رکورد حضور همزمان هزار و 784 کاربر برخط ثبت شد/ امکان وقوع بحران به‌دلیل نبود سیستم برق اضطراری مطمئن

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی گفت: در هفته اول اجرای طرح در پر ترافیک‌ترین زمان که هزار و 784 کاربر هم‌زمان در کلاس های مجازی شرکت کردند، 200 مگابایت پهنای باند استفاده شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، اسلام ناظمی با اشاره به پیشینه آموزش مجازی در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: نخستین دوره‌های مجازی در دانشگاه شهید بهشتی در سال 1385 راه‌اندازی شد که تولید نسخه الکترونیکی دروس دانشگاهی و تولید محتوای الکترونیکی از طریق برون‌سپاری و با نظارت و ارزیابی دانشگاه صورت پذیرفت. مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه به‌عنوان یکی از نخستین مراکز آموزش الکترونیک بین دانشگاه‌های ایران، بعد از 6 سال فعالیت در سال 1391 افتتاح شد. این مرکز با بهره‌مندی از زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب و نیروی انسانی متخصص، همچنین حمایت دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشکده‌های مختلف، روند رو به رشدی را در سال‌های اخیر طی کرده است.

وی به فعالیت‌های مرکز اموزش مجازی اشاره کرد و گفت: در این مرکز در حال حاضر 28 رشته در مقطع کارشناسی ارشد از طریق دانشکده‌های مهندسی و علوم کامپیوتر، مهندسی برق، مدیریت و حسابداری، علوم تربیتی و روانشناسی، اقتصاد و علوم سیاسی، علوم ورزشی و تندرستی، عمران، آب و محیط زیست و مکانیک و انرژی ارائه می‌شود. تاکنون سه هزار و 3دانشجو در این مرکز از طریق سازمان سنجش پذیرش شده‌اند که از این تعداد دو هزار و 300 نفر فارغ‌التحصیل و هزار و 100 نفر درحال تحصیل هستند. برگزاری دوره‌های توانمندسازی و بالندگی اعضای هیئت علمی دانشگاه، خدمت دیگری است که توسط این مرکز ارائه می شود، این دوره‌ها دارای امتیاز فرهنگی در تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی جوان است. همچنین در این مرکز دوره‌های کوتاه مدت و میان‌مدت مهارتی برای بازآموزی و ارتقای مهارت کارکنان سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود.

مدیر مرکز آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی در مورد برگزاری کلاس‌های درس دانشگاه به‌صورت مجازی طی روزهای اخیر بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا، مقامات مسئول در کشور به‌منظور جلوگیری از شیوع این ویروس، دانشگاه‌ها را تعطیل کردند. پس از این اقدام، با توجه به زیرساخت‌های مرکز آموزش مجازی و توانمندی این مرکز، با همفکری معاون آموزشی دانشگاه، طرحی برای برگزاری کلاس‌های دانشگاه به‌صورت برخط به هیئت رئیسه دانشگاه ارائه دادم و اعلام کردم این مرکز از شنبه 10 اسفندماه آمادگی لازم برای برگزاری تمامی کلاس‌های نظری دانشگاه به‌صورت آنلاین را دارد.

ناظمی خاطرنشان کرد: طرح پس از بررسی توسط هیات رئیسه دانشگاه تصویب شد. پس از تصویب هیئت رئیسه، برنامه‌ریزی‌های لازم در روزهای پایانی هفته انجام و بر اساس محاسبات صورت گرفته مشخص شد چهار هزار و 165 کلاس در طول هفته در دانشگاه توسط 900 عضو هبئت علمی ارائه می‌شود که با توجه به 19 هزار دانشجو شاغل به تحصیل، 63 هزار و 723 کلاس-دانشجو خواهیم داشت. هماهنگی‌ها لازم برای اختصاص پهنای باند موردنیاز و دخیره‌سازها با مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شد و سازماندهی و تقسیم وظایف تیم داخلی در مرکز صورت گرفت. دستورالعمل و فیلم‌های آموزشی برای بهره‌برداری از سامانه مدیریت یادگیری «LMS» تهیه و برای اعضای هیئت علمی ارسال شد و در اختیار دانشجویان نیز قرار گرفت و از روز شنبه برگزاری کلاس‌ها به صورت غیرحضوری از طریق سیستم آموزش الکترونیکی آغاز شد.

پشتیبانی هشت سرور از نرم‌افزارهای آنلاین

وی درباره زیرساخت‌های مورد نیاز تأکید کرد: در این دوره‌ هشت سرور، نرم‌افزارهای آنلاین را پشتیبانی می‌کند که دو سرور جایگزین خارج از دانشگاه نیز به عنوان پشتیبان به این طرح اختصاص یافته است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای اجرای موفق دوره، بیش از یک گیگابایت پهنای باند در اختیار مرکز قرار گرفت که البته در هفته اول اجرای طرح در پر ترافیک‌ترین زمان که هزار و 784 کاربر هم زمان در کلاس‌های مجازی شرکت کردند، 200 مگابایت پهنای باند استفاده شد.

مدیر مرکز آموزش‌های مجازی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به عملکرد سه روز نخست اجرای این طرح یادآور شد: بر اساس آمار، شنبه 138 کلاس برگزار شد و 569 نفر در کلاس‌ها حضور یافتند، یکشنبه 284 کلاس با حضور دو هزار و 343 نفر تشکیل شد. همچنین دوشنبه 217 کلاس با حضور سه هزار و 300 نفر تشکیل شد که هزار و 240 نفر به‌صورت همزمان از این کلاس‌ها استفاده کردند. در مجموع در سه روز اول هفته، 729 کلاس برگزار شد و هشت هزار و 48 نفر در کلاس‌های مختلف شرکت کردند که هزار و 240 نفر از این تعداد همزمان در کلاس‌ها حضور داشتند. پنج هزار و 321 نفر از طریق تلفن همراه در کلاس حاضر شدند. در این مدت هزار و 312 ساعت کلاس ارائه شد که تمام کلاس‌ها ضبط و دخیره شده است و در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. سه‌شنبه بین ساعت 9 تا 10 رکورد هزار و 784 نفر کاربر همزمان در سیستم ثبت شد.

ناظمی تصریح کرد: عملکرد دانشگاه شهید بهشتی از 10 تا 15 اسفندماه به این صورت است که هزار و 291 کلاس آنلاین برگزار شده، 23 هزار و 229 دانشجو در کلاس‌ها حاضر شده‌اند، هزار و 784 کاربر شامل دانشجو و استاد به‌صورت همزمان در کلاس حضور داشته‌اند، چهار هزار و 889 ساعت کلاس ضبط شده و 15 هزار و 233 دسترسی از طریق موبایل اتفاق افتاده است.

وی در مورد میزان مشارکت دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها در اجرای کلاس‌های غیرحضوری تصریح کرد: با پایش اطلاعات مشخص شد حوزه دانشی فنی مهندسی بیشترین استقبال را از این طرح داشته است. دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، مدیریت و حسابداری و علوم تربیتی و روانشناسی در حوزه دانشی علوم انسانی حضور فعال‌تری داشته‌اند و کم‌ترین مشارکت به دانشکده‌های فیزیک، علوم زمین، حقوق و معماری اختصاص دارد که دانشکده معماری و شهرسازی به دلیل دارا بودن تعداد قابل توجهی کلاس کارگاهی از این فهرست خارج می شود، اگرچه تماس‌هایی از سوی برخی استادان دانشکده معماری داشتیم که درخواست کردند به‌منظور ممانعت از ایجاد وقفه طولانی در فرایند آموزش و یادگیری دانشجویان، کلاس‌های کارگاهی در سیستم فعال شود تا بخش تئوری این کلاس‌ها از طریق مجازی تدریس شود.

ناظمی به چالش‌های پیش روی مرکز آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی اشاره و تأکید کرد: جذب نیروی انسانی مورد نیاز بزرگترین چالش پیش روی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه برای گسترش و توسعه فعالیت‌هاست. در حال حاضر اغلب کارکنان این مرکز به‌صورت شرکتی و پروژه‌ای مشغول به فعالیت هستند که جذب نیروی انسانی متخصص به‌صورت پایدار و ثابت و تبدیل وضعیت نیروی انسانی موجود عامل مهمی در ارتقا و پیشبرد برنامه‌های آینده مرکز محسوب می‌شود. حوزه زیرساخت‌ها چالش مهم دیگر این مرکز است؛ برای راه‌انداری سیستم پایدار و مستمر باید سرورها توسعه و تجهیزات ارتقا یابد، در حال حاضر این مرکز دارای سیستم برق اضطراری مطمئن نیست که این نقیصه به راحتی می‌تواند ارائه خدمات برخط را با بحران روبرو کند.

وی در پایان گفت: برای چابک‌سازی و توسعه فعالیت‌های مرکز آموزش الکترونیکی باید چارت سازمانی و ساختار مرکز نیز اصلاح شود؛ بنابراین به‌منظور داشتن مرکز آموزش الکترونیکی پویا و کارآمد در دانشگاه و حفظ مزیت رقابتی و موقعیت به‌دست آمده نیاز به اقدام مناسب مسئولان دانشگاه برای تأمین سرور مورد نیاز، تأمین تجهیزات مورد نیاز برای دورکاری کارشناسان، اصلاح ساختار و چارت سازمانی مرکز، تغییر وضعیت نیروهای کارآمد موجود (شرکتی و پروژه‌ای) و حفظ سرمایه‌های انسانی در مرکز داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063047

وب گردی

وب گردی