چگونه در سفرهای هوایی از بیماری پیشگیری کنیم؟

فرقی ندارد که با چه وسیله نقلیه ای، جاده ها و مسیرهای هوایی و دریایی را پشت سر می گذارید تا به مقصد برسید؛ مهم این است که بیش از هر چیزی، به فکر سلامتی خود باشید و در طول سفر، این ودیعه طبیعت را با تمام وجود مراقبت کنید تا با حالی خوش به مقصدتان برسید و از لحظه لحظه سفرتان لذت ببرید.

به گزارش گروه بازرگانی ایسکانیوز، این سوال که چگونه و چه طور، حال خوب و سلامت جسمانی و روحی خود را در سفر حفظ کنیم، موضوعی است که ذهن بسیاری از مسافران و گردشگران و حتی کسانی که برای کار خاصی سفر می کنند را به خود مشغول کرده است. بد به دل راه ندهید که می خواهیم مروری بر راهکارهای بهداشتی مورد نیاز در سفر داشته باشیم تا با خیالی آسوده تر سفر کنیم!

آغاز سفری سلامت!

هنگامی که پشت رایانه و یا لپ تاپ می نشینیم و از یکی از وبسایت های معتبر مسافرتی و گردشگری اقدام به خرید بلیط هواپیما میکنیم، بی شک، خوشحال هستیم و برای شروع سفر هوایی خود، دل تو دل مان نیست. وقتی پا به هواپیما می گذاریم، همه چیز خوب است و به قولی همه خوش تیپ و اتو کشیده هستند اما زمانی که می خواهیم از هواپیما پیاده شویم، ناگهان با فوج عظیمی از همان مسافران زرق و برق دار رو به رو می شویم که شبیه تصویر اول شان نیستند و لباس های اتو کشیده شان، حالا چروک شده و صورت های شان از خواب داخل هواپیما، چربی گرفته و از طعم مانده غذای هواپیما در دهان شان شکایت دارند و به دنبال لیوان داغ قهوه می گردند.

تمام آن چه که می بینید، طبیعی است و اصلا خاصیت یک جا نشستن و در جای عمومی مانند هواپیما و فرودگاه قرار گرفتن به همین شکل است. سردرد های ناشی از هوا گرفتگی و ارتفاع و تن چند بار عرق کرده، محتاج یک دوش جانانه آب داغ است و مسافران بلافاصله بعد از پیاده شدن از هواپیما، برای رفتن به هتل مورد نظرشان له له می زنند.

البته در میان مسافران، یکسری هستند که زیرکانه عمل می کنند و با رزرو هتل از قبل این که سفرشان را آغاز کنند، کار خود را راحت تر می کنند و سفری دلچسب تر برای خود رقم می زنند. اما جالب تر این است که شما می توانید با راهکارهای بهداشتی، پیش از این که به مقصد برسید، همچنان تر و تازه بمانید و مانند همان دقایق اول سفر، بدرخشید!

تقویت سیستم ایمنی + نشاط بیشتر

بعضی ها چنان ذوق و شوق سفر دارند که اصلا احساس خستگی و کوفتگی مسیر را در خود نمی بینند اما بسیاری از مسافران با خواب رفتگی های مداوم و حوصله سر رفتگی های طاقت فرسا، معمولا از طی کردن مسیر سفر خود بیزار هستند.

شاید باورش سخت باشد اما نوشیدن یک لیوان آب پرتقال تازه و یا قرص جوشان ویتامین سی می توان تاثیر به سزایی در سرحال بودن شما داشته باشد. مصرف ویتامین سی نه تنها نشاط و شادمانی را در شما افزایش می دهد بلکه سیستم ایمنی بدن شما را در مقابل وجود باکتری ها، میکروب ها و ویروس های احتمالی در فضای کوچک و پرجمعیت هواپیما تقویت می کند.

برای جلوگیری از گرفتگی عضلات، به ویژه در سفرهای طولانی مدت هوایی، بهتر است فکری هم به حال عضلات و استخوان های بی نوای خود بکنیم؛ در بعضی از صفحات مجازی و وبسایت های پزشکی معتبر می توان حرکاتی را پیدا کرد که مختص به نشستن های طولانی مدت است.

این حرکات ورزشی می تواند تا سطح قابل توجهی از خستگی ها و کوفتگی های جسمانی ما را کاهش دهد و این امکان را به ما بدهد تا بتوانیم از خطرات و آسیب های جسمانی خود جلوگیری کنیم.

ضدعفونی کننده ها را فراموش نکنید!

زمانی که در فضای باز قرار دارید و این احتمال را می دهید که تعدادی از افراد مبتلا به بیماری های واگیر دار مانند آنفولانزا و سرماخوردگی وجود دارند، می توانید به راحتی از محل دور شوید در جای امن تری قرار بگیرید اما اگر در هواپیما باشید، چاره ای ندارید و باید تحمل کنید تا به مقصد برسید.

البته راهکارهایی هم برای جلوگیری از ورود ویروس در هواپیما وجود دارد؛ یکی از این راهکارها، استفاده از ژل ضدعفونی کننده است که در انگلیسی به آن سَنیتایزر (Sanitizer) گفته می شود. قسمت های مختلف هواپیما، مورد استفاده تمام مسافران قرار می گیرد و این امکان وجود دارد که با لمس هر ناحیه از هواپیما، ویروس های جا مانده به بدن شما حمله کنند!

البته تا وقتی که بهداشت را رعایت کنید و دست های تان را با ژل ضدعفونی کننده پوشش دهید، تا حد قابل توجه ای از حملات بیماری های ویروسی جلوگیری می کنید.

گرچه، اگر آب و صابون در دسترس تان هست، بهتر است از شستشوی کامل با آب و مایع شوینده استفاده کنید. پس قبل از این که اقدام به خرید بلیط هواپیما و یا رزرو هتل کنید، حتما ژل ضدعفونی کننده را در چمدان خود قرار دهید.

از همسفران بیمار فاصله بگیرید

معمولا در فصول سرد سال، وجود آنفولانزا و دیگر ویروس های واگیر دار بیش از فصول دیگر سال است و امکان دارد در زمانی که در هواپیما نشسته اید، ناگهان متوجه حضوری همسفرتان شوید که بیمار است و مدام عطسه و سرفه می کند.

این حق شما است که در این مواقع از کادر پرواز خواهش کنید محل استقرار شما را به جایی امن منتقل کنند. البته گاهی هم شرایط ایجاب می کند که وجود افراد بیمار را در فضای هواپیما تحمل کنید؛ در چنین مواقعی، کافی است تا یک متر از فرد بیمار فاصله بگیرد. در این صورت، خطری متوجه شما نیست.

ضدعفونی کردن محیط اطراف

بد نیست که در کنار ژل ضدعفونی کننده، مقداری مایع ضد عفونی کننده هم به همراه داشته باشید. زمانی که وارد هواپیما می شوید و می خواهید در محل خود مستقر شوید، بد نیست قبل از هر کاری، با یک دستمال خشک و مایع ضدعفونی کننده شروع به گندزدایی دستگیره ها، نشیمنگاه و پشتی صندلی خود کنید تا خیال تان از عدم بابت حضور ویروس های موجود بر روی صندلی و وسایل مربوط به محل استقرارتان راحت شود.

در صورتی که هر مسافر به رعایت نکات بهداشتی چه در جایی که می نشیند و چه در امکانات عمومی هواپیما مانند سرویس بهداشتی بپردازد، می توان تا حد قابل توجه ای، از وجود ویروس ها و باکتری ها در امان بود.

منبع: eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل: info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

انتهای پیام/

کد خبر: 1063157

وب گردی

وب گردی