مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 19 اسفند

«تجهیز آزمایشگاه بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی به ویروس‌شناسی، اعلام  ظرفیت فرصت مطالعاتی دانشجویان در اوایل سال آینده و اعلام فرصت مجدد برای ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد پزشکی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 19 اسفند به شرح زیر است:

سایه ‌ روشن آموزش غیر حضوری در شرایط کرونایی

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در این عنوان در زمینه آموزش غیرحضوری با دانشجویان و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها مصاحبه کرده است. محمد زادمهر، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه همیشه منتظر می‌مانیم تا بحرانی در کشور ایجاد شود و بعد به فکر چگونگی مواجهه با آن می‌افتیم، می‌گوید: این مساله در حوزه برپایی کلاس‌های درس به شیوه غیرحضوری نیز صدق می‌کند. درحالی که پیش از این در دانشگاه تهران بحث کلاس‌های غیرحضوری تا حدودی دنبال شده و حتی برخی دانشجویان به صورت غیرحضوری جذب این دانشگاه می‌شوند، اما به جرات می‌توان گفت در دیگر دانشگاه‌ها اصلا چنین وضعیتی وجود نداشته و به‌طور کلی کلاس‌های غیرحضوری در دانشگاه‌های کشور فراگیر نیستند و تجربه کافی نیز در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور امکانات لازم برای برپایی کلاس‌های غیرحضوری را ندارند، ادامه می‌دهد: فراگیر نبودن این شیوه باعث شده نه‌تنها دانشجویان، بلکه اساتید نیز آن‌طور که باید با مقوله کلاس‌های غیرحضوری آشنا نباشند و متاسفانه بستر برپایی چنین کلاس‌هایی آن‌طور که انتظار می‌رود در کشور ما آماده نیست و طبیعی است امروز این مساله مشکل‌ساز شود.

دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان تصریح می‌کند: آماده نبودن زیرساخت‌های لازم باعث شده تعامل لازم میان دانشجویان و اساتید در حوزه کلاس‌های غیرحضوری ایجاد نشود و به همین دلیل می‌بینیم نه‌تنها اساتید در ارائه دروس خود در این کلاس‌ها مسلط نیستند، بلکه دانشجویان نیز فعالیت چندانی در کلاس‌ها ندارند و همین عدم مشارکت جدی می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها از گذشته در حوزه آموزش مجازی ورود داشته‌اند، می‌گوید: مسئله اینجاست که تا امروز شرایط به‌گونه‌ای نبوده که نیاز باشد دانشگاه‌ها در حد وسیع در حوزه آموزش مجازی ورود کنند، درحالی که وضعیت امروز کشور اقتضا می‌کند که دانشگاه‌ها به شکل گسترده به آموزش غیرحضوری روی بیاورند و راهی دیگری جز این راهکار نداشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی حداقل روند آموزشی را با کمک اساتید برای دانشجویان حفظ کرده‌ایم و آنچه در 2 هفته اخیر در حوزه آموزش غیرحضوری انجام شده، قطعا یک تجربه بسیار موفق بوده است؛ با این حال امکان دارد کمی در زیرساخت‌ها مشکل داشته باشیم و پهنای باند آن‌طور که باید، در دانشگاه‌ها فراهم نشده باشد یا سرعت اینترنت کافی نباشد و این مسائل در روند کلی برگزاری کلاس‌های غیرحضوری تاثیرگذار است، اما به‌طور کلی حرکت به سمت آموزش مجازی اقدام بسیار خوبی به شمار می‌رود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه تنها در هفته گذشته 17 هزار نفر از دانشجویان این دانشگاه در کلاس‌های غیرحضوری شرکت کرده‌اند، تصریح می‌کند: ما در این مدت کلاس‌هایی را به صورت روزانه و به شکل غیرحضوری برگزار کردیم و در کنار آن نیز برخی برنامه‌های کلاس‌ها را که به صورت ضبط‌شده بودند، در اختیار دانشجویان قرار دادیم و باید به این مساله اشاره کنم که میزان مشارکت دانشجویان روند افزایشی پیدا کرده است.
حسینی می‌گوید: با توجه به اینکه مشخص نیست وضعیت فعلی دانشگاه‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و کلاس‌های درسی‌مان را تعطیل کنیم، به همین دلیل باید روند آموزش مجازی‌مان را به همین شکل حفظ کرده و تلاش کنیم میزان مشارکت دانشجویان بیش از پیش شود.

تجهیز آزمایشگاه بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی به ویروس‌شناسی

سیدمحمودرضا آقامیری رئیس ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در این عنوان روزنامه فرهیختگان از تجهیز آزمایشگاه‌های بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای ویروس‌شناسی و مبارزه با کرونا خبر داد. وی درباره ستاد مبارزه با کرونای استان تهران اظهار کرد: حدود 10 کمیته تشکیل شده و هر کاری که به این کمیته‌ها کمک کند را این ستاد انجام می‌دهد.

وی افزود: کمیته‌های روانشناسی، کمیته بالینی یا غربالگری، کمیته آرامش‌بخشی، کمیته آموزش به دانشجویان و فرهنگ‌سازی، کمیته آموزش مجازی، کمیته تریاژ و درمان، کمیته رفع آلودگی و کمیته انتظامی از جمله کمیته‌های تشکیل شده در این ستاد هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی ادامه داد: در حال حاضر هم آزمایشگاه ویروس‌شناسی بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی را برای کمک به سیستم تجهیز می‌کنیم.

وی افزود: ما فقط مسئولیت تجهیز فعال کردن آزمایشگاه‌های بیمارستا‌ن‌های دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده داریم و برنامه هفته آینده هم طبق همین روال خواهد بود. دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند آزمایشگاه‌‌های خود را به ویروس شناسی تجهیز کند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 19 اسفند به شرح زیر است:

فرصت مجدد برای ثبت‌نام آزمون کارشناسی ارشد پزشکی اعلام شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت مجدد ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی از 25 تا 27 فروردین ماه برای ثبت نام جدید یا تصحیح اطلاعات درنظر گرفته شد. این مهلت به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.داوطلبانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند و یا داوطلبانی که هزینه ثبت‌نام را پرداخت کرده و کد پیگیری دریافت کرده‌اند ولی به دلیل اتمام مهلت ثبت‌نام نتوانسته‌اند ثبت‌نام کنند و همچنین داوطلبانی که نیاز به تصحیح و ویرایش اطلاعات و مدارک خود دارند، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام جدید یا ویرایش در زمان یاد شده اقدام کنند. داوطلبانی که هزینه ثبت نام را پرداخت کرده و کد پیگیری دریافت کرده یا دریافت نکرده‌اند باید درخواست خود را صرفاً از طریق سامانه http://sanjeshp.ir قسمت تماس با ما – دسته بندی: پشتیبانی سایت - به مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کنند. واحد ذیربط پس از بررسی، حداکثر تا 25 فروردین ماه پاسخ لازم را ارائه خواهد کرد تا داوطلبان بتوانند در زمان اعلام شده ثبت‌نام کنند.

افرادی که هزینه ثبت‌نام را پرداخت و کد پیگیری دریافت کرده ولی به دلایل مختلف (به جز اتمام مهلت) قادر به ادامه ثبت‌نام نشده‌اند، کد پیگیری خود را به سامانه ارسال کنند. همچنین افرادی که هزینه ثبت‌نام را پرداخت کرده ولی کد پیگیری دریافت نکرده باید کد پیگیری خود را از طریق درگاه پرداخت سداد، دریافت و سپس به سامانه ارسال کنند.

ظرفیت فرصت مطالعاتی دانشجویان، اوایل سال آینده اعلام می‌شود

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان، در خصوص آخرین وضعیت تامین اعتبار فرصت مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان دکتری در سال 98 اظهار کرد: ظرفیت اعزام های قبل و ظرفیت شش ماهه اول سال 98 در مجموع حدود 600 نفر بود که حدود 200 نفر از دانشجویان نیز از ظرفیت‌های سال گذشته هستند و به طور کلی تا پایان سال جاری 1250 دانشجو از فرصت مطالعاتی داخل و خارج از کشور استفاده خواهند کرد.

صدیقی تاکید کرد: برنامه ما این بود که در سال 98 تعداد 1800 دانشجوی دکتری به فرصت مطالعاتی داخل و خارج اعزام شوند که متاسفانه برنامه محقق نشد و طبیعا در سال 99 مشکلات اقتصادی را خواهیم داشت اما با مدیریت منابعی که خواهیم داشت سعی می‌کنیم ضمن انجام وظایف خود در سازمان، فرصت‌های مطالعاتی را نیز ادامه دهیم.

وی با بیان این‌که ظرفیت اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های مطالعاتی اول مشخص خواهد شد، افزود: از بانک مرکزی درخواست کرده بودیم که اعتبار جدید برای اعزام‌های جدید در اختیار وزارت علوم قرار دهد که متاسفانه اعتبار آن برای شش‌ماهه دوم سال‌جاری فراهم نشد.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: سال 97 یک‌هزار و 800 نفر از این فرصت‌های خارجی و داخلی استفاده کردند. سهمیه این فرصت مطالعاتی در نیمه نخست 98 و باقی‌مانده سال تحصیلی 97 حدود 800 نفر بود.

صدیقی با تاکید بر این‌که بودجه بورسیه دانشجویان در سال 99 افزایش نیافت، گفت: بودجه این بخش برای سال آینده تغییر نکرده و همان بودجه سال 98 است و در امسال نیز اعزامی به بورسیه نداشتیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063179

وب گردی

وب گردی