انجمن‌های علمی دانشجویی باید اجازه درآمدزایی داشته باشند

دبیر انجمن‌ علمی زبان روسی دانشگاه تربیت‌مدرس گفت: مسائل اقتصادی موجود در کشور دانشجویان را هم درگیر کرده است؛ به همین دلیل کارآفرینی و کسب درآمد می‌تواند در کاهش فشار بر آنها موثر باشد.

مینا مارزلو دبیر انجمن‌علمی زبان روسی دانشگاه تربیت‌مدرس درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت این انجمن اظهار کرد: انجمن‌علمی_دانشجویی زبان روسی دانشگاه تربیت‌مدرس از سال ۹۳ فعالیت خود را با هدف افزایش سطح علمی و آموزش مهارت‌های لازم برای ورود دانشجویان به بازار کار آغاز کرده که در این سال‌ها توانسته موفقیت‌های فراوانی در سطح دانشگاه کسب کند و در حال حاضر این انجمن با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی افزود: امروز با افتخار می‌توان به اطلاع رساند که در پنج سال گذشته بیش از 100 برنامه توسط انجمن‌علمی_دانشجویی زبان روسی اجرا شده‌ است و توانسته مقام‌های بسیاری ازجمله دریافت رتبه اول و دوم در جشنواره‌ملی تئاتر دانشجویی، انجمن برتر در بخش برنامه خلاق و جایگاه دوم در بخش انجمن برتر در جشنواره داخلی حرکت سال 98 را کسب کند. همچنین این انجمن برای اولین بار در ایران توانست همایش ملی «‌فرهنگ نگاری دو زبانه» را برگزار کند که بازتاب بسیار زیادی در جامعه‌ علمی داشت.

انتقال به‌روزترین علوم به جامعه علمی توسط انجمن‌ها

مارزلو با تأکید بر تأثیر بسیار انجمن‌ها بر جامعه و دانشگاه، تشریح کرد: انجمن‌های علمی_دانشجویی به عنوان یکی از قطب‌های اصلی و حلقه‌های ارتباط بین دانشجو، دانشگاه و صنعت محسوب می‌شوند. هر برنامه‌ای که در انجمن‌علمی برگزار می‌شود، مستلزم بررسی همه جوانب مسائل علمی­­ و پژوهشی است. همچنین انجمن‌های علمی که هفتگی یا ماهانه در حال برگزاری نشست‌ها، سمینارها و همایش‌های علمی هستند، به روزترین علوم دنیا را به جامعه علمی منتقل می‌کنند.

دبیر انجمن علمی_دانشجویی دانشگاه تربیت‌مدرس گفت: بنابراین می‌توان از انجمن‌ها به عنوان یک میانبر بسیار کوتاه و مفید که سبب ایجاد ارتباط بین تئوری‌ها و نظریه‌های جدید با جامعه‌علمی و در نهایت صنعت که موجب پیشرفت هرچه بیشتر کشور می‌شوند، نام برد.

وی درباره چالش‌ها و موانع موجود در مسیر فعالیت انجمن‌های‌علمی اظهار کرد: شاید یکی از آزاردهنده‌ترین چالش‌های انجمن‌های علمی_دانشجویی را بتوان هم رده بودنشان با دیگر تشکل‌های دانشجویی درون دانشگاهی دانست، علی‌رغم آنکه وجود تمامی تشکل‌ها برای دانشگاه‌ها لازم است؛ اما جایگاه انجمن‌های علمی، بودجه و امکاناتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد باید فرق بسیار زیادی داشته باشد؛ زیرا انجمن‌های علمی تولید کننده علم و پل ارتباطی بین استادان، دانشجویان و جامعه هستند.

مارزلو تصریح کرد: اگر دانشگاه با هدف علم آموزی و آماده سازی نیروی انسانی برای خدمت به جامعه فعالیت می‌کند و انجمن‌های علمی هم دراین راستا قدم بر می‌دارند؛ قطعا نباید کمبود بودجه و مانعی در مسیر اقدامات انجمن‌های علمی و برنامه‌های آنها وجود داشته باشد.

کسب درآمد می‌تواند در کاهش فشار انجمن‌ها کمک کند

دبیر انجمن‌ علمی زبان روسی دانشگاه تربیت‌مدرس با اشاره به این موضوع که کسب درآمد انجمن‌ها می‌تواند در بهبود شرایط موجود کمک کند، گفت: مهم‌ترین پیشنهادی که می‌توان مطرح کرد، اجازه کسب درآمد انجمن‌های‌علمی است. در حال حاضر با توجه به شرایط سخت موجود، فعالیت و کارکردن در انجمن‌ها بدون دریافت حقوق و حق‌الزحمه برای دانشجویان دشوار است. هنگامی که دانشجو می‌تواند زمانی را که صرف فعالیت در انجمن می‌کند، در فضای خارج از دانشگاه با دریافت حقوق اختصاص دهد؛ قطعا پس از مدتی محیط انجمن را برای فعالیت انتخاب نخواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر بتوان انجمن‌ها را به عنوان یک محیط کار آموزشی در نظر گرفت، اجازه راه‌اندازی استارت آپ‌های کوچک و بزرگ را از این طریق به دانشجویان داد و پس از رسیدن به حدی آنها را به پارک‌های علم و فناوری معرفی کرد؛ سبب تقویت و حرفه‌ای‌تر شدن انجمن‌ها و فعالیت‌های آنها خواهد شد.

مارزلو با اشاره به افزایش کیفیت فعالیت‌ها و برنامه‌های انجمن‌ها تصریح کرد: نمی‌توان گفت که تمایل دانشجویان برای فعالیت در انجمن‌ها کم شده، زیرا تعداد انجمن‌های فعال زیاد است؛ اما به دلیل با تجربه‌تر شدن انجمن‌ها و تلاش آنها برای برگزاری برنامه‌هایی در سطح ملی و بین المللی به جای فعالیت‌های کوچک، درظاهر سبب کاهش برنامه‌های انجمن‎‌ها شده است اما قطعا کیفیت افزایش یافته است.

دبیر انجمن‌علمی زبان روسی دانشگاه تربیت‌مدرس افزود: یک نکته قابل تأمل وجود دارد که مسائل اقتصادی دانشجویان را هم درگیر کرده است و نمی‌توان از آنها انتظار داشت مانند 10 سال گذشته بدون هیچ چشم داشتی زمان خود را صرف فعالیت‌های انجمن‌ها کنند؛ به همین دلیل بار دیگر این مسئله مطرح می‌شود که مراجع مربوط به انجمن‌ها اجازه کارآفرینی و کسب درآمد را بدهند. این امر سبب کاهش فشار موجود بر دانشجویان می‌شود و در نهایت فعالیت انجمن‌ها به بهترین شکل اجرا ومعاونت فرهنگی هم می‌تواند هزینه ها را صرف فعالیت‌های مهم‌تری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062638

وب گردی

وب گردی