قم در خط مقدم مبارزه با کرونا

قمی‌ها در خط مقدم نبرد با شیوع ویروس کرونا، نیاز به تزریق روحیه و امید دارند. آنها با وجود تمام هجمه‌ها همچنان مبارزه می‌کنند و امیدوارند به‌زودی در این نبرد پیروز شوند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز٬ در سال 1398 یکی از استان‌هایی که با بحران‌های متعددی روبرو شد، قم بود. قمی‌ها فروردین 1398 را با سیل و بارش‌های سنگین آغاز کردند و اسفند 1398 را در حالی به پایان می‌رسانند که به شکل گسترده درگیر شیوع و انتشار ویروس کرونا هستند.

قم یکی از سه استان مهم و راهبردی کشور در مسائل سیاسی و اجتماعی است. مسائل و چالش‌های قم بیشتر از آن‌که وجهه درون‌استانی داشته باشد، رنگ و بوی ملی دارد. سیاستمدارها و مدیران آن در سطح ملی فعالیت می‌کنند و موضوعات و چالش‌های این استان نیز به سرعت در سطح ملی، همه‌گیر می‌شود. سکونت و تعلق خاطر اکثر سیاستمدارهای ارشد و رهبران معنوی کشور در این استان، یکی از علل اصلی اهمیت این استان و سخت بودن مدیریت در آن است.

با این‌که در سال 1398 به‌طور متوسط هر ماه، سه چالش و مسئله بسیار مهم و راهبردی، گریبان‌گیر بخشی از مردم و مدیران استان بوده؛ اما چالش کرونا با تمام این بحران‌ها متفاوت است. این بحران تمام مردم را درگیر کرده، طبیعی است، منشأ مشخصی نداشته و فعلاً راهکار و راه حل قطعی هم ندارد. کرونا پیامدهای گسترده‌ای در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و حتی زیست‌محیطی دارد، وحشت عمومی به‌وجود آورده، سطح توقعات را به شدت افزایش داده، انتظارات استانی و ملی را بالا برده، بدبینی و نارضایتی را افزایش داده و تجهیزات کافی هم برای تشخیص و مقابله با آن وجود ندارد؛ با این توصیفات، مدیریت کردن در چنین فضایی سخت‌تر از مدیریت کردن در جبهه‌های جنگ است.

شاهد همگراین بین مردم و مسئولان قم برای توقف شیوع ویروس کرونا هستیم

با تمام این رخدادها، آنچه در چند هفته گذشته در قم به چشم می‌خورد روحیه ستودنی مردم در مقابله با این ویروس و تلاش شبانه‌روزی مسئولان استانی، گروه‌های جهادی و استادان و دانشگاهیان در مدیریت این بحران است. با وجود تمام نقطه‌نظرات و اختلاف نظرهایی که درباره رویکردهای مدیریتی وجود دارد؛ اما در نهایت شاهد اتفاق نظر مسئولان در اجرای استراتژی‌های مورد توافق هستیم.

با وجود فضاسازی‌های گسترده رسانه‌ای علیه این شهر و استان، با هدف به چالش کشیدن سیاست‌ها و راهبردها و ایجاد شکاف و گسست اجتماعی بین مردم و مدیران، شاهد افزایش همکاری و همگرایی در بین مردم و مسئولان برای توقف شیوع این ویروس هستیم.

گروه‌های امدادی و پزشکی با وجود تجهیزات اندک و شیوع بسیار زیاد ویروس توانسته‌اند با به خطر انداختن امنیت و سلامت خود، شیوع افسارگسیخته این ویروس را مهار کنند. حضور شبانه‌روزی مدیران استانی در مناطق آسیب‌دیده و همدردی با مردم در افزایش همکاری‌ها نقش برجسته‌ای داشته است. راه‌اندازی و بهره‌برداری از خط تولید ماسک و تجهیزات پیشگیری در افزایش روحیه و امید در بین مردم بسیار اثرگذار بوده است.

امید و نشاط اجتماعی بین مردم به‌ویژه در چند روز گذشته با تلاش مردم و مسئولان و با توکل بر خدا بسیار افزایش یافته است. بر خلاف آنچه در برخی رسانه‌ها گفته می‌شود مقاومت خاصی در برابر توصیه‌های پزشکی و توصیه‌های مدیریتیِ مدیران ارشد استانی وجود نداشته و همه بر ضرورت کنترل و مهار بحران اتفاق نظر دارند.

قمی‌ها در خط مقدم این جبهه قرار دارند، آنها به شکل‌ گسترده با در پیش گرفتن سیاست خودقرنطینگی، ویروس کرونا را در یافتن میزبان جدید ناکام گذاشته‌اند. آنها چنین تلاشی را امری مقدس می‌شمارند و حتی مراجع تقلید، توصیه‌هایی الزامی درباره فرمانبرداری از دستورات پزشکی و مدیریتی مدیران ارشد استانی ارائه داده‌اند.

تمام ظرفیت استان برای مهار این بحران بسیج شده است. قمی‌ها در خط مقدم نبرد، نیاز به تزریق روحیه و امید دارند. آنها هموطنانی هستند که با وجود تمام هجمه‌ها همچنان مبارزه می‌کنند و امیدوارند به‌زودی در این نبرد پیروز شوند. بیایید در این نبرد تمام‌قد در کنار آنها باشیم. پیام‌ها و راهکارهای امیدبخش و فعالیت‌های روحیه‌بخش، وظیفه اخلاقی تک‌تک ایرانیان است.

* مشاور و دبیر دفتر ارتباط استانداری قم با دانشگاه‌ها

انتهای پیام/

کد خبر: 1063044

وب گردی

وب گردی