برگردد.

موسوی در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای جلوگیری از شیوع کرونا نیز گفت: وزارت خارجه از ابتدای شروع بحران از جمله ارگان‌های فعال بوده و در تمام جلسات و ستادها عضو است. ما بلافاصله ستاد ویژه‌ای را در وزارت خارجه نیز تشکیل دادیم و مستقلا نوعا چند کار از جمله مباحث کنسولی را دنبال می‌کنیم. مساله پروازها را ما علیرغم برخی کارشکنی‌ها دنبال کردیم همینطور بحث کنسولی دیگر در خصوص صدور روادید برای برخی کشورها بوده که بیماری در آنجا وجود دارد تا ورودی کشور را کنترل کنیم و صدور ویزا را تعلیق کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: در مباحث اقتصادی هم با صدور گواهی بهداشتی به کشورهای همسایه اطمینان دادیم صادرات کشور کاملا بهداشتی است و ما هم البته نیازمند برخی کالاها و خدمت هستیم که لازم است کشورها با هم ارتباط داشته باشند. همچنین ما در بحث تبلیغات حضور داریم که متاسفانه علیرغم واقعیت‌های موجود برخی با امپراطوری رسانه‌ای در حال خدشه وارد کردن به این موضوع هستند که وظیفه ما خنثی کردن این تلاش‌ها است. برخی می‌خواهند وانمود کنند که ایران منشأ این ویروس بوده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص موضع ایران در قبال توافق آمریکا و طالبان و تاثیر آن بر گفت‌وگوهای ایران و طالبان گفت: طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان وجود دارد انکارناپذیر است اما تاکید ما این است که همه مسیرهای صلح باید از طریق اجماع بین‌الافغانی باشد و آنها با هدایت دولت مستقر کابل باید به این سمت بروند. ایران هم به دلایلی و با اطلاع دولت کابل تماس‌هایی را با طالبان داشته اما موضع ما در قبال توافق طالبان و آمریکا این است که ما از هرگونه تلاشی که به ثبات این کشور کمک کند، حمایت می‌کنیم اما در نیت ایالات متحده شک داریم.

موسوی خاطرنشان کرد: اصل حضور آمریکا در منطقه غیرقانونی است و اصلا آنها حق ورود به این منطقه را ندارند و الان هم این اقدام بدعت است. این مساله هم ناشی از شکست واشنگتن در منطقه است و هم باعث تداوم جنگ می‌شود و هم برای اینکه شکست خود را بزک کنند به چنین اقدای رو آورده‌اند. ما این اقدام را احترام به حاکمیت افغانستان نمی‌دانیم و راه‌حل توافق همه‌گیر است. ما گفت‌وگوهای خود با طالبان را طبق روال گدشته ادامه می‌دهیم و اثری بر این موضوع نخواهد داشت.

وی همچنین در خصوص تاثیر مشکلات تحریم بر مساله مبارزه با کرونا و همکاری سفارت خانه‌های ما برای این حوزه گفت: از زمان شروع این بیماری ما همه امکانات خود را بسیج کردیم و در همکاری با وزارت بهداشت سعی کردیم نیازهای کشور را دریافت کنیم که مهمترین آنها کیت‌های تشخیص و اقلام دارویی خاص بود که به سفارت خانه‌های خود اعلام کردیم تا اگر کشورهایی اعلام آمادگی کردند تامین کنند و کشورهای دوست اعلام آمادگی کردند که در این زمینه به ما کمک کنند و صلیب سرخ هم به ما کمک کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: دولت چین واقعا در این راستا در کنار دولت ایران ایستاد و چندین محموله و تیم تخصصی برای ایران ارسال شد و جدیدترین یافته‌های خود را هم در اختیار ایران قرار دادند. اگر همه با همین جدیت کار کنند قطعا جهان بهتری خواهیم داشت. ما هم البته در حال کمک به سایر کشورها هستیم که در فرصت‌های بعدی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

موسوی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعلام آمادگی ایران برای میزبانی نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه برای حل و فصل مساله ادلب گفت: این نشست که در قالب روند آستانه است باید در ایران برگزار شود و در حال پیگیری جزئیات بودند که با تحولات اخیر به سمت دیگری رفت. ما معتقد هستیم تنها راه حل بحران سوریه استفاده از راهکارهای سیاسی است که تا الان چیزی مهم‌تر از روند آستانه نداشتیم و لازم است همگان به این روند برگردیم. معتقد هستیم تاکید بر توافقات آستانه در خصوص ادلب سوریه به راه حل‌های خوبی خواهیم رسید که همه طرفین به خصوص دولت قانونی سوریه به آن رضایت داشته باشند. امیدواریم تاریخ نشست را به زودی اعلام کنیم.

وی در رابطه با بمباران مقرهای مستشاری ایران در سوریه از سوی ترکیه و امکان وقوع درگیری نظامی بین تهران و آنکارا گفت: ما نگرانی‌های خود را ابراز کرده‌ایم و راه حل موضوع جاری در ادلب را آتش بس فوری و برگزاری نشست آستانه می‌دانیم که امیدواریم به زودی در قالب و سطوح مختلف برگزار شود تا هرچه زودتر به وضعیت فعلی منطقه خاتمه داده شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا اکنون در رابطه با کیت‌های تخصصی مشکلی وجود دارد، گفت: ما نیازهای وزارت بهداشت را به کشورهای دوست اعلام کرده‌ایم و هزاران کیت وارد کشور شد و هرگاه مجددا اعلام نیازی صورت بگیرد مجددا اقدام خواهیم کرد.

موسوی در خصوص آغاز فعالیت فرانسه در ائتلاف نظامی مستقر در خلیج فارس گفت: ما اعلام کرده‌ایم هرگونه حضور خارجی در منطقه خلیج فارس اقدامی غیرسازنده است و ما با کمک کشورهای منطقه هزاران سال امنیت این آبراه حیاتی را تامین کرده‌ایم. حضور کشورهای بیگانه شامل آمریکا عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه حساس خلیج فارس هستند و ما قطعا با همکاری کشورهای منطقه شاهد ثبات خواهیم بود. ما مخالف هرگونه حضو نیروهای بیگانه در هر قالبی در منطقه هستیم.

وی در رابطه با اظهاراتی که مشکلات کشور در رابطه با ویروس کرونا را وابسته به ارسال کمک‌های زیاد کشورمان به چین می‌داند، گفت: قطعا اینطور نیست و ما در آن زمان که موضوع ماسک مطرح بود به عنوان کشوری که تولیدکننده ماسک‌های تخصصی است این نیاز کشور چین را در قالب چند محموله به این کشور ارسال کردیم و معتقد هستیم این اظهارات مغرضانه است و امروز هم می‌بینیم حالا که کشور ما نیازمند کمک است دولت و مردم چین به کمک ما شتافتند و ما این اظهارات را سازنده نمی‌دانیم.

سخنگوی وزات خارجه در خصوص امکان میانجیگری ایران میان سوریه و ترکیه نیز گفت: ما از ابتدای شروع بحران با گروه‌های مختلف ارتباط برقرار کردیم و این تلاش‌ها تا حصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد. ما در حال رایزنی هستیم که هر چه زودتر نشست سران رون آستانه در تهران برگزار شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص انتظار ایران از چین برای کمک به مبارزه با کرونا تصریح کرد: ما واقعا قدردان کمک‌های دولت و ملت چین در این برهه هستیم و امیدواریم این نمونه اعلای همکاری در مسائل مختلف جهانی باشد که این همکاری می‌تواند مثال زدنی باشد. تا الان برخی اقلامی که نیاز داشتیم را به پکن اعلام کردیم و آنها هم اجابت کردند و در این مرحله وارد همکاری‌های علمی و تحقیقاتی شدیم که تیمی از دانشمندان چینی وارد ایران شدند و امیدواریم این همکاری باعث ریشه کنی این ویروس در سطح جهان شود.

وی در پایان در خصوص موضع ایران در قبال اعمال خشونت علیه مسلمانان هندوستان نیز خاطرنشان کرد: ایران با نگرانی اخبار هند در خصوص جنگ‌ها و اختلافات مذهبی را دنبال می‌کند و عمیقا متاسف هستیم. ما هند را کشوری با تساهل و تسامح مذهبی می‌شناسیم که این اخبار بسیار نگران‌کننده است و امیدواریم هرچه زودتر به خشونت علیه مسلمانان هندوستان خاتمه داده شود چرا که درایتی را در مقام‌های این کشور سراغ داریم. هم این اخبار نگران کننده است و ایران از طریق کانال‌های رسمی موضوع را دنبال می‌کند و سایر کشورهای اسلامی هم تحرکاتی داشتند که امیدواریم هرچه زودتر این خشونت‌ها پایان پذیرد.

کد خبر: 1062606

وب گردی

وب گردی