حذف کابل از بالای خطوط تراموای شهری با باتری‌های نانو

یک شرکت استرالیایی با همکاری بخش دانشگاهی و حمایت مالی دولتی قصد دارد با استفاده از فناوری‌نانو باتری‌های قابل شارژ سریع تولید کند تا از آن‌ها در ترامواهای شهری استفاده شود. با این کار کابل و سیم‌های بالای ترامواها حذف می‌شوند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شرکت وی‌اس‌پی‌سی (VSPC) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو است که مالکیت آن در اختیار شرکت لیتیم استرالیا است. وی‌اس‌پی‌سی با همکاری دانشگاه کوئینزلند و CSIRO و با حمایت مالی ۵ میلیون دلاری دولت استرالیا به دنبال توسعه باتری‌های یون لیتیم قابل شارژ است تا در نهایت نسل جدیدی از این باتری‌ها را برای استفاده در واگن‌ها (تراموا) تولید کند.

به گفته مسئولان استرالیایی، در صورت استفاده از ترامواهای مجهز به باتری، دیگر به خطول کابل و برق در بالای ترامواها نیاز نیست، تجهیزاتی که بسیار گران‌قیمت بوده و از نظر بصری نیز جلوه زیبایی نداشته و می‌توانند بسیار خطرناک باشند.

شرکت وی‌اس‌پی‌سی برای مشارکت در این پروژه یک گرنت ۱٫۶ میلیون دلاری دریافت می‌کند. همچنین در زمینه طراحی باتری یون لیتیم، CSIRO تجربه و تخصص ویژه‌ای دارد که می‌توان از آن برای توسعه باتری‌هایی با شارژ سریع به‌منظور استفاده در ترامواها و دیگر ادوات حمل‌ونقل مانند اتوبوس‌های برقی، کشتی و کاربردهای نظامی استفاده کرد.

وی‌اس‌پی‌سی با محققانی که در توسعه باتری‌ها تخصص دارند در CSIRO مشارکت دارد و قرار است از همکاری این گروه‌ها برای تولید نمونه اولیه باتری یون لیتیم با شارژ سریع استفاده کند.

به موازات آن، وی‌اس‌پی‌سی قصد دارد در زمینه مشخصه‌یابی و بهینه‌سازی مواد مورد استفاده در باتری با تیم دانشگاه کوئینزلند همکاری کند.

مایک ویسی، مدیر اجرایی وی‌اس‌پی‌سی می‌گوید: «این پروژه فرصت مناسبی برای گردهم آوردن توانایی و فناوری در استرالیا است تا توانمندی‌هایی نظیر فناوری ساخت مواد کاتدی شرکت وی‌اس‌پی‌سی با تخصص ساخت باتری در CSIRO و توانایی تحلیل در دانشگاه کوئینزلند ترکیب شود.

خط ریلی سبک با مدرن شدن شهرها در حال تجدید حیات است و باتری‌های قابل شارژ سریع می‌توانند به حذف کابل و قطب‌ها در این خطوط ریلی کمک شایانی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063031

وب گردی

وب گردی