رسوایی «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا» در جنگ با کرونا

سرعت در بررسی و تست ویروس کرونای جدید بسیار مهم است. بنابراین سوال اینجاست که چرا ایالات متحده در تلاش برای ایجاد آزمایش های قابل اعتماد تشخیصی و استفاده گسترده از آن ها، چنان کند عمل کرده است؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سازمان بهداشت جهانی (WHO) کیت های آزمایش ویروس کرونا را به 57 کشور جهان ارسال کرده است. چین تا 1 ماه پیش 5 آزمایش داشت و اکنون می تواند 1.6 میلیون تست در هفته انجام دهد. کره جنوبی تاکنون 65 هزار نفر را آزمایش کرده است. در مقابل، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا (CDC)، از زمان آغاز این بیماری، تنها 459 آزمایش انجام داده است.

کیت تست طراحی شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری به دلیل اینکه حاوی یک واکنش‌گر ناب(Reagent) معیوب است به شکستی مفتضحانه تبدیل شده است و آزمایشگاه‌های سراسر این کشور نتوانستند موارد مظنون را بررسی کنند.

واکنش‌گر ناب (Reagent) به ماده یا ترکیبی گفته می‌شود که آن را به یک سامانه اضافه می‌کنند تا یک ترکیب شیمیایی روی دهد یا آن را به یک سامانه اضافه می‌کنند تا ببینند آیا واکنش شیمیایی امکان پذیر است یا خیر.

CDC در ابتدا از درخواست آزمایش بیماری در کالیفرنیای شمالی که معلوم شد اولین مورد احتمال کووید-19 بود را رد کرد. این مشکلات باعث شده بسیاری از افراد شک کنند که آمار رسمی 60 مورد تایید شده در ایالات متحده آمریکا دقیق باشد.

«مایکل مینا»اپیدمیولوژیست، اعلام کرد که اشتباهات بسیاری در این زمینه رخ داده و ممکن است یک فاجعه اساسی در این مورد وجود داشته باشد که ما از آن آگاهی نداریم. این امر برای همه کاملاً پیچیده و گیج کننده بوده و تقریباً هیچ موارد واضح و مشخصی توسط CDC ارائه نشده است.

آزمایشگاه های دولتی و توسعه دهندگان تشخیص تجاری امیدوارند که برای آزمایشات خود به کیت های مناسبی دست یابند. اما نارضایتی گسترده ای از نحوه کار سیستم وجود دارد. «لوسیانا بوریو» که در شغل قبلی خود نقش اصلی را در پاسخ به ظهور تهدیدات در شورای امنیت ملی و سازمان غذا و دارو آمریکا داشته است گفت:« دولت آمریکا آزمایش های تشخیصی مناسبی را به درستی انجام نداده است و از شبکه پاسخ آزمایشگاهی طی این سالها پشتیبانی خوبی نکرده است.

بوریو اعلام کرد که در شرایط بحرانی CDC باید کنترل را به دست بگیرد زیرا از تخصص و آزمایشگاه های ایمنی برای مقابله با عوامل بیماری زا خطرناک جدید برخوردار است. به طور معمول، در ابتدا تعداد کمی از ویروس های تایید شده بیماران وجود دارد که محققان باید سریع آزمایش‌های خود را روی آن انجام دهند و آن ها را تایید کنند و CDC توانایی کشت ویروس را در این مرحله مهم برای تضمین کیفیت دارد.

هنگامی که آژانس روی آزمایش کار می کند نتایج به آزمایشگاه های دولتی می رود. سپس در مرحله سوم آزمایشگاه‌های تجاری آزمایشات خود را انجام می دهند یا CDC را مقیاس قرار می دهند. بوریو گفت:« من امیدوار بودم که اکنون در مرحله سوم باشیم.»

در مورد ویوروس جدید، از آنجا که ویروس ایجاد کووید-19 به طور رسمی شناخته شده است، کندی CDCاز یک ماه پیش آشکار بود. در 26 ژانویه، آژانس کنفرانسی غیرمعمول را برای رسانه ها برگزار کرد تا بروزرسانی در مورد شیوع سریع در حال رشد را ارائه دهد. در آن زمان 5 مورد مبتلا در ایالات متحده وجود داشت؛ اما آزمایشگاه CDC در آتلانتا تنها آزمایشگاهی بود که می توانست این ویروس را آزمایش کند. نانسی مسونیر که در کنفرانس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها مسئول پاسخ به سوالات بود در جواب به اینکه چرا آزمایشگاه های بیشتری قادر به انجام آزمایشات نیستند گفت: این یک مسئله به کیفیت بر می گردد ما از استاندارد فوق العاده بالا و دقیق برخورداریم و ما نمی خواهیم ناخواسته در مراقبت از بیمار اشتباه کنیم.»

سرانجام CDC در 5 فوریه شروع به ارسال کیت به آزمایشگاه های بهداشتی ایالتی و محلی کرد. اما در 12 فوریه، مشخص شد که چندین آزمایشگاه به دلیل مشکلی که در یکی از واکنش‌گر ناب وجود دارد؛ در اعتبار سنجی آزمایش مشکل داشته اند.

« Kelly Wroblewski»، مدیر بیماری های عفونی در انجمن آزمایشگاه های بهداشت عمومی (APHL) می گوید مشکل اصلی کیت ها همان چیزی است که به عنوان یک کنترل منفی شناخته می شود. آزمایش CDC از روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای یافتن مقادیر کمی از ژنوم SARS-CoV-2 در مثلاً سواب بینی استفاده می کند. برای اطمینان از اینکه یک آزمایش به درستی کار می کند، کیت ها همچنین شامل DNA غیر مرتبط با SARS-CoV-2 هستند. سنجش نباید به این کنترل منفی واکنش نشان دهد، اما واکنش‌گرهای ناب CDCاین واکنش را نشان دادند. آزمایشگاه هایی که کنترل منفی در آن شکست خورده است، اجازه استفاده از آزمون را ندارند. آنها باید به ارسال نمونه های خود به آتلانتا ادامه دهند.

در اصل ، بسیاری از آزمایشگاه های بیمارستانی و دانشگاهی در سراسر کشور توانایی انجام آزمایشات را دارند. واکنش PCR برای یافتن توالی‌های ویروسی استفاده می کند. وب سایت CDC آغازگرهای مورد استفاده در آزمایش خود را ارسال می کند و WHO به طور عمومی فهرست های آغازگرها و پروتکل های دیگر را نیز منتشر می کند. آزمایشگاه های مجهز دولتی یا محلی می توانند از این موارد استفاده کنند.

اما در حال حاضر آنها مجاز به انجام این کار بدون تأیید سازمان غذا و دارو نیستند. هنگامی که ایالات متحده در 31 ژانویه شیوع بیماری را اعلام کرد، روندی بروکراتیک شروع شد که به «تایید استفاده اضطراری» سازمان غذا و دارو برای هرگونه آزمایش نیاز دارد.

در 24 فوریه APHL از« استفان هان» کمیساریای سازمان غذا و دارو خواست که تاییدیه کنار گذاشته شود و به اعضای آزمایشگاه APHL اجازه داده شود تا کار خود را بکنند. در 26 فوریه، هان پاسخ داد که آزمایش CDC می تواند اصلاح شود تا فقط از آغازگرهایی که به طور مشخص SARS-CoV-2 را ردیابی می کنند استفاده شود( در واقع نادیده گرفتن قسمت معیوب کیت ها) به عبارت دیگر FDA به دنبال روش دیگری برای امکان پذیر کردن آزمایش گسترده تر بود.

CDC در نامه ای به آزمایشگاه های تصمیم FDA را ابلاغ کرد؛ اما آژانس هنوز باید مجوز استفاده اضطراری را به سازمان غذا و دارو جهت تغییر پروتکل ارائه دهد. هان در نامه خود به APHL قول داد که به محض دریافت تاییدیه در کمتر از یک روز اجازه انجام آزمایشات اضطراری را صادر خواهد کرد.

در نیویورک وزارت بهداشت آزمایش خود را بر اساس پروتکل CDC طراحی کرده و قصد دارد مجوز استفاده اضطراری را نیز به دست آورد.

مایکل مینا اظهار کرد که برای صلاحیت مرکز کنترل و پیشگیری آمریکا احترام قائل است اما توضیح خوبی در مورد آنچه در اینجا اتفاق می افتد وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063064

وب گردی

وب گردی