پیش‌بینی افق هزار هکتاری احداث ناحیه نوآوری پردیس

مدیرکل جذب و پذیرش واحدهای پارک فناوری پارک پردیس با اشاره به اینکه افق هزار هکتاری را برای ناحیه نوآوری پیش‌بینی کرده ایم، گفت: ناحیه نوآوری صرفا محل استقرار شرکت‌ها نخواهد بود؛ زیرا این ناحیه ، در حال تبدیل شدن به شهری پویا و یکی از بهترین زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری منطقه است.

محمدحسین عسکری مدیرکل جذب و پذیرش واحدهای پارک فناوری پارک پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به طرح توسعه ناحیه نوآوری پردیس گفت: این طرح توسط پارک فناوری پردیس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به هیات امناء پارک که متشکل از معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس هیات امنا، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دبیر هیات امنا و 3 نفر از وزرای فعلی و برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی به عنوان اعضای آن هستند، ارائه شده است و براساس آخرین پیگیری طرح ناحیه نوآوری پردیس، در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان یک طرح پژوهشی ملی ثبت شده است.

وی تصریح کرد: پارک فناوری پردیس یک افق هزار هکتاری را برای ناحیه نوآوری پیش‌بینی کرده است. ناحیه نوآوری دیگر صرفا موضوع استقرار شرکت‌ها نخواهد بود؛ چرا که ناحیه نوآوری پردیس، در حال تبدیل شدن به شهری پویا و یکی از بهترین زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری منطقه است که حضور در آن، امکان بهره‌مندی از مزایای بسیاری را به اعضای خود می‌دهد. این مزایا در سه دسته رفاهی، کسب‌وکار و زندگی، مسیر رشد و پیشرفت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را آسان‌تر می‌کند.

وی افزود: نزدیکی و دسترسی مناسب به تهران، شرایط آب و هوایی و اقلیمی خوب در همجواری شهر جدید پردیس و امکان استفاده از خدمات شهری آن و همچنین شهرهای مجاور برای سکونت بهینه کارکنان شرکت‌ها، نزدیکی به مناطق صنعتی به منظور تامین نیازها و برون‌سپاری تولیدی و صنعتی، شرایط سرمایه‌گذاری مطلوب با قیمت مناسب زمین و فراهم شدن دسترسی شهر پردیس به تهران با شبکه مترو در آینده نه چندان دور، ازجمله ویژگی‌های ناحیه نوآوری پردیس است. همچنین تأمین تأسیسات زیربنایی مورد نیاز شرکت‌ها با استاندارد مناسب، از جمله راه، شبکه‌های آب، برق، گاز، فاضلاب، تلفن، فیبر نوری، امکان استفاده از زیرساخت‌ها و فرصت‌های خدمات رفاهی، فرهنگی و ورزشی پارک، خدمات بانکی متنوع، خدمات خودرویی، فروشگاه‌های متنوع خدماتی و ... از خدمات عمومی فراهم شده در پارک فناوری پردیس برای شرکت‌ها و پرسنل آنهاست.

مدیرکل جذب و پذیرش واحدهای فناور پارک فناوری پردیس تصریح کرد: در حال حاضر در این طرح بالغ بر 700 هکتار از اراضی در حال تملک قرار گرفته و تمام کارها انجام شده است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در آینده قرار است ناحیه نوآوری محلی برای حضور تمام شرکت‌های فناور و هلدینگ‌های بزرگی که در عرصه فناوری فعالیت می‌کنند، باشد تا از این طریق بتوانند تجمعی از دانش و فناوری را در این منطقه شکل دهند.

وی با اشاره به اینکه فاز سوم واگذاری پارک فناوری پردیس طی 3 سال آینده به بهره‌‌برداری خواهد رسید، گفت: در سال 99 باقیمانده بخش فاز سوم را اجرا خواهیم کرد. پیش‌‌بینی می‌‌شود که مقدمات آماده‌سازی نزدیک به 30 هکتار دیگر در قالب فاز 4 نیز آماده شود. همچنین در سال 99 کلنگ فاز 4 نیز زده خواهد شد . این برنامه‌ها در راستای توسعه پارک فناوری پردیس و حرکت به سمت طرح ناحیه نوآوری است.

مدیرکل جذب و پذیرش واحدهای فناوری پارک علم و فناوری پردیس در خصوص جذب شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری بر اساس ظرفیت‌هایی که از نظر سخت‌افزاری دارند، با فراخوان، شرکت‌ها را جذب می‌کنند و یا اینکه ممکن است خود شرکت‌ها برای حضور در پارک‌های علم و فناوری درخواست دهند. این شرکت‌ها ممکن است هزینه‌هایی را متقبل شوند زیرا باید ارزیابی شده و پس از عضو شدن شامل خدمات و مزایا می‌شوند.

وی درباره اهداف و نقش پارک‌های فناوری اظهار کرد: حمایت از ایده‌‌های فارغ التحصیلان، ایجاد شرکت‌های نوپا، کاهش هزینه‌ها و بروکراسی اداری، از جمله اهداف و نقش‌های تعیین شده پارک‌های علم و فناوری محسوب می‌‌شوند.

عسکری تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری در حقیقت واسط بین دولت و صنعت با افراد و شرکت‌های خصوصی که در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند، هستند. پارک‌ها توسط وزارت علوم مجوز فعالیت دریافت می‌کنند و عموما نهاد موسس آنها یک دانشگاه است اما نهاد موسس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063143

وب گردی

وب گردی