کرونا می‌تواند فرصتی برای آموزش عالی ایران باشد/ امکان ارائه آنلاین دروس مهارتی با شبیه‌سازی

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: می‌توانیم بحران کرونا را فرصتی تلقی کنیم تا از روش سنتی به آموزش مجازی و آنلاین تغییر مسیر دهیم.

ابراهیم صالحی عمران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای جبران کلاس‌های مهارتی با آموزش الکترونیکی اظهار کرد: 60 تا 70 درصد کلاس‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به‌صورت عملی و کارگاهی بوده و در حال حاضر تأکیدات ما متمرکز بر آموزش‌های مجازی و از راه دور است. سال‌هاست فناوری‌های نوینی برای افزایش سطح دسترسی افراد به کمک سیستم‌های آموزشی آمده است؛ اما روش‌های آموزش ما همچنان سنتی پیش می‌رود.

وی ادامه داد: می‌توانیم بحران کرونا را فرصتی تلقی کنیم تا از روش سنتی به آموزش مجازی و آنلاین تغییر مسیر دهیم. در حال مطالعه جدی روی شیوه‌های نوین هستیم. متأسفانه در ایران تا زمانی که مجبور نباشیم، خود را با شرایط جدید تطبیق نمی‌دهیم. آموزش نیازمند انعطاف‌پذیری است و باید از فرصت پیش آمده استفاده کنیم تا رویکرد آموزش خود را تغییر دهیم و به سمت آموزش الکترونیکی پیش ببریم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: سیستم‌های آموزشی در دنیا به‌طور کامل دگرگون شده‌اند و دیگر حضور فیزیکی دانشجو و استاد در کلاس، روشی سنتی محسوب می‌شود. البته این اتفاق در آموزش عملی، ضروری است؛ اما روش‌هایی وجود دارد که حتی دروس علمی و کارگاهی را می‌توان با آموزش مجازی ارائه داد. چنین اقدامی در سیستم آموزش ما رخ نداده که البته احتیاج به صرف هزینه دارد.

صالحی عمران بیان کرد: امیدوارم ویروس کرونا هرچه زودتر ریشه‌کن شود؛ اما شاید تعطیلی دانشگاه‌ها ناشی از شیوع این ویروس، توفیقی اجباری برای سیستم آموزشی کشورمان باشد تا به سمت آموزش مجازی حرکت کنیم. ممکن است کرونا تا مدت‌ها ادامه‌دار باشد؛ اما می‌تواند فرصتی در اختیار متولیان آموزش عالی قرار دهد تا در رویکردهای خود نسبت به آموزش تجدید نظر کنند.

آموزش مجازی دروس مهارتی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد

وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه‌ای مانند دیگر دانشگاه‌ها به سمت آموزش مجازی پیش رفته است، برای دروس عملی نیز پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌ایم. فرض کنید درس نقشه‌کشی را می‌توان با بهره‌گیری از شبیه‌سازی (simulation) ارائه داد؛ اما تاکنون فعالیت‌های جدی برای آموزش الکترونیکی دروس مهارتی در کشورمان صورت نگرفته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای یادآور شد: چند سال پیش چنین روشی برای ارائه یکی از دروس مهارتی در پیش گرفتم. البته این اقدام نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، دقیقاً مثل آموزش‌های مجازی خلبانی که در تمام دنیا ارائه می‌شود، باید آموزش مهارتی در ایران را نیز به این سمت ببریم.

صالحی عمران با اشاره به امکان ساخت شبیه‌ساز (simulator) توسط متخصصان ایرانی گفت: آموزش مجازی با استفاده از شبیه‌سازها به‌ندرت در کشور رخ می‌دهد و فقط برخی استادان با توجه به علاقه شخصی، چنین کاری را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهیم دانشگاه‌ها به این سمت بروند باید سرمایه‌گذاری جدی انجام دهیم. اکنون بهترین فرصت است تا به این موضوع بپردازیم تا بتوانیم بعدها از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم وسایل و امکانات تکنولوژیک و مدرن را در تمام کارگاه‌ها و آموزشکده‌ها مهیا کنیم؛ چون چنین سرمایه‌ای نداریم، پس می‌توانیم این کار را با آموزش مجازی انجام دهیم. همچنین می‌توان سطح دسترسی افراد یا آموزشکده‌ها را گسترش داد تا آموزش مدرن ببینند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پایان گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم تا اگر شیوع ویروس کرونا تا پایان فصل بهار ادامه داشت، کلاس‌ها را به‌صورت مجازی برگزار کنیم. از نوآوری‌های آموزشی استقبال کرده و تلاش می‌کنیم فناوری‌های نوین را با آموزش‌های مهارتی پیوند بزنیم. در حال حاضر فیلم تدریس بسیاری از دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مانند تأسیسات مکانیکی ساختمان و گزارش پایان دوره کارآموزی در سرویس‌های به اشتراک‌گذاری ویدئو، بارگذاری شده و تعداد قابل توجهی از دانشکده‌های ما در سراسر کشور، سامانه مجازی خود را فعال کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062738

وب گردی

وب گردی