نقره داغ شدن!

پس از اتفاقات تلخ این روزهای فوتبال ایران، با گزارشی از شکایات خارجی ها با ما همراه باشید.

ایسکانیوز-مهسا حسینی / در روزهای تعطیلی لیگ برتر، فوتبال ایران شرایط خوبی را پشت سر نمی گذارد. شکایت های پی در پی بازیکنان و سرمربیان و پرونده های مکرر، زنگ خطر را برای فوتبال ایران به صدا در آورده است و در طی ده روز گذشته این مشکلات به اوج خودش رسیده است. مشکلاتی که با هم مرور می کنیم.

بازنده دو سر باخت در قرارداد ویلموتس

شاید مهم ترین سوالی که پس از شنیدن نام ویلموتس به ذهن آدم می رسد این باشد که چرا فدراسیون فوتبال راستش را نگفت؟ مهدی تاج بارها بر این مسئله تاکیید کرد که ویلموتس مربی پروازی نیست اما واقعیت چیز دیگری بود. قرارداد ترکمن چای ویلموتس شاید یکی از عجیب ترین قراردادهای خارجی های فوتبال ایران باشد. قراردادی که باعث شد ویلموتس با حضور 57 روزه در ایران غرامت بسیار سنگینی از ایران بگیرد. طبق گفته ها، ویلموتس طبق قراردادی که امضا شده است، می تواند مبلغی نزدیک به 8 میلیون یورو از فدراسیون فوتبال ایران به عنوان غرامت بگیرد. فدراسیون اعلام کرده که چنین غرامتی نمی دهد اما ویلموتس مصر است که این پول را بگیرد.

برانکو در صف طلبکاران

پس از رفتن برانکو از پرسپولیس، مشخص بود که پرسپولیس باید هزینه سنگینی را بابت این سرمربی پرداخت کند. رای شکایت برانکو از باشگاه پرسپولیس به دست باشگاه پرسپولیس رسید و طبق این رای باشگاه پرسپولیس محکوم شد مبلغ زیادی را به برانکو پرداخت کند. بر اساس رای فیفا، پرسپولیس محکوم به پرداخت یک میلیون و 55 هزار یورو به اضافه 5 درصد سود و 20 هزار فرانک بابت هزینه دادرسی به فیفا شد. پرسپولیس باید 76 هزار و 480 یورو به اضافه پنج درصد سود سالانه و 86 هزاریورو غرامت پرداخت کند. اصل ماجرا این بود که برانکو مبلغ 1 میلیون و 720 هزار یورویی طلب کرده بود اما فیفا تنها بخشی از آن را پذیرفت. این رقم سنگین را به حکم سنگینی اضافه کنید کهب رای بودیمیر صادر شده است.

جدیدترین پرونده استقلال، ایسما

جدید ترین پرونده مالی استقلال از سوی خارجی ها، پرونده ایسما است. ایسما سال گذشته به استقلال پیوست و در نیم فصل جدا شد و نکته جالب این بود که مدیران وقت باشگاه استقلال این جدایی را بسیار دوستانه عنوان کردند و ماجرا به نوعی پیش رفت که همه فکر می کردند که پروند این بازیکن گینه ای بسته شده است اما ماجرا چیز دیگری بود. در طول مدت حضور این بازیکن، باشگاه سابق وی یعنی پاختاکور بارها اعلام کرد که باشگاه استقلال باید مبلغ رضایتنامه این بازیکن را پرداخت کند که این اتفاق نیفتاد. پاختاکوری های 125 هزار دلار از استقلال پول می خواهند وگرنه به فیفا شکایت خواهند کرد.

استکوس و تراکتور، داستان تمام نشدنی

بازیکن پر حاشیه این روزهای فوتبال، در پرونده شکایت تراکتور برنده شد و در حال حاضر باشگاه تراکتور باید غرامت سنگینی به او پرداخت کند. روز گذشته استکوس با انتشار برگه ای مهمور به مهر فیفا ادعا کرد در پرونده تراکتور برنده شده است و این باشگاه ایرانی محکوم شده ایت و این یعنی یک خرج جدید به خرج های متوالی باشگاه تراکتور اضافه شد. طبق ادعای استوکس باشگاه تبریزی موظف است تا تیرماه 99 چیزی حدود 400 هزاردلار به این بازیکن پرداخت کند و درصورت عدم پرداخت به موقع با جریمه سنگینی مواجه خواهد شد.

بودیمیر هم حکم گرفت

داستان مطالبات بازیکنان خارجی در تیم های ایرانی تمام نشدنی به نظر می رسد. ماریو بودیمیر، بازیکن روزهای نزدیک پرسپولیس نیز توانست بر علیه باشگاه حکم بگیرد. بازیکنی که دردی از پرسپولیس دوا نکرد. باشگاه پرسپولیس در پرونده بودیمیر محکوم به پرداخت حدود 500 هزار دلار شد و اینگونه خرج باشگاه پرسپولیس خیلی زیاد شد. با دلار حدود 15 هزار تومان چیزی نزدیک به 8 میلیارد تومان مبلغ بدهی بودیمیر می شود که مبلغ زیادی است.

کالدرون؟ چرا که نه!

سرمربی سابق پرسپولیس هم بیکار ننشت و در روزهایی که پرونده های مختلف پرسپولیس روی هم تلنبار شده، توانست حکم جدیدی از فیفا بابت مطالباتش بگیرد. کالدرون ادعا کرده که علاوه بر طلب 600 هزاردلاری که از پرسپولیس دارد، باشگاه باید 5 درصد سود مطالباتش را هم پرداخت کند.

شکایت منشا هم اضافه شد

هرچند مدیران وقت باشگاه استقلال اعلام کردند که کمتر خطری استقلال را بابت پرونده منشا تهدید می کند اما ماجرا اینگونه نبود. داستان از این قرار است که گادوین منشا، بازیکن سابق استقلال نیز به صف طلبکاران پیوسته است و با ارسال نامه ای به باشگاه استقلال، اعلام کرده که باشگاه باید مبلغ 68 هزاردلار را به وی پرداخت کند. مبلغی که در شرایط فعلی و با توجه به مشکلات اخیر، مبلغ زیادی حساب می شود.

فقط برای ده روز

نکته ناراحت کننده این است که تمامی این شکایت ها طی ده روز به باشگاه ها ارسال شده است و خیلی های دیگر هستند که از باشگاه های ایرانی شکایت خود را به ثبت رسانده اند. اشخاصی مثل شفر و کادر فنی اش. گویا شکایت خارجی های شاغل در ایران تمامی ندارد و روز به روز به تعداد آن ها افزوده می شود اما ماجرا چیست؟

عدم تنظیم صحیح قرارداد، یک مشکل همیشگی!

شاید بد نباشد بگویم که یکی از مشکلات اصلی این روزهای فوتبال ایران این است که کسی نمی تواند قراردادها را درست تنظیم کند. قراردادهایی که بیشتر شبیه قرارداد ترکمن چای هستند روی میز قرار گرفته و امضا می شود و خوب پیش رفتن قرارداد تنها مدت کوتاهی عمر می کند و بعد یک مشکل بزرگ به وجود می آورد اما به راستی چرا هیچ کدام از تیم ها از قراردادها درس نمی گیرند؟

فدراسیون جا مانده!

عجیب ترین ماجرای این ده روز، طلبی است که فدراسیون باید به ویلموتس پرداخت کند اما عجیب تر از آن این است که فدراسیون 5 ستاره صرفا یک نام است و خطاهای بزرگ عجیبی در آن دیده می شود. فیفا رسما اعلام کرده است که انتخابات 25 اسفند فدراسیون ایران رسمیت ندارد و درصورت برگزاری این انتخابات، فدراسیون به حالت تعلیق در خواهد آمد. یکی از اساسی ترین مشکلات فبفل با فدراسیون ایران اساس نامه ای است که از ریشه مشکل دارد. اساس نامه ای که مدت های طولانی است که نوشته شده اما خبری از انجام و یا حتی صحبت درموردش نیست. طبق اخبار صبح امروز، سلطانی فر و بهاروند برای اصطلاح اساسنامه نشستی برگزار کردند و در نهایت تصمیم بر این شد که پس از گرفتن وقت از فیفا، بهاروند، ابراهیم شکوری و علی نژاد(معاون وزیر ورزش)، راهی زوریخ شده تا در خصوص اصلاح اساسنامه صحبت هایی را با مسئول مربوطه انجام دهند.

دلار گران شده، حواستان کجاست؟

در آخر باید بگویم که به راستی فوتبال ایران روز به روز به سمت ورشکستگی می رود و با قراردادهای عجیب و غریب مدت زمان زیادی طول نخواهد کشید که ورشکته شود. شاید واقعا وقت آن رسیده که فوتبال را کاربلد ها سپرده شود. چیزیکه این روزها در فوتبال کمتر به چشم می خورد حضور افرادی است که بتوانند قراردادهای خارجی را وضع کنند و حدالامکان از ضرر تیم های ایرانی جلوگیری کنند. کمبودی که در این ده روز شدیدا به چشم می آید و اگر به زودی این مشکل برطرف نشود، فوتبال ایران را به زودی ورشکسته خواهیم دید. قراردادهایی که گران بسته می شوند و با دلاری که روز به روز تغییر قیمت دارد شبیه به خودکشی است. امیدوارم هر چه زودتر این مشکل به شکل جدی حل شود تا شاهد روزهای تلخ تری نباشیم.

کد خبر: 1063063

وب گردی

وب گردی