طراحی بازی برای مقابله با کرونا

هم زمان با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، محققان در زمینه تکنولوژی هم به روش های مختلف در حال مقابله با آن هستند. در این راستا تیمی در دانشگاه واشنگتن در سیاتل یک رویکرد جدید را با استفاده از یک بازی ویدیویی اتخاذ کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بازی «Foldit» برای اولین بار در سال 2008 منتشر شد. بازیکنان در این بازی پروتئین ها را به منظور درک ساختار آن ها تا می کنند؛ که به گفته محققان دانشگاه واشنگتن این عمل کلیدی به یافتن عملکرد پروتئین و نحوه هدف قرار دادن آن توسط داروها کمک می کند.

اکنون آنها بر اساس کووید-19 یک معمای جدید را به بازی اضافه کرده اند که با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ واکسنی برای آن وجود ندارد، چالشی بی نظیر است.

در توضیحات این بازی آمده است که ویروس های کرونا دارای یک پروتئین سنبله روی سطح خود است، که محکم به پروتئین گیرنده یافت شده در سطح سلول های انسانی می چسبد. در هفته های اخیر، محققان ساختار پروتئین سنبله کووید-19 و چگونگی اتصال آن به گیرنده های انسانی را تعیین کرده اند. اگر بتوانیم پروتئینی طراحی کنیم که به این پروتئین سنبله متصل شود، می تواند برای جلوگیری از تعامل با سلول های انسانی و متوقف کردن عفونت استفاده شود.

براساس گفته های سازندگان بازی، هزاران نفر در حال انجام آین بازی هستند و آنها در تا کردن زنجیره های طولانی از اسیدهای آمینه به شکل های سه بعدی نسبت به رایانه ها برابر و در بعضی مواقع بهتر هستند، به خصوص هنگامی که مسئله نیاز به جهش یا تغییر استراتژی داشته باشد.

هنوز نمی توان گفت که آیا این امر کمک می کند تا یک بیماری همه گیر جهانی را پشت سر گذاشت یا نه؛ اما در کنار تلاش های رایج تر برای شکست دادن این ویروس استفاده می شود.

ویروس کرونا تا کنون بیش از 92،000 نفر را آلوده کرده است که بیش از 3 هزار نفر آن ها مرده اند. بسیاری از این افراد مسن بودند یا سیستم ایمنی بدن ضعیفی داشته اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062846

وب گردی

وب گردی