اپیدمی کرونا برای دانشجویان پزشکی کارگاه عملی آموزش بحران است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: این روزها نوعی آموزش در مدیریت بحران پزشکی و درمان است و دانشجویان چگونگی مواجهه با بحران را در این روزهای سخت می‌آموزند. هرچند از سلامتی کادر درمان خود نگرانیم ولی ایجاد فرصت آموزش در بطن این بحران بسیار مطلوب است.

سیدعلی ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی استان در مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: جلسه شورای استان و دومین جلسه ویژه مقابله با شیوع کرونا در دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با حضور سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد استان تهران در روزهای گذشته برگزار شده است. سه بیمارستان تهران برای ارائه خدمات آمادگی لازم را دارند.

وی افزود: بیمارستان‌های امیرالمومنین(ع)، بوعلی و فرهیختگان به‌طور کامل وارد چرخه مراکز درمانی مقابله با ویروس کرونا شده‌اند و زمینه رسیدگی‌های سرپایی، هم در بخش‌های بستری و هم در بخش‌های ویژه فراهم شده است. باوجود اینکه امکانات و اقلام پیشگیری و شیوع در کل کشور با کمبود مواجه شده؛ ولی تجهیزات حفاظتی برای پرسنل درمانی، بالینی و پشتیبانی در حال تهیه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اشاره به کمبود تجهیزات در دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور، بیان کرد: امید است با تدبیری که دولت و ستاد مدیریت و کنترل شیوع کرونا اتخاذ می‌کند، لوازم و تجهیزات مورد نیاز دانشگاه‌ها فراهم شود و این معضل برطرف شود. اکنون دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با ظرفیت‌سازی در سه نقطه تهران(جنوب، شرق و شمال غرب) تمام قد در خدمت مردم قرار می‌گیرد.

ابطحی ادامه داد: دستورالعمل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران درخصوص تأمین تجهیزات و نیروی انسانی بسیار مشخص و تسهیل‌کننده است و رؤسای واحدهای دانشگاهی با دست باز، می‌توانند جهت جلوگیری از شیوع این ویروس اقدامات لازم را انجام دهند. بخش‌نامه جداگانه‌ای برای پرسنل نیز ابلاغ شده؛ نیروها و پرسنلی که دارای بیماری‌های زمینه و ریسک بالا هستند از حوزه خدمت و اداری خود دور می‌شوند.

وی ادامه داد: بخش‌نامه ابلاغی درخصوص پرسنل درمانی دانشگاه آزاد متفاوت با پرسنل اداری واحدهای دانشگاهی تدوین شده است و پرسنل درمانی اعم از پزشکان، پرستاران، رزیدنت‌ها، اینترن‌ها و دستیاران به‌صورت شیفت‌بندی باید در محل‌های خدمتی خود حضور داشته باشند و شامل مرخصی نمی‌شوند. بیمارستان‌ها در چنین شرایطی باید تمام وقت به کار خود ادامه دهند و خدمت خود را برای مردم کامل کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: کادر درمان بیمارستان‌های کشور در روزهای سخت بی‌وقفه درحال خدمت هستند که باید لوازم و تجهیزات حفاظتی برای جهادگران عرصه درمان تا حد وفور تأمین شود. این اپیدمی در بخش‌های بیمارستانی، برای دانشجویان نوعی آموزش است، امروز پیروزی‌های روزافزون، جراحی‌های روزآمد و خودکفایی حوزه پزشکی کشور را مرهون روزهای بحرانی و سخت دفاع مقدس هستیم؛ زیرا در آن دوران بحرانی درمانی سخت را پشت سر گذاشتیم.

ابطحی خاطرنشان کرد: این روزها نوعی آموزش در مدیریت بحران پزشکی و درمان است و دانشجویان چگونگی مواجهه با بحران را در این روزهای سخت می‌آموزند. ویروس کرونا هم واگیر است و هم درحال گسترش، لذا این روزها بهترین ایام برای یادگیری مدیریت و ساماندهی بحران است. هرچند از سلامتی کادر درمان خود نگرانیم ولی ایجاد فرصت آموزش در بطن این بحران بسیار مطلوب است.

وی عنوان کرد: اکنون وقت ادای وظیفه و تکمیل خدمت به جامعه پزشکی، درمان کشور، تقویت و تربیت نیروهای متخصص در مدیریت بحران است. این روزها فرصتی برای ارائه خدمت علمی منطبق با متدهای روز دنیاست. کلاس‌های دانشکده‌ها و آموزش‌های کلاسیک دانشجویان پزشکی همگام با سایر دانشگاه‌ها فعلاً تعطیل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062753

وب گردی

وب گردی