قرارگاه پدافند زیستی دانشگاه آزاد استان تهران راه اندازی شد/ تشریح وظایف کمیته‌های مقابله با ویروس کرونا

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال از راه اندازی قرارگاه پدافند زیستی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و کمیته های هشت گانه مقابله با این بیماری را تشریح کرد.

حمید رضا خالدی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تشکیل کمیته هشت گانه مقابله با ویروس کرونا در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و شدت اپیدمی که دارد، نیاز است بخش عمده مدیریت کنترل، پیشگیری و درمان بر مبنای ظرفیت نهادها و دستگاه هایی غیر از دولت باشد. در واقع باید یک رویکرد مردم محور و بسیجی در نهادها و دستگاه های مختلف اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: از جمله دستگاه هایی که توانمندی و ظرفیت زیادی در این زمینه دارد و هم می‌تواند نقش موثری در مقابله با ویروس کرونا ایفا کند دانشگاه آزاد اسلامی است. دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر این باور است و این دانشگاه بارها در مسائل و بحران ها مثل سیل نیز ورود داشته است.

رئیس قرارگاه پدافند زیستی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در ادامه افزود: در بحث این بیماری نیز رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید داشت که دانشگاه آزاد در این موضوع نیز ورود جدی داشته باشد. البته تمام متخصصان در دستگاه های مختلف نیز بر این باور هستند که دانشگاه آزاد اسلامی دارای ظرفیت های زیادی در این زمینه بوده و بسیار توانمند است. بنابراین به دستور دکتر طهرانچی و توجه ویژه دکتر آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، قرارگاه پدافند زیستی استان تهران راه اندازی شد.

خالدی در ادامه در خصوص هدف این قرارگاه توضیح داد: هدفمان در این قرارگاه این است که از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی از جمله استان تهران استفاده کرده تا وظایف و اموری که سازمان ها و دستگاه های مختلف کشور در خصوص مقابله با بیماری کرونا انجام می دهند هم افزا شود.

او با بیان این که بر اساس این موضوع چند کار گروه و کمیته تشکیل شد گفت: عنوان کمیته اول غربالگری است؛ هدفمان در این کمیته رصد توانمندی آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در استان تهران است تا بر اساس آن آزمایشگاه تشخیصی مکمل و همکار آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت را راه اندازی کنیم. یعنی بتوانیم زیر نظر وزارت بهداشت و با توجه به استانداردهای موجود چند آزمایشگاه همکار تعریف کرده و در حوزه تشخیص کمک رسان باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال درباره کمیته دوم توضیح داد: کمیته آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی را نیز راه اندازی کردیم که در تولید محتوای مناسب و همچنین ارتباط با دانشگاه آزاد در وهله اول و ارتباط با کل استان و کشور در وهله دوم عمل کرده و در ارتقای فرهنگ عمومی و آموزش های لازم، اطلاع رسانی خوب، علمی، فنی و کاربردی داشته باشیم.

او اضافه کرد: کمیته سوم با عنوان کمیته درمان نیز راه اندازی شد؛ هدف در این کمیته و کارگروه، فعال سازی ظرفیت های بالقوه و بالفعل دانشکده های علوم پزشکی و بیمارستان های دانشگاه آزاد است تا اقداماتی که برای مراجعین این بیماری انجام می شود هدف گذاری شده و حمایت های لازم انجام شود.

خالدی با بیان این که کمیته دیگر در حوزه آرامش بخشی در جامعه است گفت: با توجه به ظرفیت دانشکده های روانشناسی و حضور متخصصین حوزه روانشناسی، روانپزشکی و مشاوره در دانشگاه آزاد اسلامی این کمیته راه اندازی شد. این بیماری استرس و اضطراب در خانواده ها و افراد ایجاد کرده تا جایی که برخی از افراد نیاز به مشاوره دارند، بنابراین این ظرفیت ها را فعال کرده تا خدمات مشاوره و روانشناسی را به جامعه ارائه دهیم.

او تصریح کرد: کمیته پزشکی از راه دور نیز راه اندازی شد؛ این کارگروه با توجه به زیرساخت های حوزه آی تی دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تخصص های فنی حوزه پزشکی و پیرا پزشکی تشکیل شد تا در کنار ظرفیت ملی خط ۴۰‌۳۰ که در وزارت بهداشت وجود دارد بتوانیم هم افزا با آن خدماتی را ارائه دهیم. کمیته پزشکی از راه دور با هماهنگی وزارتخانه های مربوطه از جمله وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام می دهد.

رئیس قرارگاه پدافند زیستی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: کمیته دیگر در حوزه بحث های انتظامی، امنیتی و رفع آلودگی است. در واقع این کمیته برای ساماندهی شرایطی که در کشور وجود دارد تشکیل شده است.‌ این روزها سرویس های اطلاعاتی خارجی و برخی شبکه های اجتماعی می خواهند از فضای کشور سو استفاده کرده و فضا را ملتهب و التهاب و ناآرام کنند. بنابراین برای خنثی سازی این نوع تهدیدات و برملا کردن نقشه و کاهش حملات آن ها در سامانه های سایبری این کمیته تشکیل شد.

او در خصوص کمیته هفتم توضیح داد: کمیته لجستیک، منابع انسانی و منابع مالی کمیته دیگری است که در این قرارگاه راه اندازی شده است. در دانشگاه آزاد خصوصا استان تهران ظرفیت‌های زیادی از منابع انسانی وجود دارد. بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو در این استان حضور دارند که با کمک کارمندان و اعضای هیئت علمی می توانند در جهت رفع این بیماری کمک کنند. بنابراین شناسایی علاقمندانی که می خواهند داوطلبانه در این عرصه کمک کنند در این کمیته انجام می‌شود. به عبارتی برای شناسایی و ساماندهی این ظرفیت در شرایط امروز کمیته منابع انسانی تشکیل شد.

خالدی از کمیته هشتم نیز صحبت به میان آورد و گفت: یک کمیته نیز در جهت شناسایی ظرفیت ها واحدها تشکیل شده است. این کمیته به عنوان یکی از ذیل کمیته هایی درمان و تریاژ است تا اگر نیازی به فضاهای خوابگاهی و یا در شرایط اضطرار، نیازی به قرنطینه باشد ظرفیت واحدها شناسایی شده و برای ارائه خدمات در شرایط اضطرار آماده باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با تاکید بر این که روسای واحدها نیز فعال شده اند تصریح کرد: قرار بر این است تا روسای واحدها یک ستاد داخلی داشته باشند و با ستاد مرکزی در ارتباط باشند. معتقدم تعامل بین روسای واحدها و ظرفیت واحدها بسیار مهم است و باید تهدید را تبدیل به برخی از مولفه های فرصت کنیم.

او در خصوص ظرفیت شرکت های دانش بنیان نیز گفت: یکی از کارهایی که در حال حاضر انجام می شود و باید در آینده روی آن سرمایه گذاری کرد هدایت شرکت های دانش بنیان در جهت تولید مواد ضد عفونی کننده، دهان شویی و.. است. پیش از این، شرکت های دانش بنیان و هسته های فناور این مواد را تولید می کردند اما الان یک هدفگذاری ویژه در جهت رفع نیاز های ضروری جامعه انجام داده اند. همچنین اکثر واحدهای دانشگاه در این زمینه فعال شده و یک رفتار مجاهدانه و بسیجی بین پژوهشگران واحدها ایجاد شده است.

خالدی با اشاره به ظرفیت دانشجویی بیش از ۳۰۰ هزار نفری دانشگاه آزاد اسلامی در استان تهران، تصریح کرد: امروز کشور بیش از زمان دیگری نیاز به همدلی، همکاری، آموزش و تشریک مساعی در امور مختلف دارد و در این امر نباید از ظرفیت بالای دانشجو، استاد و کارمند در ترویج فرهنگ مقابله با این ویروس در سطح استان تهران غفلت کرد.
رئیس قرارگاه پدافند زیستی استان تهران در پایان گفت: معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی در کنار دیگر نهادها مثل بسیج میتواند موثر واقع شده و انشالله با راه اندازی این قرارگاه و شرح وظایفی که برای هر کدام از کمیته ها تعریف شده و همچنین با فعال شدن ظرفیت های بالقوه و بالفعل واحدها برای مقابله با بیماری کرونا در آینده نزدیک کشور را به شرایط مناسب و امنی خواهیم رساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062701

وب گردی

وب گردی