کشف تغییر متابولیسم سلول های سرطانی سینه

طبق مطالعه ای جدید توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، سلولهای سرطانی پستان می توانند متابولیسم خود را به سمت گسترش به سلول های دیگر(متاستاز) تغییر دهند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان اعلام کردند، سلولهای سرطانی سینه به جای چرخه قند (گلوکز) برای انرژی ترجیحاً از متابولیسم میتوکندری استفاده می کنند.این کشف می تواند منجر به راهکارهای بهتری برای جلوگیری از شیوع سلول های سرطانی به اعضای دیگر بدن شود و به نوبه خود باعث کاهش مرگ و میر است.

«Devon A. Lawson»، استادیار بخش فیزیولوژی و بیوفیزیک در دانشگاه کالیفرنیا گفت:« این مسئله پیامدهای بالینی بالقوه مهمی دارد زیرا نشان می دهد داروهایی که متابولیسم میتوکندری را هدف قرار می دهند، می توانند برای جلوگیری از شیوع متاستازیک در بیماران مؤثر باشند.»

متاستاز (Metastasis) یا دگرنشینی یا فراگُستری به گسترش و مهاجرت سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت‌های دیگر، گفته می‌شود. به این نوع تومورها، تومورهای دگرنشین نیز گفته می‌شود.

وی تصریح کرد از نظر تاریخی، تومورها حاوی میتوکندری ناکارآمد بوده و عمدتا توسط قندکافت بی‌هوازی یا متابولیسم واربورگ پایدار میشوند. نتایج جدید این امر را به چالش می کشد و نشان می دهد که سلولهای سرطانی سینه از متابولیسم میتوکندری در طی گسترش متاستازیک استفاده می کنند.

با وجود پیشرفت های عمده در تشخیص و درمان بیماری در مراحل اولیه، هنگامی که سلول های سرطانی در سینه به سایر اعضای بدن گسترش می یابد؛ تقریباً باعث سالانه 40میلیون مرگ و میر در میان زنان در ایالات متحده می شوند. این تقریباً عامل شماره یک، در تمام مرگ و میرهای مرتبط با سرطان سینه است.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که سلول های تومور نادر اولیه دارای خواص بیولوژیکی بی نظیری هستند که باعث گسترش آنها می شود و باعث می شود این سرطان در سایر نقاط بدن گسترش یابد.

در حالی که خواص تحرک سلول و مهاجرت آن به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته، مکانیسم های حاکم بر تخم گذاری و ایجاد مجموعه های کوچک سلول های سرطانی در بافت های دیستال به اندازه کافی مطالعه نشده است.

این تا حدودی به این دلیل است که محققان نمی توانند تخم گذاری متاستازیک را در انسان مطالعه کنند. از طرفی تشخیص و تجزیه و تحلیل سلول های نادر در این مرحله گذرا در مدل های حیوانات از نظر فنی چالش برانگیز است.

«رایان دیویس» نویسنده اول این تحقیق گفت: «این تحقیق روشی جدید را برای شناسایی تغییرات « transcriptomic» در سلولهای متاستازیک نادر در طول تخمگذاری با استفاده از مدلهای توالی سازی تک سلولی و مبتنی بر بیمار سرطان سینه ایجاد کرد.»

دیویس اظهار کرد که ما دریافتیم سلول های متاستازیک دارای مولکول های RNA متمایز پیش بینی کننده بقا در بیماران هستند و متابولیسم را به روشی تغییر می دهند که می تواند از نظر درمانی هدفمند شود.نتایج این تحقیق طی مقاله ای در « Nature Cell Biology» منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063213

وب گردی

وب گردی