پیشگیری از کرونا در تزاحم با حق حریم خصوصی نیست

رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: اینکه به دیگران توصیه کنیم یا اقداماتی را در جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا انجام دهیم در تزاحم با «حق حریم خصوصی» نیست.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: احکام فردی و اجتماعی دین اسلام برای اعتلای انسان و جهان و روشن ساختن الگوی صحیح زندگی فردی و اجتماعی صادر شده‌ و شرایط مختلف بعضا می‌تواند بهانه‌ای برای درک‌ بهتر برخی از این قواعد فردی یا اجتماعی باشد.

وی افزود: بیماری‌های ناشی از مصرف غذاهای غیراسلامی یا اقدامات غیر اخلاقی از جمله این قواعدند. نیافتن یا دیر یافتن راهکارهای درمان بیماری‌هایی همچون ایدز و کرونا نیز مؤید مستمری بر ناقص بودن عقل بشری است و یکی از مهم‌ترین راهکارهای اجتماعی اسلام‌ برای جلوگیری از متأثر شدن انسان‌ها از آثار منفی این اتفاقات ناگوار، «حق» و «تکلیف» امربه معروف و نهی از منکر است.

بهادری گفت: شاید برخی این قاعده را در تزاحم با «حق حریم خصوصی» تصور کنند. قطعا هرفردی حریم خصوصی دارد و باید محترم شمرده شود و کنکاش در آن نیز ممنوع است، اما در مواردی که موضوعی وارد حیطه عمومی جامعه شده یا به واسطه نزدیکی و دوستی، دیگری مجاز به ورود به حریم خصوصی وی شده است؛ افراد مطلع از اقدامات نادرست دیگران «محق» و «مکلفند» که با حفظ قدرت تصمیم‌گیری و‌ «حق تعیین سرنوشت» وی، او را به سمت انجام کار درست یا خودداری از انجام کار نادرست راهنمایی کنند.

رئیس مرکز امور وکلای قوه قضائیه گفت: این حق و‌ تکلیف که شاید به ظاهر ورود در حریم خصوصی دیگران تلقی شود، در حقیقت دفاع از حقوق خود و دیگر افراد جامعه است که با نگاهی عمیق در حقوق اسلامی نیز قابل درک و فهم است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1062872

وب گردی

وب گردی