سیاهچاله‌ها را شناسایی کنید

اخترشناسان می خواهند با استفاده از داده های تلسکوپ «LOFAR» از مردم جهت شناسایی سیاهچاله ها کمک بگیرند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، LOFAR یک تلسکوپ رادیویی است که به بررسی پهنه عظیمی از آسمان می پردازد و بسیاری از سیاهچاله های بالقوه را به خود اختصاص داده است. اما داده ها قبل از استفاده از آن برای اهداف تحقیق، نیاز به طبقه بندی دیگری دارند.

«Huub Röttgering»، اخترشناس دانشگاه لیدن در هلند و اولین رئیس کمیته تحقیقات نجوم LOFAR در بیانیه ای گفت: «بررسی جدید LOFAR باعث شده میلیون ها منبع رادیویی کشف نشده پیدا شوند.»

Röttgering اظهار کرد که با کمک مردم می توان ماهیت این منابع را بررسی کرد اینکه سیاهچاله های آنها کجاست و در چه نوع از کهکشان ها واقع شده اند؟ منابعی که LOFAR در بررسی رادیویی خود شناسایی کرده است، هسته کهکشانی فعال نامیده می شوند که از سیاهچاله های عظیم تغذیه می‌شوند. این سیاهچاله ها به دلیل جاذبه بسیار زیاد ماده هایی که به آنها نزدیک شوند را به داخل خود می کشند.

یک هسته کهکشانی فعال ناحیه‌ای متمرکز در مرکز کهکشان‌هاست که معمولاً در تمام ناحیه‌های طیف الکترومغناطیسی از بقیه کهکشان درخشان‌تر است. کهکشانی که دارای هسته کهکشانی فعال باشد را کهکشان فعال می‌نامند. تصور می‌شود علت این پدیده برافزایش سیاه‌چاله کلان‌جرم مرکز کهکشان میزبان است. هسته‌های کهکشانی فعال پرنورترین اجرام در عالم هستند و بررسی آنها می‌تواند به کشف اجرام دور و تصحیح یا دستیابی به مدل‌های کیهان‌شناختی کمک کند.

هنگامی که گاز به سیاهچاله نزدیک می شود، روی ذرات در حال چرخش در اطراف سیاهچاله تأثیر می گذارد و موج شک دهنده ای از نور مادون قرمز ایجاد می کند. این چراغ مادون قرمز در دو جهت با قطر مخالف ارسال می شود که از سیاه چاله به بیرون فرستاده می شوند.ستاره شناسان با مشاهده این جهت ها می توانند در مورد چگونگی شکل گیری و تکامل سیاهچاله ها اطلاعاتی را به دست آوردند.

LOFAR صدها هزار جهت را تصویربرداری کرده است و دانشمندان از الگوریتم های رایانه ای برای شناسایی منبع سیگنال های رادیویی کشف شده استفاده می کنند. با این وجود، توانایی رایانه در تشخیص دقیق اینکه یک سیگنال رادیویی متعلق به یک منبع منفرد یا چند منبع است، محدودیت هایی دارد.

شرکت کنندگان علاقه مند می توانند با طبقه بندی تصاویر سیاهچاله های به دست آمده از داده های تلسکوپ های نوری و داده های رادیویی LOFAR کمک کنند. داوطلبان تشخیص می دهند که انتشار رادیو از یک منبع یا از منابع جداگانه است.دانشمندان توضیح دادند که چگونه این امر به تیم در تحقیقات خود درباره سیاه چاله ها کمک می کند.

وظیفه داوطلبان این است که منابع رادیویی را با کهکشان مناسب مطابقت دهید. این به محققان کمک می کند تا به چگونگی شکل گیری منابع رادیویی، تکامل سیاهچاله ها و مقادیر گسترده مواد با چنین مقادیر انرژی بی سابقه ای در فضای عمیق، پی ببرند.می توانید با مراجعه به وب سایت Zooniverse در طرح یافتن سیاه چاله ها شرکت کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062639

وب گردی

وب گردی