آموزش الکترونیکی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد/ توان برگزاری 140 کلاس آنلاین همزمان را داریم

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: آموزش مجازی هیچ‌وقت نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و اصلاً چنین اتفاقی ممکن نیست.

سید محمدحسین کریمیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نحوه مواجهه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تعطیلی کلاس‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: به استادان اجازه دادیم تا پایان اسفندماه سال جاری در صورت آماده بودن محتوا، کلاس‌ها را به‌صورت مجازی برگزار کنند. آموزش مجازی نیازمند محتوای آماده است تا بتوان در سیستم بارگذاری و سپس برای تدریس، استفاده کرد، این موضوع به تجربه احتیاج دارد. تعداد قابل توجهی از استادان ما به‌صورت عمومی با سیستم آموزش الکترونیکی آشنا هستند و محتوای آماده دارند.

وی ادامه داد: استادان ما اختیار دارند محتوای مورد نظر خود را در سیستم بارگذاری کرده و تا پایان اسفندماه سال 98، دروس را به‌شکل مجازی ارائه دهند. در حال حاضر تعداد زیادی از استادان دانشگاه امیرکبیر در حال استفاده از این سیستم هستند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد استادانی که مایل به آموزش آنلاین نیستند، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی کلاس‌ها به‌صورت جبرانی بعد از تعطیلات عید برگزار می‌شود. ممانعتی برای برگزاری حضوری کلاس‌ها در سال آینده وجود ندارد، فرجه‌ای تعریف کرده و بعدازظهرهای پنج روز ابتدایی هفته و همچنین صبح و بعدازظهر پنج‌شنبه‌ها را برای برگزاری کلاس‌های جبرانی در نظر می‌گیریم.

کریمیان درباره آمادگی دانشگاه امیرکبیر برای ادامه آموزش آنلاین در صورت ناتوانی در کنترل کرونا تا پایان فصل بهار بیان کرد: از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مشکلی نیست. البته همزمانی در برگزاری چندین کلاس به‌صورت آنلاین، اهمیت زیادی دارد. سیستم دانشگاه امیرکبیر 30 کلاس همزمان را پشتیبانی می‌کرد، اکنون سیستم را ارتقا داده‌ایم و روز به روز رَم و حافظه را تقویت می‌کنیم. اگر حجم بالا برود، سِرور دیگری اضافه خواهیم کرد.

کرایه سِرور، مشکل پهنای باند را حل می‌کند

وی افزود: اوج همزمانی کلاس‌های آنلاین که معمولاً رخ نمی‌دهد، 140 کلاس است؛ چون همه به‌طور همزمان وارد سیستم نمی‌شوند؛ اما باز هم مشکلی نداریم. هم می‌توان با قیمت مناسب، سِرور کرایه کرده و هم می‌توان یکی از سِرورهای دانشگاه را خارج و به سیستم آموزش آنلاین اضافه کرد.

کریمیان در مورد گلایه معاون آموزشی دانشگاه تهران از محدودیت پهنای باند گفت: اگر سِرور کرایه کنیم، پهنای باند اضافه نیز به ما می‌دهند که اتفاقاً قیمت زیادی ندارد؛ اما در این صورت محتواها و اطلاعات ما به سِرور جدید منتقل می‌شود که اتفاق خوبی نیست. اگر نکات فنی را رعایت کنیم، نتیجه مطلوبی می‌گیریم. البته دولت نیز باید در چنین شرایطی دست دانشگاه‌ها را باز بگذارد و خدمات را با قیمت مناسب ارائه دهد تا به آموزش عالی کمک شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر یادآور شد: آموزش الکترونیکی را پیش از عید 99 آغاز کرده و استادان را تشویق به استفاده از ظرفیت تکنولوژی برای برگزاری کلاس‌های مجازی کرده‌ایم تا اگر اتفاقی افتاد و ترم بعد نیز شرایط به حالت عادی برنگشت، بتوانیم تمام کلاس‌ها را با سیستم ال‌ام‌اس (Learning Management System) برگزار کنیم. این موضوع را در نامه‌ها لحاظ کرده و تأکید کرده‌ایم که ممکن است کرونا بعد از عید نیز ادامه داشته باشد و به همین دلیل استادان باید آمادگی لازم را داشته باشند.

کریمیان با اشاره به مقایسه کیفیت آموزش مجازی در چین و ایران، گفت: آموزش مجازی هیچ‌وقت نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و اصلاً چنین اتفاقی ممکن نیست. بخشی از دروس را می‌توان همیشه به‌صورت مجازی ارائه داد؛ اما نمی‌شود تمام برنامه‌ها را به‌شکل آنلاین تدوین کرد. آموزش مجازی به دلایل مختلفی کیفیت آموزش حضوری را ندارد، به‌طور مثال کلاس‌های تربیت بدنی، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها را نمی‌توان الکترونیکی برگزار کرد؛ چون عملی هستند.

وی ادامه داد: بعضی از دروس با آزمایشگاه‌ها در ارتباط مداوم هستند و برخی دروس نیز پروژه‌های حضوری دارند. اگر بحران کرونا ادامه‌دار باشد، می‌توانیم دروس نظری را بعد از عید 99 نیز به‌صورت آموزش الکترونیکی ارائه دهیم؛ اما دروس عملی همچنان باقی می‌مانند. البته دروسی نظری هستند که تاکنون استقبالی از ارائه الکترونیکی آنها صورت نگرفته است.

برگزاری کلاس‌های تصویری، مصرف اینترنت را 4 برابر افزایش می‌دهد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: نهادهای مختلف باید برای ارائه هرچه بهتر آموزش الکترونیکی دست به دست یکدیگر دهند. اگر حمایت‌های لازم صورت نگیرد، برخی دروس باقی می‌مانند. هیچ مشکلی نداریم و می‌توانیم همین روند را ادامه دهیم؛ اما فراموش نکنیم چین در نهایت یک ترم دیگر می‌تواند آموزش مجازی را با چنین گستردگی دنبال کند.

کریمیان تأکید کرد: آموزش الکترونیکی ما در حال حاضر به‌شکل «صدا» (voice) ارائه می‌شود، اگر بخواهیم کلاس‌ها را به‌صورت تصویری برگزار کنیم، مشکلی وجود ندارد؛ اما حجم اطلاعات رد و بدل شده به چهار برابر افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی به پهنای باند و حافظه زیادی نیاز است. اگر به ما کمک نکنند، امکان برگزاری کلاس‌های مجازی به‌شکل تصویری وجود نخواهد داشت.

وی افزود: ممکن است دانشجو نیز از کلاس تصویری استقبال نکند. کلاس یک ساعت و نیمه صوتی، در نهایت 30 تا 40 مگابایت از حجم اینترنت دانشجو را مصرف می‌کند؛ اما اگر قرار باشد کلاس به‌صورت تصویری برگزار شود، حجم بسیار زیادی مصرف خواهد شد و امکان دارد اینترنت دانشجو جوابگو نباشد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره تحمیل هزینه به دانشجو برای خرید بسته‌های متعدد اینترنتی گفت: هزینه زیادی به دانشجو تحمیل نمی‌شود؛ چون هزینه رفت و آمد دانشجو حذف شده و از طرفی پول اینترنت برای حفظ سلامتی دانشجو هزینه می‌شود و نفعی به دانشگاه نمی‌رسد. استاد نیز برای بارگذاری محتوا، اینترنت مصرف می‌کند تا سلامتی عمومی حفظ شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062634

وب گردی

وب گردی