جان مردم بر همه چیز مقدم است/ تعطیلی مدارس تا آخرهفته

سخنگوی دولت گفت: ما برخلاف برخی کشورها به دلیل مصلحت اندیشی‌ها سیاسی و اقتصادی عمل نکردیم و جان و سلامت مردم ایران را بر همه چیز مقدم می‌دانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اشاره به آخرین وضعیت کشور در پی شیوع کرونا اظهارداشت: دولت از ابتدای قطعی شدن اولین نتیجه تست در کشور به دور از هر گونه ملاحظه و حاشیه به صورت شفاف اطلاع‌رسانی خودش را صورت داد.

وی گفت: معتقد بودیم و هستیم که در مسئله سلامت عمومی و جان مردم صداقت یکی از بدیهیات و پیش درآمدهای اصلی است تلاش ما به عنوان دولت این است که با همکاری مردم جامعه پزشکی جامعه سلامت سازمان‌های مدنی که این روزها بسیار فعال شدند و من در همین جا از آنها سپاسگزارم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه با همکاری و همدلی مردم شریف ایران نه تنها این بلای عظیم را پشت سر خواهیم گذاشت بلکه در پسا بحران کرونا سطح سلامت جمعیت کشورمان را هم ارتقاء خواهیم داد، گفت: تنها از طریق ارتقاء سطح سلامت است که می‌توان از فاز درمان عبور کرد و وارد فازهای جدید نشد و پیشگیری‌های آینده را هم لحاظ نمود.

ربیعی تصریح کرد: این بیماری مثل سارس و آنفولانزا و ایدز جهانی است. امروز بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی بیش از ۶۰ کشور درگیر این موضوع شدند اتفاقا ایران جزو شفاف‌ترین کشورها در خصوص اعلام این موضوع بوده و به رغم وجود برخی کاستی‌ها از تمام ظرفیت‌های خود برای پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری و ارائه خدمات به مردم خود بهره‌مند است.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما با خیز و افت در این وضعیت مواجه خواهیم شد و وزیر محترم بهداشت درمان در این خصوص توضیحات لازم را دادند. اما پس از اینکه شیوع این ویروس نه تنها ما بلکه همه کشورها را غافلگیر کرد به سرعت بر اوضاع مسلط شدیم و در حال کنترل شرایط هستیم.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً ما به کمک هم اجازه نخواهیم داد که این ویروس مانند تحریم در زندگی مردم ما خللی ایجاد کند. دولت در واکنش به این پدیده شوم به رسالت اصلی خود یعنی محافظت از سطح سلامت شهروندان عمل خواهد کرد، آنچه که اولویت اول ما است سطح زندگی شهروندان ماست دولت از همه آحاد مردم به استدعا دارد در این ایام با اهتمام بیشتری به توصیه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسئولان امر توجه و عمل کنند چرا که راه موفقیت ما در شکست دادن کرونا و گذار از این وضعیت همراهی و همدلی و همیاری و مشارکت گسترده همگانی است.

ربیعی عنوان کرد: دیروز در هیئت محترم وزیران موضوع آسیب به کسب و کارهای مردم و اینکه در این ماه سطح درآمد برخی آحاد جامعه به علت شیوع ویروس کرونا پایین آمده مورد بررسی قرار گرفت و وزرای ذیربط در این خصوص گزارش‌هایی را ارائه کردند.

سخنگوی دولت در خصوص بحث مهلت سررسید اقساط بانک‌ها، گفت: آقای همتی اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌کند و چگونگی مصوبه را توزیع خواهد داد. راهکاری تعبیه خواهد شد که امهال بدهی‌های مالیاتی استمهال بدهی‌های مالیاتی و فعالان اقتصادی و ایجاد تسهیلات برقرار شود و اگر منع قانونی در آن بود هم پیش‌بینی شده که تصمیم‌گیری شود . ولی تصور ما این است که عمده این موارد در چارچوب اختیارات دولت است و تصمیم‌گیری تا آخر این هفته اتخاذ خواهد شد.

ربیعی تصریح کرد: همچنین مقرر شد درباره تشکیل مجامع و شرکت‌های بورسی و حل مشکلات بیمه‌ای تا آخر هفته تصمیمات حمایتی اتخاذ شود. مسائل دیگر مطرح شده هزینه درمان بیماری برای مردم بود که مقرر شد بیمه سلامت آن را متقبل شود و در این خصوص هم به مردم خصوصاً طبقات آسیب‌پذیر فشاری وارد نخواهد شد و ممنوعیت واردات و لغو سود بازرگانی برای کالاهای مرتبط با کرونا و اعمال محدودیت صادرات در این رابطه به وزارت صمت واگذار شد.

وی افزود: همچنین وزارتخانه‌های سلامت و بهداشت گزارش دادند که برای رفع کمبود اقلام بهداشتی ۱۰۷ مجوز جدید راه‌اندازی و تغییر کاربری برای تولید مواد ضدعفونی صادر شده است طبق گزارشی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه دادند تولید ماسک‌های نانو یا نوع ۹۵ مخصوص پرسنل بیمارستانی تا پایان هفته به روزی ۳۰۰ هزار عدد خواهد رسید، کلیه دستگاه‌های تولید این نوع ایران ساخته است و این به غیر از ظرفیت تولیدات وزارت دفاع است که از جمله مهمترین آنها تولید کیت تشخیص بیماری بوده است که توسط متخصصان وزارت محترم دفاع تولید شده است. قرار شد برای توسعه و تولید کیت‌های تشخیص کارهایی صورت گیرد و ۵ شرکت دانش بنیان امروز در این رابطه در حال انعقاد قرارداد هستند.

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی مدارس گفت: مدارس تا آخر این هفته تعطیل خواهند بود. برای هفته آینده هم ما پنجشنبه و جمعه نتیجه‌گیری خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در خصوص تولید مواد ضدعفونی و ماسک عنوان کرد: اتحادیه و صنف همکاری خوبی می‌کنند و آمارهای تولید به وزارت صمت علام می‌شود. از مردم می‌خواهم از فروشگاه‌های آنلاین هم استفاده کنند تا زندگی افردی که از طریق پیک موتوری اداره می‌شود هم در جریان باشد. در خصوص الکل هم تولیدات مستقیما در اختیار بیمارستان‌ها و عرضه‌کنندگان قرار می‌گیرد. ما در این زمینه کمبودی نداریم و خطوطی که تغییر کاربری دادند هر روز به تولیدات خود اضافه می‌کنند. در ایستگاه‌های مترو هم فروش شوینده‌ها آغاز شده است. دولت در خصوص احتکار نظارت خود را افزایش داده و کل فعالیت انبارها کنترل می‌شود و از بین ماسک‌های کشف شده ۱ میلیون و ۲۰۰ ماسک توزیع شده است. همه کشفیات از انبارها صرفا با حواله وزارت بهداشت توزیع خواهد شد و اولویت فعلا با مراکز بهداشت است. جلسه‌ای در وزارت صمت وجود دارد که تقسیم کار بین تولیدکنندگان انجام شود.

وی در خصوص بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه با ایران تصریح کرد: بخشی از صادرات ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه همسایگان ما بودند که به دلیل فاصله کم و فرهنگ مشترک زمینه صادرات محیا شده بود. برای اقتصاد کشور این بسته شدن مرز زیان‌بار بود و تصمیم گرفتیم وزارت بهداشت و وزارت خارجه هیات‌هایی را به کشورهای همسایه اعزام کنند و مذاکره کردند. گمرکات عراق با پروتکل‌های توافقی باز شده است و همه مسائل بهداشتی رعایت خواهد شد.

ربیعی گفت: ۲۵۰ ماشین در دقایق پیش به سمت افغانستان رفته‌اند. بنا بر اطمینان بخشی کنترل‌های وزارت بهداشت شروع شده است و کار را انجام می‌دهند. از ترکیه هم تعدادی کامیون وارد شده است. مرزهای آذربایجان در حال فعال شدن است و مذاکرات با پاکستان هم ادامه دارد و تلاش‌های خوبی صورت گرفته است.

سخنگوی دولت افزود: ارتباط نمایندگان ما با کشورهای میزبان خیلی زیاد شده است، نمایندگی‌های ما در کشورهای طرف مراوده برای امضای توافق بهداشتی ادامه دارد و آمادگی وجود دارد. در فرودگاه امام هم تمهیدات خوبی لحاظ کردیم و وزیر راه گروه‌های ویژه‌ای را فعال کردند و اقدامات ما ادامه دارد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص این که به نظر می‌رسد دولت در بحران‌ها تنبل یا بی‌برنامه است و مردم به چنین روندی انتقاد دارند، گفت: سوال شما سوال خوبی است اما من فکر می‌کنم نباید، اینگونه تردید ایجاد کرد، قطعا دولت در مقابله با این بحران جدی است.

وی همچنین در خصوص وقوع برخی سوداگری‌ها در بازارهای محصولات بهداشتی مورد نیاز مردم اظهار داشت: متاسفانه سوداگری همیشه بخشی از جامعه است و در جامعه همواره در بحران‌های مختلف سوداگری وجود داشته است.

ربیعی افزود: در جلسه قبل توضیح دادم که غروب چهارشنبه اعلام کردیم که یک نتیجه مثبت کرونا تایید شد و پنجشنبه وقتی یکی از نزدیکان دچار مشکلی بود و من خواستم برای ایشان ماسک تهیه کنم، قیمت ماسک را ۲۵ هزار تومان گفتند، خب این ماسک از خرید قبل بود اما متاسفانه در بخشی از جامعه سوداگری همواره وجود دارد. اما اینگونه نیست که دولت تنها بعد از نامه وزیر بهداشت اقدام کرده باشد، من عضو همه جلسات هستم و صادقانه می‌گویم از روز اول تعزیرات متمرکز و فعال شد منتهی این شبکه سوداگری خودشان را پیچیده‌تر می‌کنند.

ربیعی ادامه داد: اکنون هر تولیدی که هر جایی صورت می‌گیرد به صورت آنلاین ثبت و رصد می‌شود، این اقدامات در شرایط عادی نیاز نبود اما در شرایط بحرانی نیاز به چنین اقداماتی است.

وی همچنین در خصوص نامه وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور بیان داشت: گلایه آقای نمکی این بود که ایشان درخواست مساعدت بیشتر داشتند، آقای نمکی هم عضو همین دولت است و عضو دولت دیگر نیست اما به هر حال به کمک قوای بیشتری از این دولت و قوه قضاییه نیاز بود که در این خصوص وزارت اطلاعات ماموریت پیدا کرد و باید بررسی کرده و گزارش دهد، البته اقدامات خیلی زیادی انجام شده است که نیاز نیست بخشی از آن‌ها در این شرایط خبری شود.

ریبعی افزود: فکر می‌کنم با انسجامی که در این زمینه‌ها داریم موفقیت زیادی برای کمتر شدن این سوداگری‌ها خواهیم داشت، متاسفانه در کنار اتفاقات و صحنه‌های زیبایی که در این شرایط شاهد هستیم مانند فعال شدن سازمان‌های مردم نهاد، گروه‌های هلال احمر که همگی به صحنه آمدند و تحت نظر وزارت بهداشت عمل می‌کنند شاهد برخی اقدامات ناپسند مانند سوداگری‌های اتفاق افتاده هستیم که در شرایط بحرانی رخ می‌دهد.

سخنگوی دولت در خصوص عملکرد هلال احمر اظهار داشت: سازمان هلال احمر و سازمان‌های مردم نهاد به صورتی متشکل به صحنه‌ آمده‌اند و با طرحی که در حال انجام دارند، مسئولیت مددکاری اجتماعی خود را آغاز کردند، که ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

وی همچنین در خصوص کمک گرفتن از سایر دولت‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و برخی موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های دولت آمریکا، تصریح کرد: برای کنترل بیماری از همه کشورهایی که بخواهند کمک کنند به ویژه سازمان بهداشت جهانی بارها خواسته‌ایم که دانش خود را به ما انتقال دهند چراکه مواجهه با این ویروس نخستین تجربه جهان است.

ربیعی گفت: اکنون محموله‌هایی از برخی کشورها به دست ما رسیده است و ما از کمک‌های کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف و سازمان بهداشت جهانی استقبال می‌کنیم اما کشورهایی که صادق نیستند و صداقت ندارند و در موضع‌گیر‌ی‌های خود به ملت ایران بی‌احترامی می‌کنند، نمی‌توانند امروز حرف از کمک بزنند، اگر آنها قصد کمک داشتند می‌توانستند بخشی از تحریم‌های مشخص را تعلیق کنند تا زمینه برای کمک‌رسانی به بیماران مبتلا فراهم شود.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص واردات مواد اولیه مورد نیاز کارگاه‌های تولید اقلام بهداشتی و ضدعفونی، گفت: مقرر شد که اگر نیاز به واردات مواد اولیه باشد، بررسی‌ها صورت گیرد و حتی اگر موانع و مواردی از نظر قانونی وجود دارد آن را برطرف خواهیم کرد، همچنین در جلسه‌ای که هفته گذشته در وزارت صمت داشتیم به رغم افزایش قیمت برخی مواد اولیه، اما از سوی تولیدکنندگان تعهد داشتیم که تا سه ماه افزایش قیمت نداشته باشیم، در هر کدام از موارد اگر نیاز به تخصیص ارز باشد، این تخصیص با تعهد آقای همتی توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد و البته تصمیمات دیگری نیز در این خصوص در ستادی که با همین موضوعیت تشکیل شد، اتخاذ شده است.

ربیعی در بخش دیگری از این نشست پاسخ به سوالی پیرامون رایزنی‌های اخیر رییس جمهور با دولت‌های درگیر در سوریه، ابراز داشت: آقای روحانی در روزهای گذشته مذاکراتی با روس‌ها داشتند و حتی در سطوح مختلف دیگر هم رایزنی‌هایی داشتیم، ما نسبت به توافقنامه آستانه نگران هستیم و معتقدیم که توافقات صورت گرفته در آستانه می‌تواند مبنای خوبی قرار گیرد، پیشنهاد ما به کشور‌های سوریه و ترکیه نیز در همین جهت بود، چراکه جامعه سوریه یک جامعه زخم دیده است و وقوع بحرانی دیگر این جامعه ما را نگران می‌کند، لذا از دولت‌های دوستِ درگیر در این مسأله می‌خواهیم که به توافق‌های پیشین احترام بگذارند و همه به گفت‌وگوها برگردیم.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص تعطیلی‌های مدارس و اقدامات انجام شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در راستای آموزش از راه دور، بیان داشت: پیش از آغاز نشست با آقای حاجی میرزایی صحبت می‌کردیم، می‌توان گفت وزارت آموزش و پرورش از همه ظرفیت‌های خود استفاده کرده است تا امر آموزش به تعویق نیفتد و بعد از پایان بحران جامعه آموزش دیده و با نشاط داشته باشیم.

وی ادامه داد: صداوسیما یکی از روش‌هایی است که آموزش از طریق آن در حال انجام است، همچنین دبیران هم اعلام آمادگی کردند که در کنار این آموزش آنلاین باشند.

ربیعی در پایان خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم یکی از دستاوردهای خوب ما بعد از پایان این بحران همین مسئله آموزش آنلاین و از راه دور است، همچنین دستاورد مهم دیگر ما در بحث سبک زندگی سلامت است، شاید به آموزش و هزینه های بسیار زیادی نیاز بود تا برخی موارد از نظر بهداشت فردی یا عمومی در جامعه تبدیل به یک عادت شود که در این شرایط بحرانی این عادات در جامعه ایجاد شده است. از سوی دیگر دستاورد بعدی این بود که سازمان های مردم نهاد در این بحران به عرصه آمدند و در این مسأله یک تجربه بسیار خوبی ایجاد شد در حالی که در بحران های اینچنینی کمتر وارد می‌شدند.

کد خبر: 1062630

وب گردی

وب گردی