برنامه‌ انجمن‌های علمی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد

نایب دبیر انجمن‌علمی حقوق دانشگاه تهران گفت: عدم استقبال از برنامه‌های انجمن‌ها سبب دیده نشدن آن‌ها می‌شود؛ بنابراین فقط برنامه‌هایی که دارای جذابیت خاصی ازسوی دانشجویان هستند، مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

پرنیان جوکار نایب دبیر انجمن‌علمی حقوق دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت این انجمن اظهار کرد: انجمن‌علمی حقوق در سال 98 تقریبا از آبان ماه فعالیت خود را بدون جهت گیری سیاسی در گرایش‌ها و رشته‌های مختلف در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آغاز کرده است.

وی افزود: از جمله برنامه‌های برگزار شده توسط این انجمن می‌توان به بازدید از موزه عبرت، برگزاری نشست‌هایی مانند حلقه مشروطه و قانون اساسی آمریکا اشاره کرد. همچنین تعدادی برنامه علی‌رغم دریافت مجوزهای لازم برای اجرا در بهمن و اسفند ماه در نظر گرفته شد که به دلیل شرایط بوجود آمده تعلیق و به تاریخ دیگری موکول شدند. علاوه بر موارد نامبرده شده برگزاری نشست با موضوع مسئولیت مدنی و کودتا در آمریکای جنوبی و اکران مستند درباره پدیده کارتن خوابی هم از دیگر برنامه‌های انجمن‌علمی حقوق است که در سال آینده برگزار می‌شوند.

جوکار با اشاره به عدم حمایت مالی دانشگاه از فعالیت‌های انجمن‌ها تشریح کرد: درحال حاضر دانشگاه حمایت مستقیمی از فعالیت انجمن‌ها انجام نمی‌دهد و اکثر فعالیت‌ها با هزینه دانشجویان انجام می‌شود؛ در واقع بودجه مورد نظر در اختیار باشگاه دانشجویان است که اقدامی انجام نمی‌دهد و افرادی که در حوزه انجمن‌ها فعالیت می‌کنند باید با هزینه شخصی فعالیت‌های مورد نظر را انجام دهند و با تهیه و ارائه فاکتور تمام اقدامات انجام شده به این باشگاه، درصدی را دریافت کنند.

نایب دبیر انجمن‌علمی حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: البته روش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان از سرمایه گذارانی که تمایل به همکاری دارند برای انجام فعالیت‌های مربوطه استفاده کرد اما به طور کلی بودجه مناسبی در اختیار انجمن‌های علمی قرار نمی‌گیرد.

گرداننده برنامه انجمن ها افراد باتجربه و مشهور هستند

وی با تأکید بر این موضوع که فعالان این حوزه با کمک دانشجویان با تجربه و استادان برنامه‌های خود را اجرا می‌کنند گفت: اکثر افرادی که عضو انجمن‌ها می‌شوند، دانشجویان ترم 5 به بعد هستند که برای اجرای برنامه‌های خود از کمک دانشجویان با تجربه، استادان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد استفاده می‌کنند. درواقع گرداننده و حلقه اجرای برنامه‌ها استادان، دانشجویان مقطع ارشد و دکتری یا افراد مشهورهستند.

جوکار درباره علل دیده نشدن انجمن‌ها علی‌رغم جایگاه بسیار مهم آنها اظهار کرد: اگر برنامه‌ای اجرا می‌شود باید به مخاطبان آن هم توجه شود. درحال حاضر برنامه‌های انجمن‌ها مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و باید از جذابیت خاصی از سوی دانشجویان و مخاطبان برخوردار باشند. برای بهبود شرایط باید همکاری از سوی دانشجویان هم شکل گیرد و در واقع در برگزاری برنامه‌ها به گونه‌ای مشارکت کنند؛ البته شناسایی دغدغه دانشجویان توسط انجمن‌ها در این زمینه تأثیر گذار است.

نایب دبیر انجمن‌علمی حقوق دانشگاه تهران تشریح کرد: خارج شدن از چهارچوب کلاس شعاری است که درباره انجمن‌های‌علمی وجود دارد. هدف انجمن‌ها باید علمی و حقوقی باشد و مسائل و موضوعاتی را پیگیری کنند که دانشجویان در کلاس درس آن را فرا نمی‌گیرند؛ در واقع انجمن‌علمی به دنبال آن است برنامه‌هایی را برگزار کند که آموخته‌های دانشجویان را به گونه‌ای دیگر نمایش دهد.

وی درباره میزان تأثیر انجمن‌ها بر محیط دانشگاه و جامعه گفت: انجمن‌های‌علمی بخش مهمی از دانشگاه را تشکیل می‌دهند، در بعضی مواقع خواسته‌های دانشجویان را به اطلاع رؤسا می‌رسانند و همچنین بر آموخته دانشجویان می‌افزاید. بنابراین نقش انجمن‌ها در تغییر نگرش دانشجویان بسیار زیاد است.

جوکار ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در این انجمن حقوق به وجود آمد لغو یکی از برنامه‌ها علی‌رغم دریافت مجوزهای لازم بود و این مسئله مطرح شد که چرا دیر اطلاع داده شد. بنابراین از جمله مواردی که انتظار می‌رود بیشتر به آن توجه شد، هماهنگی‌های اداری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062896

وب گردی

وب گردی