700 درس توسط 410 عضو هیئت علمی دانشگاه  شریف به‌صورت مجازی ارائه می‌شوند

رئیس گروه آموزش‌های الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف گفت: 410 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، مطالب و محتویات آموزشی خود را به‌صورت غیر حضوری در زیرساخت‌های مرتبط با آموزش الکترونیکی ارائه می‌دهند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، مرتضی امینی درباره تعطیلی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه صنعتی شریف به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: در پی شیوع ویروس کرونا و لغو کلاس‌های حضوری دانشگاه صنعتی شریف و با توجه به اینکه از چهار سال پیش زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های مجازی و از راه دور در این دانشگاه فراهم شده، کلاس‌های این دانشگاه با بهره‌گیری از روش‌های محتلف آموزش الکترونیکی، مجازی و غیرحضوری برگزار شده است.

وی ادامه داد: در این زمان که امکان برگزاری کلاس‌های حضوری برای دانشجویان وجود ندارد، برگزاری کلاس‌های تئوری با استفاده از سامانه آموزش از راه دور پیگیری می‌شود. در این سامانه، استادان دانشگاه می‌توانند از ظرفیت‌های مختلفی از جمله آموزش کلاس‌های مجازی به‌صورت آنلاین، ارسال اسلایدهای درسی، جزوات و یادداشت‌های درسی و همچنین ویدئوهای آموزشی بر حسب نیاز خود بهره ببرند.

رئیس گروه آموزش‌های الکترونیک دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 70 درصد از استادان دانشگاه از این طرح استقبال کرده‌اند. 410 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، مطالب و محتویات آموزشی خود را به‌صورت غیر حضوری در زیرساخت‌های مرتبط با آموزش الکترونیکی ارائه می‌دهند و مجموعا 700 درس در رشته‌های مختلف را تدریس می‌کنند.

امینی بیان کرد: با وجود روش‌های ارائه دروسی که در اختیار استادان گذاشته شده؛ بیشترین شیوه مورد درخواست استفاده از اسلایدهای درسی به همراه صوت و تصویر و آپلود آنهاست که حدود 58 درصد استادان، این روش را برای ارائه محتویات آموزشی خود انتخاب کرده‌اند، پس از آن 38 درصد از استادان روش تهیه ویدئوهای آموزشی و 50 درصد نیز ارائه جزوه‌های درسی با صوت و صدای خود و 18 درصد ارائه درس توسط شبکه‌های اجتماعی همچون واتساپ و... را برای ارائه مطالب خود در کلاس‌های غیر حضوری انتخاب کرده‌اند.

حمید ضرابی‌زاده مدیر اجرایی امور انفورماتیک دانشگاه شریف نیز گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده، تاکنون دانشکده‌های مختلف از زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی استفاده کرده‌اند که از این میان در دانشکده مهندسی کامپیوتر، تمامی 62 استاد (هیئت علمی و مدعو) اقدام به ارائه آموزش‌های خود به‌صورت الکترونیکی و از راه دور با استفاده از ظرفیت‌های فراهم شده، کرده‌اند.

وی افزود: پس از آن استادان دانشکده علوم ریاضی با 97 درصد، مرکز معارف اسلامی با 96 درصد، دانشکده مهندسی صنایع با 92 درصد، دانشکده فیزیک با 83 درصد، دانشکده مهندسی برق و مهندسی مکانیک با 75 درصد میزان استقبال از طرح آموزش الکترونیکی دانشگاه را ثبت کرده‌اند.

طبق آمار ضرابی‌زاده تا این لحظه 18 هزار و 500 نفر-ساعت آموزش از طریق سامانه کلاس‌های مجازی و آنلاین دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است که این آموزش‌ها توسط 190 مدرس در قالب 370 کلاس درس به صورت غیرحضوری ارائه شده است.

وی ادامه داد: از نکات قابل توجه کلاس‌های آنلاین در دانشگاه صنعتی شریف می‌توان به وجود ساز و کارها و ابزارهای لازم برای شبیه‌سازی کلاس حضوری اشاره کرد و از همین رو کلاس‌ها به صورت تعاملی بین دانشجویان و استادان برگزار می‌شود .

مدیر اجرایی امور انفورماتیک دانشگاه تأکید کرد: وجود تخته‌سیاه، امکان پرسش و پاسخ به‌صورت آنلاین، چت، صوت و تصویر دو طرفه، اشتراک صفحه نمایش و ضبط ویدئوی مطالب کلاس برای استفاده مجدد در آینده از نکات قابل توجه در این کلاس‌هاست.

ضرابی‌زاده یادآور شد: با وجود آن‌که کلاس‌های آنلاین شریف، پهنای باند پایینی نیاز دارند؛ اما باز هم در توافقی که تاکنون با دو اپراتور تلفن همراه صورت گرفته، تعرفه استفاده اینترنت برای کاربران سامانه‌های مجازی دانشگاه صنعتی شریف یک‌سوم محاسبه خواهد شد و این دو اپراتور با کمک IP اعلام شده تخفیف یک‌سومی را برای مشترکان خود لحاظ می‌کنند.

گفتنی است؛ سامانه کلاس‌های مجازی و وبینار دانشگاه صنعتی شریف از دو سال قبل کار خود را آغاز کرده و پیش از این کلاس‌ها و کنفرانس‌های مختلفی در این بستر برگزار کرده است. در حال حاضر که به واسطه شیوع ویروس کرونا ضرورت استفاده از این ظرفیت برای پیگیری آموزش‌های رسمی دانشگاه پیش آمده، این سامانه می‌‌تواند پاسخگوی نیاز دانشجویان و استادان این دانشگاه باشد. با توجه به بازخوردهایی که از دانشجویان و استادان درباره این سامانه و دیگر سامانه‌های آموزش الکترونیکی دریافت می‌شود، نقاط ضعف احتمالی این سامانه‌ها برطرف و نقاط قوت آنها تقویت خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063040

وب گردی

وب گردی