30درصد کلاس‌ها آنلاین و 70درصد آفلاین برگزار می‌شود/ آموزش مجازی تدریس مجازی برای استادان دانشگاه الزهرا

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) گفت: حدود 30درصد درس‌های دانشگاه الزهرا به‌صورت آنلاین ارائه خواهد شد و 70درصد کلاس‌ها به‌شکل آفلاین از طریق تولید محتوا برگزار می‌شود.

مهدی سیف برقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های دانشگاه الزهرا (س) برای جبران کلاس‌ها در روزهای تعطیلی دانشگاه‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: از اواسط هفته گذشته تقریباً مطمئن شدیم تا پایان سال جاری، کلاسی به‌صورت حضوری نخواهیم داشت، به همین دلیل دوره آموزشی برای استادان برگزار کردیم. کلاس‌های مجازی دانشگاه الزهرا(س) پیش از این به‌شکل محدود برگزار می‌شد و لازم بود 800 عضو هیئت علمی و استاد مدعو را درگیر آموزش الکترونیکی کنیم.

وی ادامه داد: هفته جاری، کلاس‌هایی حضوری با جمعیت کم برگزار کردیم تا هم شرایط را بسنجیم و هم تجمعی صورت نگیرد. در ادامه همین کلاس‌ها از سه‌شنبه 13 اسفندماه 98 به‌صورت مجازی برای استادان برگزار خواهد شد. ابتدا باید تمام استادان دانشگاه الزهر(س) آموزش ببینند. برنامه‌ریزی‌هایی برای برگزاری کلاس‌های حضوری در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انجام دادیم؛ اما به‌دلیل رعایت نکات بهداشتی، محتوای مجازی را آماده کردیم تا آموزش تدریس مجازی را به‌صورت مجازی ارائه دهیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) خاطرنشان کرد: در هر دانشکده دانشگاه الزهرا، یکی از کارکنان بخش آی‌تی (فناوری اطلاعات) را آموزش می‌دهیم تا اگر استادی دچار مشکل یا سؤالی شد، بتوانند مراجعه کرده و حتی لپ‌تاپ‌های خود را برای نصب برنامه به دانشگاه بیاورند.

پیش‌بینی 13 سِرور برای آموزش الکترونیکی

سیف برقی بیان کرد: دانشگاه الزهرا از قبل، اپلیکیشن پیام‌رسانی طراحی کرده بود که به سیستم آموزشی دانشگاه متصل است. یک‌سری اصلاحات در حال انجام است تا دانشجویان و استادان بتوانند سریع‌تر به یکدیگر وصل شوند و هر استادی بتواند دانشجوی خود را پیدا کند. برای آغاز، پیام‌ها و فایل‌هایی بین آنها رد و بدل می‌شود، وقتی آموزش‌ها تا پایان هفته به اتمام برسد، از هفته آینده اطلاع‌رسانی به دانشجویان انجام خواهد شد.

وی افزود: حدود 30 درصد درس‌های دانشگاه الزهرا به‌صورت آنلاین ارائه خواهد شد و 70 درصد کلاس‌ها به‌شکل آفلاین از طریق تولید محتوا برگزار می‌شود. دروس آنلاین از طریق نرم‌افزار ویدئو کنفرانس (Adobe Connect) ارائه شده و دروس آفلاین با نرم‌افزار (moodle) بارگذاری می‌شود که نوعی ال‌ام‌اس یا سیستم مدیریت یادگیری (Learning Management System) است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا یادآور شد: به‌موازات برنامه‌های ذکر شده، از طریق مرکز آموزش‌های آزاد مجازی دانشگاه در حال تقویت سِرورهای خود هستیم. 13 سِرور را برای آموزش الکترونیکی پیش‌بینی کرده‌ایم. دلیل در نظر گرفتن تعداد زیادی سِرور این است که اگر فقط یک سِرور بزرگ تهیه کنیم و مشکلی پیش بیاید، تمام کلاس‌ها از دست می‌رود. در هماهنگی با مشاور، تعداد سِرورها را با ظرفیت کمتر، افزایش دادیم تا اگر مشکلی پیش آمد، تمام کلاس‌ها آسیب نبینند.

سیف برقی تصریح کرد: همکاران ما با تمام توان در حال تلاش هستند تا بتوانیم در اسرع وقت، اطلاع‌رسانی کنیم. البته تعدادی از استادان دانشگاه الزهرا، فعالیت مجازی را آغاز کرده‌اند و به‌طور جسته و گریخته، تدریس آنلاین انجام می‌شود؛ اما از اواسط هفته آینده، آموزش الکترونیکی را به‌صورت رسمی آغاز می‌کنیم. دانشگاه الزهرا برای هر دو شیوه آنلاین و آفلاین آماده است و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر شیوع بیماری کرونا تا آغاز فصل تابستان ادامه داشته باشد، دانشگاه الزهرا برای ادامه آموزش الکترونیکی چه برنامه‌ای دارد، گفت: بدترین حالت را در نظر گرفته‌ایم و به استادان نیز تأکید کرده‌ایم به هیچ عنوان فکر نکنند بعد از تعطیلات نوروز، کرونا از بین رفته و شرایط به حالت عادی بازگشته است. اگر تا 14 فروردین، بحران کرونا تمام شد و دانشجویان در کلاس‌ها حاضر شدند، پنج یا 6 هفته از دست رفته به‌صورت آنلاین یا محتوای مجازی ارائه می‌شود که در این صورت عقب نمی‌افتیم.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا در پایان خاطرنشان کرد: اگر شیوع کرونا ادامه‌دار باشد که به نظر محتمل می‌رسد، زیرساخت‌ها و آموزش‌ها را تا پیش از عید 99 آماده و کامل کرده‌ایم و مشکلی برای آموزش مجازی در سال آینده نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062641

وب گردی

وب گردی