به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بعد از انتشار کلیپهای رقص تعدادی از پرستاران و کادر درمانی بیمارستان که در بخشهای مربوط به بیماران مبتلا به کرونا انجام وظیفه میکنند، بحثهای متنوع و گستردهای میان کاربران شبکه اجتماعی توییتر ایجاد کرد و البته حاشیههای برخی کاربران در فضای مجازی بر اصل خدمت کادر درمانی غلبه کرد.
برخی کاربران، از دلایلی چون نوعی «شادی بودن برای افزایش روحیه» و «خنثی کردن تبلیغات منفی علیه ایران» برای توجیه این حرکت استفاده میکنند، برخی هم با استناد به احکام شرعی این حرکت را معصیت دانسته و معتقدند نه تنها شادی حقیقی ایجاد نمیکند بلکه موجب ضربه زدن به امنیت اخلاقی جامعه میشود.
رقص با لباس ایزوله گناه است؟!
حاشیه سازترین توییت را فرزند یک روحانی معروف نوشت. او نوشته بود: «در تعریف رقص و حرام بودن آن یک دلیل اصلی مطرح است، که موجب برانگیختن شهوت باشد. حال تو میگی اونی که با لباس پرستاری و ایزوله در حال رقص است گناه کرده! به نظرم به روانشناس مراجعه کن که با هرچیزی شهوتی نشی برادر عزیز».
این کاربر پیش از این هم با انتشار کلیپی از خود و همسر محجبهاش به دفاع از حجاب اختیاری پرداخته و حواشی را در فضای مجازی ایجاد کرده بود که البته چند ماه بعد از بابت انتشار آن کلیپ عذرخواهی کرد البته به نظر میرسد، این کاربر به برداشت اشتباه خود درباره حکم رقصیدن پی برده و به همین خاطر توییت را حذف کرد.
یکی دیگر از فعالان فضای مجازی از جمله کاربران متعددی بود که به این توییت واکنش نشان داد و نوشت: «هیچ فقیهی نیست که رقص زن برای مرد نامحرم رو جایز بدونه. دیدن رقص در صورتی که تحریک نشید ممکنه حرام نباشه، اما زنی که برای مرد نامحرم برقصه مرتکب گناه شده است.»
برای روشن شدن حکم رقصیدن به ذکر نظرات چند تن از مراجع تقلید میپردازیم؛ امام خمینی(ره): «رقصیدن خانمها در هر کجا اعم از مجلس عقد و عروسی و یا مولودیها جایز نیست، مگر رقصیدن زن برای شوهر خود.» آیت الله وحید خراسانی: «رقصیدن مطلقا _ با قطع نظر از ترتیب هرگونه خلاف شرع و عنوان محرم دیگری _ بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.» آیت الله مکارم شیرازی: «رقص زن جز برای همسر خود جایز نیست.» آیت الله سیستانی و آیت الله شبیری زنجانی هم رقص زن را فقط برای همسر خود جایز میدانند.
آیت الله خامنهای در پاسخ به یک استتفتاء میفرمایند: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل اینکه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر اینصورت هم اگر بهگونهای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است. اگر رقص زن برای شوهر یا برعکس، همراه ارتکاب حرامی نباشد، اشکال ندارد.
آنچه از مجموع نظرات فقهی برداشت میشود این است که فقها بر حرام بودن رقص زن در مقابل نامحرم نظر مشترکی دارند و بیان موضوعاتی مثل پوشیده بودن چهره فرد یا اینکه چنین مواردی موجب تحریک شهوت نمیشود، پس حرام نیست، منطبق بر احکام دینی نیست.
از لیسیدن ضریح و تا رقص در بیمارسنان
برخی کاربران در توییتهای خود به آثار منفی انجام معصیت اشاره کردند به عنوان مثال کاربری با نام آمیرزا که خود به کرونا مبتلا شده بود و بعد از طی دوره قرنطینه خانگی به سلامت رسیده است، نوشت: «لیسیدن حرم و رقص در بیمارستان دو روی سکه حماقتاند!»
کاربری با نام فهیمه در پاسخ به این توییت نوشت: «خیر! لیسیدن ضریح یعنی امکان بالای ابتلا به بیماری. یعنی خود و دیگران را به هلاکت انداختن. اما رقصیدن در بیمارستان زمان استراحت و تایمآف نه تنها ضرر به احدی نمیرساند بلکه باعث بالارفتن روحیه خدمتگزاران جبهه درمان کشور است. مانند آن سینهزنان گروههای جهادی هنگام سیل خوزستان.»
فهیمه رقصیدن کادر بیمارستان در محل کار را با سینهزنی و مدد گرفتن از اهل بیت(ع) توسط گروهی از جهادگرانی که به صورت داوطلبانه در مناطق سیلزده گلستان حاضر شده بودند مقایسه کرده است.
کاربر دیگری هم در پاسخ به فهیمه نوشت: «من مشکلی با رقص که ندارم هیچ، اتفاقا از اون خانوادههای شل ایمان هم هستیم که همه اش تو بزن و برقص هستیم ولی آخه مقایسه رقص با سینه زنی امام حسین؟»
کاربری با نام کوکب با توییت؛ «حماقت اول به خلق آسیب میزنه و حقالناس بر گردنت میافته ولی حماقت دوم باعث کم شدن استرس مردم و بیماران میشه و خدا خودش در این مورد قضاوت میکنه» به مخالفت با کاربر آمیرزا پرداخت و او هم در پاسخ نوشت: «حماقت دومی نیز به امنیت اخلاقی جامعه آسیب میزنه. همون خدا که گفته به جسم دیگران آسیب نزن، خودش گفته به روان خودت و دیگران هم آسیب نزن».
مصطفی که در قم زندگی میکند و طلبه علوم دینی است، با یک توییت به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «یک جمله از علامه طباطبایی: برگ از درخت میافتد در هستی تاثیر دارد، گناه تاثیر نداشته باشد؟ معتقدیم در نظام خلقت الهی، همونطور که میکروب آلودگی ایجاد میکنه، گناه هم از ریز و درشت آلودگی ایجاد میکنه، همونطور که بی مبالاتی در انتشار ویروس آلودگیست، بی مبالاتی معنوی هم انتشار آلودگیست»
رقصی برای شادی و روحیهبخشی بیماران
تعدادی از کاربران با این استدلال که رقص باعث شادی پرستاران در این شرایط سخت میشود و برای بیماران هم روحیهبخش است، معتقدند؛ نباید با این رفتار مخالفت شود. برخی از این افراد با این نگاه که باید به نظرات دیگران احترام گذاشت، حکم الهی را در اینباره نادیده میگیرند. برخی هم بر این نظرند که بنا به شرایط میتوان از حکم معصیت بودن رقصیدن جلوی نامحرم و انتشار فیلم آن عدول کرد.
کاربر دیگری با لحنی کنایه آمیز در توییت خود به این موضوع پرداخت و نوشت: «قدیما پرستار با خوب شدن مریض و مریض با امیدبخشی و رسیدگی بهتر روحیه می گرفت.» حسن نیز که یک روحانی فعال در شبکه توییتر است، در این باره نوشت: «در احکام شرعی چیزی به اسم حکم ثانویه وجود داره، مثلا حکم اولیه خوردن مردار حرمته ولی در شرایط اضطراری مثل مردن از گرسنگی، حکم تغییر میکنه. روحیه دادن به بیماران، در حد اضطرار قطعا نیست. اگر هم باشه تنها راه شاد کردن مریض رقیصدن نیست».
با وجود همه این نظرات نمیتوان منکر شادی حاصل از رقص در انسان شد، همانطور که شادی و نشاط ناشی از مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر را نمیتوان نادیده گرفت. این نوع شادی که از انجام گناه در انسان ایجاد میشود ممکن است گاهی فوایدی هم داشته باشد اما ضررشان برای انسان حتما بیشتر از نفعشان است. خداوند بهتر از هر انسانی میداند که چه چیزی شادی بخش و آرامش دهنده انسان است. شادی و نشاطی که این امور به انسان میدهد به شدت سطحی و زودگذر و صرفا یک تسکین موقت است. شادی حقیقی برای یک پزشک یا پرستار برگرداندن سلامتی به بیمار است، شادی که هیچگاه از ذهن و روحشان پاک نخواهد شد.
خنثیسازی تبلیغات منفی
شیوع کرونا ویروس کوید19 در ایران با هجمه سنگین تبلیغات منفی رسانههای معاند فارسی زبان و برخی رسانههای بیگانه علیه کشورمان همراه شد. این پروپاگاندای رسانهای علیه ایران سعی میکند؛ سیستم بهداشت و درمان ایران را ضعیف جلوه دهد و علاوه بر ایجاد ناامیدی در میان مردم کشور، تصویر سیاهی از ایران به سایر مردم دنیا نشان دهد.
تاکید بر انتقال کروناویروس از ایران به کشورهای دیگر، آمارسازی دروغین و ارائه آن به مخاطبان خود به عنوان آمارهای واقعی مبتلایان به کروناویروس در ایران، اصرار در کاربرد کلیدواژههای پنهانکاری و دروغگویی در اعلام تعداد مبتلایان و جانباختگان و سعی در ایجاد وحشت میان مردم بخشی از این تبلیغات سیاهیست که از سوی این رسانهها صورت میگیرد.
برخی از کاربران توییتر هم با این نگاه به موضوع پرداختهاند که انتشار کلیپهای رقص در بیمارستانها موجب از بین بردن تصویر سیاهی شده که رسانهها از ایران ساختهاند. علیزاده کارشناس سیاسی مقیم انگلیس از جمله کسانی است که مساله را از این زاویه دیده است و در توییتی نوشت: «رقص، تصویر ایران در ذهن مخاطب جهانی را، به واسطه بازنمایی رسانهها از تدفین یواشکی و سایه مرگ در خیابانها و عرق کردن حریرچی، یکدست سیاه شده بود، تلطیف کرد. این موضوع برای شما عجیب است چون رقص، به واسطه شریعت، در ذهن شما گناه تداعی میکند اما برای مخاطب جهانی غیر مسلمان زندگی را».
کاربری با نام هونجانی هم در اظهار نظری جالب در این باره نوشته است: «این کلیپهای رقص پرستاران به اندازه تمام موشکهای بالستیک و نقطه زن در دنیا به امنیت ملی ما کمک خواهد کرد. دنیا خواهد فهمید همه آن تبلیغات و پروپاگاندا علیه ایران کذب است.» به نظر میرسد، این نوع نگاه به موضوع سادهانگارانه باشد. اینکه رقصیدن چند پرستار را در تامین امنیت هم عرض موشکهای بالستیک دانسته و از تاثیر این کلیپها بر امنیت ملی کشور بگوییم، همانقدر سادهلوحانه است که دنیای امروز را دنیای گفتمان بدانیم نه دنیای موشک.
همچنین این تصور که انتشار این کلیپها بتواند حجم گسترده تبلیغاتی که در رسانههای معاند علیه ایران منتشر میشود را در ذهن مخاطب جهانی تلطیف کند، بیشتر به خیال و وهم میماند. واقعیت آن است که رسانههای جریان اصلی یا به این موضوع نمیپردازند و یا اگر اشارهای به آن کنند، مساله را از جنبهای به نمایش میگذارند که همان تصویرسازی سیاه در ذهن مخاطب جهانی نسبت به ایران ایجاد شود.
فارغ از این مسائل تجربه بعد از انقلاب اسلامی به ما نشان میدهد آن چیزی که نگاه مردم دنیا را به سمت ایران جذب میکند، سیاستهای حقطلبانه و کوتاه نیامدن در مقابل ظلم دولتهای استکباری دنیاست نه پذیرفتن سبک زندگی غربی و کوتاه آمدن از باورهای دینی به بهانه تلطیف ذهنیت مخاطب جهانی.
حتی اگر فرض کنیم تصور این افراد درست باشد و تصویر سیاهی که رسانههای خارجی از ایران در ذهن مخاطبان خود ساختهاند، با انتشار این کلیپها اصلاح یا تلطیف شده است، باید این سوال را از خود بپرسیم که مطابق سیاستهای الهی، آیا ما مجاز هستیم که از هر روشی برای پیشبرد حرف حق خود استفاده کنیم؟
نقل است که عدهای حضرت علی(ع) را فاقد سیاست میدانستند و دلیلشان این بود که ایشان در رویکرد سیاسی خود با مکر و فریب و حقهبازی مخالف بود. امام علی(ع) در این باره میفرمایند: «به خدا سوگند معاویه زیرکتر از من نیست، لیکن شیوه او پیمان شکنی و گناهکاری است و اگر نیرنگ و پیمانشکنی ناپسند نبود من زیرکترین بودم» این تصور که ما با تشویق رفتاری که خلاف حکم الهی است بتوانیم حرف حق خود را به گوش دنیا برسانیم و تصویر سیاهی که رسانههای بیگانه با پروپاگاندا از کشور ما در ذهن برخی از مردم جهان ساختهاند را پاک کنیم نه تنها خیال خامی بیش نیست، بلکه خلاف باورهای ماست و با سیره حکمرانی اهل بیت(ع) نیز همخوانی ندارد.
دامن ز بساط عافیت برچیدن
براساس این گزارش، در کنار همه این مسائل باید در نظر داشت که افرادی که این خطای رفتاری را مرتکب شدهاند بخش بسیار کوچکی از جامعه پرستاری هستند. دور از انصاف است که به خاطر رفتار نادرست چند نفر، از خودگذشتگی و ایثار فعالان حوزه بهداشت و درمان کشور به ویژه آنها که در بخشهای قرنطینه هستند به حاشیه رود. خستگیهای روحی و جسمی این افراد و اینکه آنها بیش از هر کسی در معرض خطر این ویروس هستند، قابل انکار نیست. به واقع عمل این پرستاران از جان گذشته مصداق این بیت از شعر میرزا آقاخان کرمانی است که میگوید: «در محفل عاشقان خوشا رقصیدن / دامن زبساط عافیت برچیدن». در این شرایط وظیفه مردم قدردانی از این قشر بوده و دولت باید با تسهیلات و امتیازاتی که در اختیار آنها قرار میدهد اندکی از زحمات آنها را جبران کند. ضمن اینکه جامعه پرستاری، خود باید در مقابل رفتارهایی که خلاف باور و اعتقادات جامعه است، بایستد و از گسترش و نشر این رفتارها جلوگیری کند زیرا نتیجهای جز به حاشیه راندن زحمات این قشر ندارد.
تهیه و تنظیم: اسماعیل والی
انتهای پیام/