تولید ماسک با ساختاری جدید و استفاده از الیاف میکروبافت

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر از تولید ماسک با ساختاری جدید و با استفاده از الیاف میکروبافت توسط شرکت های مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از بوشهر، محمدمهدی مزارعی معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با تأکید بر اینکه ظرفیت های دانش بنیان این دانشگاه در اختیار علم پزشکی برای مقابله با کرونا قرار گرفته است، خبر از تولید ماسک با استفاده از الیاف میکروبافت داد و گفت: به گفته متخصصان اندازه ویروس کوید 19 بین ۱۲۰تا ۱۶۰ نانومتر می باشد که با این شرایط، این ویروس به راحتی از منافذ ماسک های معمولی عبور خواهد کرد اما چنانچه منافذ عبور هوا در ماسک ها کمتر از 120 نانومتر در نظر گرفته شود، در صورت استفاده فرد نمی تواند به راحتی تنفس کند و دم و بازدم افراد به سختی و با مشکل روبرو خواهد شد.

مزارعی با بیان اینکه تیم دانش بنیان پریچه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با خلاقیت و نوآوری برای اولین بار دست به طراحی و استفاده از یک ساختار جدید برای تولید ماسک زده است، تشریح کرد: این تیم با استفاده از الیاف میکروبافت، از یک ساختار چند لایه‌ و شبکه‌ای تو در تو برای ماسک‌های خود استفاده کرده است تا مسئله نفوذ ویروس به سیستم تنفسی را حل کرده باشد.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر ادامه داد: در لایه های این ماسک خاصیت آنتی باکتریال با استفاده از نانو مواد به کار برده شده است که هنگام عبور ویروس، قارچ و باکتری، آن را به دام انداخته و با توجه به این که لایه بیرونی(غشای) ویروس کرونا از جنس چربی(لیپید) است می تواند آن را درخود حل کرده و در نتیجه آن را خنثی و نابود خواهد کرد و موجب تنفس هوای پالایش شده و پاک می شود.

مزارعی با بیان اینکه تولید نیمه صنعتی این ماسک با ظرفیت تولید 2000 هزار عدد در روز آغاز شده است، اظهار کرد: عمر مفید این ماسک 8 ساعت بوده و تاکنون 10 هزار قطعه از آن تولید شده است.

این مسئول یادآور شد: این ماسک در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر و توسط شرکت های دانش بنیان پویا پارس پلیمر تنگستان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنگستان و شرکت کار آفرین صنعت همای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر تولید شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1063058

وب گردی

وب گردی