طرح مدارس دوستی کشورهای اسلامی عضو آیسسکو تشریح شد

دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران طرح شبکه مدارس صلح و دوستی کشورهای اسلامی را که برای اجرا به همه ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ شده است را تشریح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، غلامرضا کریمی با اشاره به طرح شبکه مدارس صلح و دوستی کشورهای اسلامی گفت: کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران برای گسترش فرهنگ دوستی، همبستگی و مودّت اسلامی بین کشورهای مسلمان، پیشنهاد ایجاد شبکه مدارس صلح و دوستی کشورهای اسلامی به سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی جهان اسلام (آیسسکو) ارائه کرده، که این پیشنهاد به تصویب سازمان مذکور رسیده و در ردیف برنامه‌های اجرایی سال جاری کمیسیون ملی آیسسکو قرار گرفته است.

دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو افزود: در این مرحله از اجرای طرح طی بخشنامه ای اعلام نمودیم از هر استان و در هر دوره تحصیلی اعم از مدارس دولتی و غیردولتی یک واحد آموزشی دخترانه و یک واحد آموزشی پسرانه معرفی گردد. البته در مراحل بعدی گسترش طرح، امکان جذب تعداد مدارس بیشتر وجود دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی در خصوص شرایط عضویت واحدهای آموزشی داوطلب عضویت افزود: لازم است این مدارس زیرساخت‌ها و توانایی‌های لازم را از نظر مادی، برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های موردنظر داشته باشند، زیرا هزینه اجرای پروژه‌ها در هر واحد آموزشی داوطلب عضویت، بر عهده همان واحد است.

وی با اشاره به این که پیشنهاد این طرح به ابتکار کمیسیون ملی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است ادامه داد: لزوم تقویت دیپلماسی آموزشی و ارتقای تبادل تجارب آموزشی، علمی و فرهنگی در سطح جهان اسلامی، ضرورت تقویت هویت مشترک اسلامی بین دانش‌آموزن جهان اسلام، ضرورت ایجاد همبستگی و همکاری بیشتر بین نوجوانان و جوانان کشورهای اسلامی برای شکل‌دهی به ایده امت واحده اسلامی، ایجاد بستر مناسب برای افزایش مفاهمه، صلح و دوستی بین دانش‌آموزان جهان اسلام، ضرورت مواجهه مثبت و کنش فعال با تحولات روز جهانی واهمیت برجسته‌کردن نقش پیشگامی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام از جمله ضرورت‌ها و اهمیت این طرح است.

کریمی ادامه داد: همچنین ترویج ارزش‌های اسلامی با تمرکز بر تقویت ابعاد انسانی، عبادی و معنوی، جسمانی و زیستی، اجتماعی و سیاسی، حرفه‌ای، هنری، علمی و فناوری و اخلاقی دانش‌آموزان جهان اسلام؛ تسهیل جابه‌جایی اطلاعات و تجارب و برقراری امکان گفت‌وگوی فرهنگی بین مدارس کشورهای اسلامی به منظور نهادینه‌کردن مفاهیم دوستی در ذهن و باور دانش‌آموزان؛ تقویت اشتراکات اسلامی و ارتقای ابعاد مثبت هویت‌یابی اسلامی در دانش‌آموزان و کسب شایستگی‌های لازم برای مشارکت موثر در حیات اجتماعی با حفظ وحدت و تفاهم ملی، تعامل فرهنگی و تفاهم اسلامی؛ تقوبت حس غرور دینی، خودباوری و احساس ارزشمندی در دانش‌آموزان با معرفی ظرفیت‌های علمی، آموزشی و فرهنگی سایر همتایان هم‌کیش و ایجاد زمینه بروز و ظهور جنبه‌های بارز و ارزشمند فکری و رفتاری؛ آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان درباره واقعیات و تغییرات روز دنیا به منظور جلوگیری از نهادینه‌سازی نگرش‌های متعصبانه و افراطی و نیز ارتقای فعالیت‌های پژوهشی دانش‌آموزان با هدف تربیت آنها به مثابه افرادی با دیدگاه نقادانه، پرسشگر و مسئولیت‌پذیر از طریق ایجاد فضای آموزشی و پژوهشی دانش‌آموزمحور و افزایش روحیه همکاری میان آن‌ها از اهداف طرح شیکه مدارس صلح و دوستی جهان اسلام (آیسسکو) است.

وی اضافه کرد: هدایت دانش‌آموزان در فرآیندی تعالی‌جویانه، تعاملی، تدریجی، یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی به منظور طی مراتب حیات طیبه در همه ابعاد؛ وی اضافه نمود بسترسازی برای تربیت انسان‌ها چندساحتی، توانمند و مهارت‌محور برای زندگی؛ احیای تمدن شکوهمند اسلامی در باور، نگرش و رفتار دانش‌آموزان و حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت‌های مسلمان جهان چشم اندازهای متصور بر این طرح است.

دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در ایران گفت: «این طرح در سال اول در جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشنهاددهنده طرح، اجرا و پس از انجام ارزیابی‌های لازم و تصویب نهایی در سازمان آیسسکو به جهان اسلام تعمیم داده می‌شود. در این زمینه کمیسیون ملی آیسسکو در زمینه پشتیبانی‌های تخصصی و ارائه آموزش‌ها، دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های لازم به مدارس مجری اقدام خواهد کرد و در سال‌های آتی در صورت تصویب اعتباراتی از طرف سازمان آیسسکو، به نحو مقتضی به مدارس پیشگام در اجرای برنامه‌های این طرح، مساعدت لازم را خواهد کرد.»

وی تأکید کرد: البته در این طرح همه فعالیت‌هایی را که مدارس داوطلب عضویت انجام می‌دهند با هماهنگی و نظارت مستقیم معاونت‌های مربوطه (معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت آموزش ابتدایی، معاونت تربیت‌بدنی و سلامت و معاونت آموزش متوسطه) صورت می‌گیرد.

کریمی در زمینه تأمین مالی این طرح افزود: هزینه‌های ستادی طرح مذکور از محل بودجه کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران تامین‌ می‌شود، اما هزینه‌های اجرا در سطوح صف بر عهده مدارس داوطلب عضویت در این طرح است. همچنین پس از انجام ارزیابی‌های لازم و در صورت موافقت سازمان مرکزی برای مدارس پیشگام عضو شبکه اعتبارات تشویقی لحاظ خواهد شد.

وی مراحل اجرای طرح شبکه مدارس صلح و دوستی جهان اسلام را انتخاب 6 مدرسه واجد شرایط از هر استان (از هر دوره تحصیلی 2 مدرسه)، انتخاب 10 مدرسه واجد شرایط به عنوان منتخبین استان سی و سوم (مدارس خارج از کشور و مدارس بین‌الملل)، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تخصصی برای تسهیل‌گران هر استان، انتخاب حداقل 6 طرح به شرط پذیرش توسط 5 مدرسه از 5 استان کشور، تصویب و ابلاغ طرح‌ها، ارزیابی و آسیب‌شناسی طرح‌های انجام شده اعلام کرد.

کریمی در ادامه افزود: در قالب این شبکه ارتباطی مدارس عضو می‌توانند متناسب با وضعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و محلی و همچنین نیازهای منطقه محل فعالیت خود با هدف جامعیت، یکپارچگی و توجه متوازن معطوف به ساحت‌های اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، زیستی و بدنی، زیباشناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناوری نسبت به طراحی برنامه‌ها و پروژه‌های خود اقدام کنند.

وی در زمینه ارکان این طرح گفت: این طرح دارای سه رکن شورای سیاست‌گذاری و راهبری، دبیرخانه اجرایی و کارگروه اجرایی استان است. شورای سیاست‌گذاری و راهبری طرح متشکل از دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو و معاونان آموزش ابتدایی، متوسطه، پرورشی و فرهنگی و تربیت‌بدنی و سلامت است که وظیفه تعیین خطوط کلی، خط‌مشی‌ها، تصویب برنامه‌ها، نظارت و ارزشیابی برنامه‌های مصوب را بر عهده دارد و همچنین در زمینه عضویت یا لغو عضویت مدارس تصمیم‌گیری کنند.

کریمی سایر جزییات مربوط به طرح را اعلام کرد و گفت: ایجاد شبکه، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های مصوب مدارس عضو بر عهده دبیرخانه شبکه مدارس دوستی جهان اسلام و نمایندگان و کارشناسان موضوعی معاونت‌های مربوط با پروژه‌ها خواهد بود که این افراد اعضای «دبیرخانه شبکه مدارس صلح و دوستی جهان اسلام» را تشکیل خواهند دارد که وظیفه دارند همه امور مربوطه را با هماهنگی واحدهای تخصصی ستاد آموز ش و پرورش و واحدهای مجری، هدایت و نظارت کنند. همچنین طراحی سایت و برقراری امکان ارتباط مستقیم و بی‌واسطه با مدارس عضو از وظایف این دبیرخانه است.

وی همچنین تأکید کرد: کارگروه اجرایی استانی اما شامل مدیرکل استان‌ها یا نمایندگان آن‌ها و مدیران مدارس عضور در هر استان می‌شود که وظیفه تعیین ضوابط، تصویب طرح‌های استان، تصمیم‌گیری درباره تامین مالی و هزینه‌کرد و سایر امور هماهنگی و اجرایی در استان و در ارتباط با شبکه را بر عهده دارد.

در پایان دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو پیشنهاد داد داوطلبان عضویت برای مطالعه شرایط مدارس دولتی و غیردولتی جهت عضویت در شبکه مدارس صلح و دوستی جهان اسلام و اطلاع از گام‌های اجرایی مربوط به عضویت و فعالیت مدارس، مراحل اجرای طرح در سطح جهان اسلام و پروژه‌های پیشنهاد شده در همه ساحت‌ها و همچنین محدودیت‌های طرح، بخشنامه موردنظر را در سایت کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران به نشانی https://isesco.medu.ir/fa/ مطالعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062857

وب گردی

وب گردی