۷۰۰ دانشجوی غیر‌ایرانی در رشته‌های علوم پزشکی تحصیل می کنند/ پرستاری و مامایی  2 رشته پرمتقاضی اتباع غیر‌ایرانی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر ۷۰۰ دانشجوی فعال اتباع غیر‌ایرانی بدون احتساب آمار نیم‌سال دوم در کل دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

سید حمید جمال الدینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دانشجویان غیر ایرانی حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر غیر ایرانی که بخواهد در ایران چه از طریق کنکور سراسری و چه بدون آزمون ثبت نام کند باید در سامانه http://www.saorg.ir/ اطلاعات خود را وارد کرده و تاییدیه دریافت کنند.‌
او ادامه داد: عدد سامانه saorg نشان دهنده تعداد دانشجویان اتباع غیر ایرانی فعال در دانشگاه آزاد اسلامی است. بخشی از اتباع غیر ایرانی که در ایران در حال تحصیل هستند از طریق کنکور، آزمون داده و وارد شده اند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۷۰۰ دانشجوی فعال اتباع غیر ایرانی، بدون احتساب آمار تجمعی نیم سال دوم، در کل دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های علوم‌ پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

او تصریح کرد: از این تعداد حدود ۳۰‌درصد یعنی معادل ۲۵۰ نفر متعلق به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران هستند.

او درباره تعداد دانشجویانی که از طریق بدون آزمون نیز پذیرفته شده اند توضیح داد: تعداد دانشجویان ورودی جدید غیر ایرانی غیر کنکوری نیز که متقاضی تحصیل در دوره های مقطع دار بودند ( این آمار شامل دوره های تکمیلی و دوره های مهارتی نمی شود) در سال گذشته نزدیک به ۵۰ نفر بوده است.

جمال الدینی اضافه کرد: امسال نیز این عدد در نیم سال اول به علاوه نیم سال دوم به دو برابر افزایش پیدا کرد.

مدیرکل توسعه بین الملل معاون پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در سال ۹۸ شاهد رشد واحدهایی بودیم که پذیرای دانشجویان اتباع غیر ایرانی به صورت مشروط هستند. دانشگاه هایی مثل کرمان، ارومیه، خوراسگان، کرمانشاه و آبادان دانشگاههایی هستند که در سال ۹۸، دانشجوی جدید بدون نظام کنکور پذیرش داشتند. در واقع این دانشگاه ها به دانشگاه هایی که توانستند حداقل یک نفر ورودی دانشجوی غیر ایرانی داشته باشند‌، اضافه شده است.

به گفته او بعد از دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران واحدهایی مثل قم و مشهد، بیشترین دانشجویان اتباع غیر ایرانی را به خود اختصاص داده اند که از طریق بدون آزمون برای دوره های تحصیل مقطع دار وارد شده اند.

جمال الدینی همچنین گفت: بیشترین متقاضیان نیز در رشته های پرستاری و مامایی و بعد از آن پزشکی است. نکته دیگر این که در سیاست سال ۹۸، تدوین دوره های کوتاه مدت، مهارتی و تکمیلی مد نظر قرار گرفت؛ به عبارتی میزان اقامت اتباع غیر ایرانی در ایران ممکن است کوتاه تر از یک دوره مقطع دار مثلا سه چهار یا ۷ ساله باشد.

او اضافه کرد: در دوره های مهارتی و تکمیلی، برخی از دانشجویان تا حداکثر ۳ ماه در یک دوره خاصی مهارت دیده و آموزش می‌بینند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063025

وب گردی

وب گردی