ترس از کرونا چه عوارضی دارد؟

یک روان‌شناس با اشاره به پیامدهای روانی ناشی از ترس از کرونا ویروس گفت: استرس، فشار روانی، اختلال در سیستم اعصاب مرکزی، کاهش اشتها و اختلال خواب عوارض ترس است که سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری ضعیف می‌کند.

محمدرضا ایمانی روانشناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در خصوص تاثیرات ترس از کرونا در سلامت روان افراد و با تاکید بر تاثیر منفی استرس و اضطراب بر سیستم ایمنی بدن اظهار کرد: ابتلا به کرونا در کشور ما ابتدا به صورت یک پدیده ناشناخته بروز کرد، تاخیر در اطلاع رسانی و بیان واقعیات به مردم، اقدامات شبکه‌های خارجی علیه کشور و بزرگنمایی در مورد وجود این ویروس در کشور ابهامات عمومی را تشدید و موجب احساس ترس در مردم شد و نهایتا این ترس غالب بر مردم موجب بروز رفتارهای هیجانی مانند هجوم برای خرید لوازم بهداشتی و ضدعفونی به داروخانه‌ها شد.

وی افزود: هم اکنون دولت با ایجاد سیستم اطلاع رسانی درست و دقیق تقریبا بخشی از اطمینان مردم را جلب کرده است اما هنوز این ترس به دلیل ابهام در مورد پایان این بیماری و نحوه درمان آن در کشور وجود دارد.
این تحلیلگر رفتارهای اجتماعی، استرس و فشار روانی را عامل اختلال در سیستم اعصاب مرکزی، کاهش اشتها و اختلال خواب دانست و گفت: استرس و فشار روانی می‌تواند مقاومت بدن را حتی در برابر بیماری‌های ساده‌ای مانند سرماخوردگی نیز کاهش دهد.
وی اظهار کرد: کم خوابی و بی اشتهایی ناشی از فشار روانی موجب می‌شود ویتامین مورد نیاز بدن به آن نرسد و سیستم ایمنی بدن را دچار ضعف کند. همچنین نداشتن امید و عدم رضایتمندی از زندگی در شرایط سخت می‌تواند باعث عدم مقاومت افراد در برابر بیماری شود.
این روان شناس، کسب آگاهی درست و کامل از محیط و اطمینان از صحت و درستی اخبار مرتبط با بیماری کرونا به خصوص در فضای مجازی را دو عاملی عنوان کرد که می‌تواند از بروز رفتارهای هیجانی جلوگیری کند و باعث مدیریت هوشمندانه و منطقی استرس و رفتارهای هیجانی افراد شود.
ایمانی در خصوص کنترل رفتارهای وسواس‌گونه نیز گفت: رفتارهای وسواس گونه که در حال حاضر در بین مردم رواج پیدا کرده حاصل ترس است؛ اما افراد برای کنترل آن می‌توانند فهرست رفتارهای مراقبتی خود را بنویسند و توضیح دهند که آیا این رفتار ضروری است یا خیر و به این صورت رفتارهای غیر ضروری را حذف کنند تا به عادت تبدیل نشود و بتوانند پس از گذشت این مسئله به زندگی عادی برگردند.
وی افزود: بیماری کرونا ممکن است در بعضی مناطق خیلی هم جدی نباشد و با پیشگیری و رعایت اصول بهداشتی می‌توان آن را کنترل کرد برهمین اساس باید توجه داشته باشیم که بسیاری از موضوعات موجود در زندگی امروز با زندگی برخی از افراد مرتبط نیست و بیشتر افراد سالمند و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای را تهدید می‌کند؛ بنابراین باید فقط به اطلاعیه‌ها و هشدارهای وزارت بهداشت توجه کنیم و به صورت آگاهانه و به دور از رفتارهای هیجانی عمل کنیم.
انتهای پیام/
کد خبر: 1063053

وب گردی

وب گردی