کمک «آب هوشمند» به بازیافت روغن

دانشمندان دانشکده مهندسی براون دانشگاه رایس دریافته‌اند که قطرات آب شور با ترکیب مناسبی توانایی امولوسیون نفت خام را دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس گزارش Phys.org، «Sibani Lisa Biswal» مهندس شیمیایی و بیولوژیکی و همکارانش تأیید کردند که چاه ها وقتی دارای آب و غلظت نمک مناسب با روغن و سنگ و کربنات یا ماسه باشند به خوبی تشکیل می شوند. اگر آب کم‌نمک بتواند قطرات امولسیون را در یک روغن خام خاص ایجاد کند، باعث تغییر رطوبت صخره ها می شود و قابلیت مرطوب بودن تعیین می کند که سنگ چگونه به راحتی روغن را آزاد کند.

«جین سونگ» از دیگر محققان این طرح گفت که اولین نکته درباره تأثیر آب دریا در چاه های دریای شمال دیده شده است. وی گفت: «شرکت‌های نفتی دریافتند که با اضافه کردن آب دریا که دارای شوری نسبتاً کمی است، بازیابی نفت به طرز شگفت‌آوری خوب می‌شود.»

سونگ اظهار کرد که معمولاً در صنعت نفت و گاز وقتی به دنبال آب با شوری کمتر هستند، روی تأثیر شوری تمرکز و تأثیر روغن را نادیده می‌گیرند؛ بنابراین افراد نتوانسته‌اند شاخص خوب یا ارتباطی بین تأثیر آب با شوری کم و شرایط آزمایشگاهی پیدا کنند.

دانشمندان اعلام کردند که تحقیق آن‌ها اولین موردی‌ست که برخی از خواص روغن را شناسایی می کند و نشان می دهد این تکنیک در یک زمینه خاص چگونه مؤثر است.

نتایج تحقیقات این تیم در مجله «Nature» با دسترسی آزاد در اختیار افراد قرار دارد.

دانشمندان پیشنهاد کردند که افراد مخازن مرطوب شده با روغن خود را با مخازن تَر شده با آب تغییر دهند؛ زیرا دیگر نیروی محرکه کمتری برای نگه‌داشتن روغن در سطح مواد معدنی نیاز است. در تزریق آب با شوری کم، آب نمک قادر است روغن به دام افتاده را جابه‌جا کند. با تبدیل تری روغن به تری آب، روغن از سطح مواد معدنی آزاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062732

وب گردی

وب گردی