ایران در پزشکی به مرجعیت علمی دست یافته است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کشورمان در زمینه پزشکی به مرجعیت علمی دست یافته و مورد اعتماد مردم منطقه و سایر کشورهاست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی‌اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مدیران این معاونت با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با سعیدرضا عاملی دیدار و گفتگو کردند.

عاملی در این جلسه گفت: ارائه گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی احتیاج به فرصت مبسوط و گسترده‌تری دارد. جای خوشبختی است با وجود جو ایران‌هراسی که دشمنان ما ایجاد کرده‌اند، کشورمان در زمینه پزشکی به مرجعیت علمی دست یافته و مورد اعتماد مردم منطقه و سایر کشورهاست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مطالعات میان‌رشته‌‎ای در فضای علمی جهان ادامه داد: در این زمینه، جداسازی آموزش پزشکی از بدنه آموزش عالی کشور، ما را در رتبه‌بندی آموزشی دچار مشکل کرده و ضمناً ارتباط علوم پزشکی با سایر رشته‌های علمی را نیز با اختلال مواجه کرده است. می‌توان مسیرهای میانه‌ای را برای تقویت همکاری بین رشته‌ای فراهم آورد.

عاملی با اشاره به تجربه دانشگاه‌های مطرح جهان در این زمینه گفت: تغییر ساختاری در این موضوع هرچند مشکل است؛ اما غیرممکن نیست.

لزوم توجه به نقش فناوری‌های جدید در علوم پزشکی

وی با تأکید بر لزوم توجه به نقش فناوری‌های جدید در علوم پزشکی افزود: این فناوری‌ها، علوم پزشکی را متحول کرده و بخش عمده‌ای از این تحولات در سایر علوم مانند علوم رایانه و... شکل گرفته است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: متأسفانه جایگاه کشورمان در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی علمی در برخی حوزه‌ها چندان جالب نیست که این موضوع باید اصلاح شود.

پزشکی با توجه به دوفضایی شدن جهان دچار تحولات جدی شده است

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع «دوفضایی شدن جهان» گفت: صنایع مختلف از جمله پزشکی با توجه به این دوفضایی شدن دچار تحولات جدی شده است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی افزود: با توجه به تأثیر فناوری‌های نوین در میرایی رشته‌های درسی، موضوع رشته‌های نوین و تأثیر پیشرفت‌های فناوری از جمله فناوری‌های فضای مجازی از موضوعاتی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تأکید بر اهمیت امنیت و ظرفیت پایگاه‌های داده‌ها

عاملی در ادامه با تأکید بر اهمیت ظرفیت «پایگاه‌های داده‌ها» (DATA CENTER) ادامه داد: افزایش ظرفیت «پایگاه داده‌ها» و توجه به امنیت این پایگاه‌ها برای نگهداری اطلاعات حوزه علوم پزشکی لازم است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به ظرفیت «پایگاه علوم استنادی جهان اسلام» (ISC) گفت: این مرکز مهم علمی توانسته با گسترش و تعمیق ارتباطات بین‌المللی علمی، روابط علمی به‌ویژه در جهان اسلام را تسهیل کند و وزارت بهداشت می‌تواند از این ظرفیت، استفاده بیشتری داشته باشد.

عاملی با اشاره به لزوم استفاده از تجربه منطقه‌بندی آموزش پزشکی افزود: تلاش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه منطقه‌بندی آموزش پزشکی، با توجه به ظرفیت‌ها و مأموریت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی، الگویی مفید و قابل استفاده است.

وی همچنین در پایان با اشاره به موضوع پرونده الکترونیک سلامت و توزیع مناسب پزشک در کشور بر لزوم استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این زمینه نیز تأکید کرد.

ارائه گزارش معاونت آموزشی وزارت بهداشت توسط معاون آموزشی وزارت بهداشت

علی‌اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش روی این معاونت ارائه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تحلیل اسناد بالادستی، فرایند و برنامه‌های تحول در این معاونت تحت عناوینی مانند آینده‌نگاری، دانشگاه نسل سوم، عدالت آموزشی، پاسخگو بودن، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، آموزش مجازی، نظام ارزیابی و آزمون‌ها، اعتباربخشی و تقویت زیرساخت‌ها دسته‌بندی شده‌اند.

راه‌اندازی مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی «نصر»

وی افزود: در مورد تحقق مرجعیت علمی در حوزه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی «نصر» راه‌اندازی شده و مشغول به کار است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از برنامه‌های این مرکز، ساماندهی کتب مرجع علوم پزشکی به زبان فارسی بوده و موضوع مدیریت استعدادهای درخشان هم از دیگر برنامه‌های مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی است. موضوع «سرآمدی» دانشگاه‌های علوم پزشکی در منطقه تحت پوشش این دانشگاه‌ها هم در این مرکز دنبال می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری المپیادهای دانشجویی افزود: المپیادهای دانشجویی که چند سال است راه‌اندازی شده، نهضتی در بخش‌های مختلف مانند اخلاق پزشکی، هنر و پزشکی، فلسفه پزشکی و ... ایجاد کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: خودداری از گسترش تشکیلات و استفاده بهینه از تشکیلات و منابع فعلی هم از مهم‌ترین برنامه‌های مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی است.

حقدوست گفت: در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکزی با عنوان «مرکز توسعه آموزش» وجود دارد که از جمله وظایف این مرکز، توانمندسازی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

وی افزود: در زمینه «آمایش سرزمینی» 10 کلان‌منطقه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در کشور وجود دارد و براساس این الگو باید همه خدمات پزشکی در این 10 کلان‌منطقه به‌صورت یکسان وجود داشته باشد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: بر اساس این الگو، هر کدام از این کلان‌منطقه‌ها دارای مأموریت‌های ویژه‌ای هستند.

حقدوست در تشریح این موضوع گفت: در مورد موضوعاتی مانند همگرایی علوم، محیط زیست و ... هر کدام از این 10 کلان‌منطقه با توجه به ظرفیت‌ اعضای هیئت علمی و توانمندی‌های خود دارای مأموریت‌های خاص هستند.

وی افزود: همچنین روند انجام مأموریت‌ها به دقت تحت نظارت است و بر اساس نتایج نظارت‌ها به این 10 کلان‌منطقه، امتیاز داده می‌شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این وزارتخانه ادامه داد: در تمام این 10 کلان‌منطقه «مرکز آزمون مجازی» راه‌اندازی کرده‌ایم و هم‌اکنون آزمون‌های ملی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

حقدوست در این زمینه گفت: در برخی از این 10 کلان‌منطقه حدود 80 درصد از آزمون‌های بخشی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دانشگاه کرمانشاه بعد از دانشگاه تهران، میزبان بیشترین تعداد دانشجویان خارجی است

وی افزود: یکی دیگر از مأموریت‌های این کلان‌منطقه‌ها، جذب دانشجویان خارجی است، به‌عنوان مثال بعد از دانشگاه تهران، دانشگاه کرمانشاه هم‌اکنون میزبان بیشترین تعداد دانشجویان خارجی است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: به‌منظور بین‌المللی‌سازی آموزش پزشکی، سعی شده هر کدام از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به کشوری خارجی متصل کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بخش دیگری از این گزارش و در مورد اعتبارسنجی آموزشی گفت: در مورد اعتباربخشی آموزشی، فرایندی تدوین شده و کارگروه مسئول این طرح، تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها و... را 2 دوره اعتبارسنجی کرده است.

وی افزود: در این اعتبارسنجی‌ها بر اساس چک‌لیست تهیه شده، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها از لحاظ برخورداری از استانداردها و معیارها به دقت ارزیابی شده و نمره گرفته‌اند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: شفافیت مالی و نظارت بر تخصیص و هزینه‌کرد منابع نیز یکی دیگر از کارکردها و مأموریت‌های مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی است.

دسته‌بندی شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی

حقدوست با اشاره به شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: این شاخص‌ها تحت عناوینی مانند دانشگاه پاسخگو، دانشگاه کارآفرین، دانشگاه فناور، دانشگاه دارای توسعه پایدار، دانشگاه مشارکت‌جو و ... دسته‌بندی شده‌اند.

وی با اشاره به مطالعات بین‌رشته‌ای در حوزه آموزش پزشکی افزود: در این زمینه یک‌سری اقدامات در وزارتخانه بهداشت انجام شده و یک‌سری اقدامات هم با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دست انجام است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: به‌عنوان مثال در بخش هوش مصنوعی و کاربرد آن در بهداشت و سلامت، طرح‌های همکاری مشترک بین وزارت بهداشت و علوم در دست انجام است.

حقدوست در تشریح بخش‌های دیگر همکاری میان وزارت بهداشت و وزارت علوم گفت: همکاری مشترک در هیئت‌های ممیزه، نشریات علمی و ... از سایر زمینه‌های همکاری مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت علوم است.

وی با اشاره به بحث نگاه به آینده در آموزش پزشکی افزود: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز تا سال 1404 یکی دیگر از اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت است و براساس مطالعات انجام شده و با در نظر گرفتن منابع و مأموریت‌ها، امروز می‌دانیم به‌عنوان مثال در سال 1404 به چه تعداد پزشک عمومی نیاز داریم.

به ازای هر هزار شهروند حدود 1.2 پزشک داریم

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: امروز نسبت استاد به دانشجو، یک به 11 است و همچنین امروز به ازای هر هزار شهروند حدود 1.2 پزشک داریم.

حقدوست با اشاره به اختلاف‌های آماری نیز گفت: به نظر می‌رسد مشکل اصلی در این زمینه، نبود تعریف یکسان از معیارهای آماری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان گزارش خود با اشاره به موضوع سهمیه‌های آموزشی گفت: باید این سهمیه‌ها با توجه به معیارهایی مانند عدالت آموزشی بازنگری و اصلاح شوند.

در این دیدار حمید اکبری قائم مقام معاون آموزشی، امامی رضوی دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، آبتین حیدرزاده سرپرست مرکز سنجش آموزش پزشکی، شهرام یزدانی رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، عطا پورعباس دبیر کمیته تحقیق و توسعه، محمدحسین آیتی دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی و حسین قنبری عضو شورای مشاوران و مسئول روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و همچنین ناصر باقری مقدم دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و جواد محمدی مدیر کل دفتر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063220

وب گردی

وب گردی