تبعیض در آموزش‌و‌پرورش زمینه‌ساز فساد است

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان گفت: تبعیض در آموزش‌و‌پرورش زمینه‌ساز فساد و تباهی در آینده بوده؛ زیرا خرید خدمات آموزشی در واقع همان خصوصی‌سازی مدارس و اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ است.

مهدی شریفی‌نیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به طرح خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: این طرح در زمان وزارت علی اصغر فانی مطرح شد و با وجود نقد‌های اساسی از سوی کارشناسان حوزه آموزش و پرورش همچنان از سوی دولت مورد حمایت قرار گرفته است.

وی درباره معانی طرح خرید خدمات آموزشی بیان کرد: خرید خدمات آموزشی به این معنا است که دولت به جای ارائه خدمات آموزشی آن را می‌خرد یا مدرسه دولتی‌ را به کا‌ر‌فرمایی واگذار می‌کند و به جای اینکه دانش آموز شهریه پرداخت کند، دولت به ازای هر دانش آموز سرانه‌ای را به کارفرما اختصاص می‌دهد.

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرح خرید خدمات آموزشی در ابتدا برای مناطق محروم و برای جبران کمبود نیرو مطرح شده بود ولی هرچه می‌گذرد این طرح در کشور فراگیرتر می‌شود، گفت: نیروی خرید خدمات باید مورد تایید گزینش آموزش و پرورش باشد؛ اما این گزینش‌ها عملا برای نیروهای طرح خرید خدمات آموزشی وجود ندارد.

معلمان خرید خدمت مورد تایید گزینش آموزش و پرورش نیستند

به گفته شریفی‌نیک؛ نیروهای خرید خدمت بعد از پذیرش با حداقل حقوق و بیمه 15 روزه استخدام می‌شود و این افراد نه استخدام دائم هستند و نه حق سنواتی به آنها تعلق می‌گیرد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: افرادی که به عنوان نیروی خرید خدمات جذب می‌شوند، آموزش مناسب برای تدریس، نحوه کلاس‌داری و تعامل با فراگیران را سپری نکردند و عملا قادر نیستند به طور شایسته به تعلیم دانش آموزان بپردازند. دانش آموزانی که در کلاس درس این معلمان آموزش می‌بینند دچار ضعف علمی خواهند شد.

وی با انتقاد از رعایت نشدن عدالت آموزشی در مناطق محروم کشور خاطر نشان کرد: متاسفانه دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار کشور معلمانی دارند که از لحاظ سواد تربیتی و آموزشی از بقیه معلمان مناطق دیگر ضعیف هستند. سرانه دانش آموزی در چنین شرایطی نیز تقلیل میابد و این خود مانع تحقق عدالت آموزشی به عنوان یکی از مهم‌ترین چشم اندازهای سند تحول بنیادین است.

شریفی‌نیک گفت: نگاه اقتصادی دولت و مسئولان به ساحت آموزش‌و‌پرورش خطرناک و نگران کننده است؛ زیرا این مخاطبان حوزه آموزشی آینده‌سازان کشور هستند.

خرید خدمات آموزشی مانع تحقق عدالت آموزشی است

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان اضافه کرد: طرح خرید خدمات آموزشی کسری بودجه را در آموزش‌و‌پرروش نشان داده و حدودا 20درصد دانش آموزان تحت پوشش مدارس دولتی را در معرض خطر قرار می‌دهد. تبعیض در آموزش‌و‌پرورش زمینه ساز فساد و تباهی در آینده بوده؛ زیرا خرید خدمات در واقع همان خصوصی سازی مدارس و به تعبیری اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به جای گسترش گفتمان علم و بهبود سطح علمی کشور در تمام جامعه، به انحصار و خصوصی‌سازی علم پرداخته می‌شود، گفت: در حال حاضر عملا به جای پیشرفت و حرکت رو به جلو در آموزش‌و‌پرورش کشور، به صورت کاملا واضح در حال عقب گرد هستیم.

شریفی‌نیک در پایان خاطر نشان کرد: معلمان نقش خطیری در اجرای بیانه گام دوم انقلاب اسلامی و زمینه سازی برای ایجاد جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلام دارند. مسئولان نیز با همکاری، مجاهدت و نگاه ویژه به حوزه آموزش و پرورش در راستای تحقق این اهداف باید به معلمان کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062835

وب گردی

وب گردی