کرونا هراسی؛ پیام رسانه‌­های لندنی به مردم ایران

آمارسازی و انتشار شایعات در مورد تعداد فوت شدگان کرونا در ایران یکی از حربه‌هایی است که رسانه‌های معاند از جمله شبکه­‌های لندنی و سعودی با استفاده از آن سلامت روانی جامعه را تهدید می‌کنند؛ در حالی که مردم باید با اعتماد به اخبار داخلی و رعایت اصول بهداشتی تحت تاثیر پیام‌های کذب رسانه‌های خارجی قرار نگیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، کرونا واژه نامأنوس و مخوفی که این روزها در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته در تعطیلات سال نو میلادی امسال بود که اخباری از انتشار یک نوع ویروس از خانواده کرونا بنام کووید 19 در ووهان چین به گوش رسید؛ اما هیچ کس فکر نمی‌­کرد این ویروس منحوس در مدت زمان کوتاهی به بحرانی سخت برای اکثر کشورهای جهان تبدیل شود و جهانی را به خود مبتلا کند.

زمانی که سخن از بحران به میان می­آید اولین نکته­‌ای که باید به آن توجه کرد، مدیریت آن است و چند سالی است در جهان، سازمانی تحت عنوان مدیریت بحران تشکیل شده که بیشتر در مواقع بحران فعالیت می‌کند. در مورد ویروس کرونا و بحران ایجاد شده موضوع کمی متفاوت است؛ زیرا هنوز اخبار دقیقی مبنی بر عامل انتشار ویروس و همچنین واکسن آن در دسترس نیست به همین دلیل مسئولان توانایی مقابله صد در صد با آن را ندارند. متخصصان و کارشناسان بیشتر از روش­‌های پیشگیری مانند رعایت بهداشت عمومی و همچنین حضور نیافتن در اماکن عمومی سخن می‌­گویند.

وظیفه رسانه‌­ها در انتشار مطالب

حال تمام ارگان­‌ها و نهادها هر کدام به عنوان یکی از زنجیره‌­های مقابله با ویروس کرونا وظایفی را بر عهده دارند که یکی از حلقه‌های این زنجیره‌­ رسانه­‌ها هستند. رسانه در دنیا ابزاری قدرتمند در جهت بالا بردن سطح آگاهی و همچنین ابزاری بی‌نظیر در اختیار سیاستمداران و دولتمردان برای همراه کردن مردم با خود است.

پوریا آسترکی فعال رسانه‌ای و کارشناس رسانه معتقد است: روزنامه نگاری و خبرنگاری در بحران، قواعد خاصی دارد از جمله اینکه دقت را فدای سرعت نکرده و هرگز اخبار تایید نشده را به صورت عمومی در رسانه منتشر نکنید.

او در ادامه در مورد انتشار مطالب توصیه‌­ای در مقابله با ویروس کرونا گفت: رسانه ها باید مطالب خود را براساس منابع معتبر نظیر سازمان بهداشت جهانی، هلال احمر و وزارت بهداشت منتشر کنند البته این نکات بیشتر متوجه فعالان فضای مجازی است که به صورت آماتور فعالیت رسانه‌ای انجام می‌دهند.

این کارشناس رسانه در ادامه به نقش رسانه‌ها در کشف و انعکاس واقعیت­‌ها اشاره و بیان کرد: طبق قانون، رسانه‌ها موظف هستند برای اطلاع رسانی صحیح، آمار را به صورت شفاف در اختیار جامعه قرار دهند، این آمار می‌­تواند آمار دقیقی از مبتلایان و فوت شدگان و بهبود یافتگان یا حتی گستره پخش ویروس باشد.

آسترکی با بیان این موضوع که اطلاع رسانی درمورد شرایط بحران وظیفه ذاتی رسانه‌ها نیست، افزود: رسانه باید تلاش کند اطلاعات واقعی و دقیقی در اختیار مخاطب خود قرار داده و از پنهان کاری شدیدا دوری کنند؛ حتی اگر ارائه این آمار برای مخاطب تلخ و ناگوار باشد.

وی یادآور شد: یکی از نتایج ارائه آمار و اطلاعات دقیق جلب اعتماد مخاطب است که منجر به کاهش اضطراب او در مقابله با بحران می‌شود.

توصیه­‌ای برای جلوگیری از پخش اخبار کذب

در روزهای اخیر با انتشار اخبار جعلی در ایران، تشخیص اخبار واقعی و غیرواقعی برای شهروندان دشوار شده است به نحوی که در برخی از شهرها به علت نگرانی از آینده نامعلوم اپیدمی کرونا، اقدام به خرید بیش از حد برخی اقلام دارویی و غذایی کرده‌­اند.

آسترکی از فیک نیوزها به‌عنوان آفت رسانه نام برد و گفت: فیک نیوزها با انتشار مطالب غیر واقعی خود سعی در ایجاد التهاب در جامعه دارند که گاهی ضربات جبران ناپذیری را به جامعه وارد می‌کنند.

وی با اشاره به لزوم شفافیت، انعکاس صحیح اطلاعات، جلوگیری از انتشار شایعات و همچنین ایجاد آرامش در جامعه به دولت توصیه کرد روند اطلاع رسانی خود را تغییر دهند.

این فعال رسانه­‌ای با پیشنهاد ایجاد یک پلتفرم اطلاع رسانی ویژه اپیدمی کرونا، گفت: دولت با ایجاد چنین سامانه‌ای راه خود را برای شفاف سازی در اطلاع رسانی هموار سازد. معرفی ویروس و راه های پیشگیری از آن و همچنین وجود نقشه‌هایی با دقت محلات و اینکه چه مناطقی درگیر این ویروس شده‌اند از جمله ویژگی‌های ضروری این پلتفرم پیشنهادی است.

آسترکی در ادامه ضعف اطلاع رسانی و وجود یک مرجع رسمی رصد اخبار را، از دیگر نیازهای امروز در مقابله با ویروس عنوان کرد و افزود: این پلتفرم می‌تواند مرجع خوبی برای اطلاع رسانی باشد؛ همچنین تولید محتوای رسانه‌ای از طریق همین پلتفرم می‌تواند راهگشای این موضوع باشد.

نقش‌­آفرینی رسانه‌­های بیگانه در برهم زدن آرامش جامعه

رسانه‌­های معاند از هر فرصتی برای پیشبرد اهداف شوم خود علیه نظام جمهوری اسلامی استفاده می­‌کنند. حال با استفاده ابزاری از ویروس کرونا سعی در ناامید کردن ملت ایران و ایجاد روحیه یأس در بین مردم از نظر سیاسی و اقتصادی دارند. آن­ها ویروس کرونا را مؤثرتر از تحریم‌های آمریکا می‌دانند که این خود جای تأمل دارد به عنوان مثال می‌توان به توییت سخنگوی وزارت بهداشت اشاره کرد که نوشت: «رسانه ملکه نگران از این که از شبکه سعودی و آلبانی در مسابقه دروغ جا بماند، بدون ذکر منبع، عددی افزون بر مرگ و میر سندرو‌‌‌م ­حاد تنفسی در ایران را به جای کرونا به مخاطب غالب می­‌کند.» این در حالی است که این رسانه­‌ها، کشورهای اروپایی و غربی را بسیار پیشرفته و همه چیز را تحت کنترل می‌دانند و به مردم کشورهای متبوعشان آرامش تزریق می‌­کنند.

مجید قنبری تحلیل‌گر فضای مجازی و مدرس سواد رسانه معتقد است رسانه در این شرایط وظایف سنگین و نقش مهمی بر عهده دارد؛ زیرا از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور، رسانه‌های معاند و همگام با آن­ها رسانه‌های بیگانه، سعی در ارائه اخبار ضد و نقیض در مورد این بحران اعلام نکردن تعداد واقعی کشته شدگان واقعی در ایران توسط این ویروس را دارند تا بتوانند از این طریق مردم را ناامید کرده و نهایتا آرامش جامعه را برهم بزنند.

وی در ادامه از سناریوی از پیش طراحی شده اتاق فکر رسانه­‌های ضد انقلاب در بحرانی کردن شرایط جامعه پرده برداشت و افزود: رسانه‌­ها در این مواقع از سه ابزار انتشار شایعه، بزرگ نمایی و فریب استفاده می­‌کنند و با انتشار شایعه در روزهای بحرانی می­‌کوشند فتنه­‌گری کنند.

این کارشناس سواد رسانه افزود: حربه بزرگنمایی ابزار دیگری در دست رسانه‌ها است که با استفاده از این تکنیک اوضاع داخلی جامعه را متشنج می­‌کنند.

وی فریب را آخرین ابزار دست رسانه‌های معاند دانست و گفت: انتشار تصویر جعلی استعفا نامه وزیر و حتی به‌کاربردن تصاویر غیر واقعی در اخبار خود، به دنبال ایجاد ناامیدی در بدنه جامعه هستند.

ایجاد باورپذیری و بالابردن روحیه مخاطب

قنبری در ادامه ارائه اطلاعات واقعی در حوزه پیشگیری و مقابله با ویروس را عمده فعالیت رسانه در این روزها برشمرد و تصریح کرد: رسانه‌ها در نحوه اطلاع رسانی خود باید مخاطب و میزان مقبولیت خبر را ملاک قرار دهند. استفاده از متخصصان و کادر پزشکی مراکز درمانی نقش بسزایی در باورپذیری خبر در ذهن مخاطب خواهد داشت.

این تحلیل‌گر رسانه به نقش مهم رسانه در تغییر شرایط روحی مخاطبان اشاره کرد و افزود: رسانه‌ای چون صدا و سیما این روزها با قراردادن برنامه طنز و شادی‌­آور در کنداکتور خود می‌تواند قدم بلندی در بالا بردن روحیه مردم بر دارد.

به نظر می‌رسد صدا و سیما نیز در این بخش نسبتا موفق عمل کرده و با توجه به تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها، کنداکتور شبکه­‌های تلویزیونی را در راستای دستورالعمل ابلاغی نیز دستخوش تغییراتی قرار داده است که شامل تقویت باکس‌های فیلم‌های سینمایی و پخش پویانمایی، برنامه‌های روتین صبحگاهی، شبانه و خانواده است. علاوه بر آگاهی‌رسانی و آموزش به ‌صورت جنگ و با فضای پرنشاط و امیدآفرین و سرگرم‌کننده، آیتم‌های طنز در تمامی برنامه‌ها قرار گرفته است.

نقش سواد رسانه‌­ای در مواقع بحران

باید گفت پیام‌ها در رسانه‌ها به طور مستقیم روی افراد تاثیر می‌گذارند و تاثیر پذیری آن را بطور غیر مستقیم بر تغییر رفتار، گفتار و روح و جان مخاطبین را می­‌توان به وضوح مشاهده کرد. پخش این پیام­‌ها از رسانه­‌ها، دقیقاً به طور غیرمستقیم بر روی خانواده­‌ها و جوامع تاثیر می­‌گذارد. بنابراین مردم باید بتوانند با درک و فهم درست و منطقی پیام‌­ها تحت تاثیر قرار نگیرند؛ زیرا موجب تغییر رفتار با پیام رسانه­‌ها شده و راه و مسیر زندگیشان تغییر می­‌کند.

محمد قنبری در انتهای مطالب خود با اشاره به پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای در جامعه از دستگاه‌های ذی‌ربط نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست با همت خود سعی در بالا بردن این مهم کنند که نقش انکار ناشدنی در کنترل شرایط بحرانی و حفظ آرامش در جامعه خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب نیز بر جایگاه رسانه تاکید مضاعف داشته‌ و پس از بازدید از سازمان صداوسیما در اردیبهشت 83 فرمودند: «امروز مهم‌ترین ابزار جنگ بین قدرت‌­ها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرت­‌های بزرگ هم با رسانه‌ها دارند کار می‌کنند؛ امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیون­‌ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانىِ اینترنتی از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است؛ امروز دنیا، یک چنین دنیایی است.»

حال برای خروج از چرخه همه­‌گیری ویروس کرونا، رسانه­‌ها نقش پررنگ‌­تری دارند. در این مسیر در یک طرف ماجرا مردم و در طرف دیگر پزشکان و متخصصان هستند و رسانه پلی میان این دو طرف است. پیشگیری و جلوگیری از شیوع این ویروس با آگاهی و رعایت مردم شدنی است و این رسانه‌ها هستند که باید اطلاع رسانی درست و دقیق انجام دهند.

تهیه و تنظیم: رویا راعی

انتهای پیام/

کد خبر: 1063190

وب گردی

وب گردی