دستورالعمل ایمنی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح خوابگاه‌ها، سلف‌سرویس و بوفه‌های دانشگاه آزاد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل ایمنی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح خوابگاه ها، سلف سرویس و بوفه ها را ابلاغ کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دستورالعمل ایمنی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح خوابگاه‌ها، سلف‌سرویس و بوفه‌های دانشگاه آزاد اسلامی را به رؤسای استان ها، واحدها و مرکز آموزشی و معاونت آموزش های عمومی و مهارتی (سما) دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

در این دستورالعمل تأکید شده است که با توجه به حساسیت و اهمیت رعایت نکات بهداشتی در سطح خوابگاه ها، سلف سرویس و بوفه ها، تا زمان ریشه کنی کامل ویروس کرونا در سطح کشور، واحدها و مراکز آموزشی موظفند نسبت به رعایت دقیق نکات ذیل اقدام کنند.

خوابگاه ها:

- قبل از بازگشایی خوابگاه ها، تمامی بخش های خوابگاه ضدعفونی شده و مطابق با دستورات بهداشتی به طور منظم این اقدام ادامه یابد. با هماهنگی مراکز بهداشتی درمانی شهرستان پیش از اسکان دانشجویان در خوابگاه ها، از تمامی آنها تست ابتلا به ویروس کرونا گرفته شود و در صورت مشاهده دانشجویان مبتلا، آنان را به مراکز درمانی معرفی و پس از بهبودی کامل در خوابگاه اسکان یابند. در بدو بازگشایی خوابگاه ها با هماهنگی ستاد آگاه سازی، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، جلسات توجیهی برای آموزش دانشجویان برگزار شود.

اقامت همراهان دانشجویان به صورت مهمان اکیداً ممنوع است. مواد شوینده و ضدعفونی کننده به میزان لازم تهیه و در دسترس دانشجویان قرار داده شود. در صورت مشاهده هر گونه علائم ابتلا به بیماری کرونا در بین دانشجویان خوابگاهی (تب، سرفه، تنگی نفس و...) مسئولان خوابگاه موظفند بلافاصله اقدام کنند و حسب تشخیص بیماری دانشجو هم اتاقی های وی نیز از لحاظ ابتلا به بیماری مورد بررسی قرار گیرند.

با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور، به دانشجویان ساکن خوابگاه توصیه شود حتی‌الامکان از مسافرت های بین شهری خودداری کرده و تا زمان ریشه‌کنی این ویروس سفرهای بین شهری خود را به حداقل برسانند. به دانشجویان یادآوری شود که ملزم به رعایت دقیق دستورالعمل های صادره از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص بهداشت فردی و جمعی هستند و مسئولان خوابگاه ها باید بر این امر نظارت دقیق کنند و در صورت بی‌توجهی آنها به طور جدی تذکر داده شود.

در اسرع وقت به منظور آشنایی و آموزش مسئولان خوابگاه ها جلسات توجیهی با حضور متخصصان حوزه بهداشت برگزار شود. سرویس ایاب و ذهاب خوابگاه ها نیز باید روزانه ضدعفونی شود و رانندگان آن نیز گواهی عدم ابتلا به ویروس کرونا را ارائه دهند.

سلف سرویس و آشپزخانه

- تمامی افرادی که در سلف سرویس های دانشگاه فعالیت می کنند، باید گواهی عدم ابتلا به بیماری کرونا ارائه نمایند.

- از ورود و فعالیت هر یک از کارکنان سلف سرویس‌ها که یکی از علائم بیماری کرونا را دارند تا زمان بررسی و ارائه گواهی سلامت اکیداً خودداری شود.

- غذاهای سلف از انواعی انتخاب شود که موادغذایی در آن به طور کامل پخته می شود .

- از قاشق، چنگال و ظروف یکبار مصرف استفاده شود.

-الزاماً از سطل های زباله در دار در فضای سلف سرویس ها استفاده شود.

- با استفاده از پوستر و دستورالعمل های بهداشتی نکات مهم در خصوص پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در غذاخوری ها اطلاع‌رسانی شود.

-تمامی افرادی که در سلف سرویس های دانشگاه فعالیت می کنند باید لباس کامل شامل (کلاه، دستکش، روپوش، ماسک و کفش) استفاده و روزانه نسبت به استحمام، شستشو و ضدعفونی کردن لباس های خود اقدام نمایند.

-مواد ضدعفونی‌کننده و مایع دستشویی در فضای آشپزخانه و سلف سرویس ها جهت استفاده کارکنان و دانشجویان قرار داده شود.

- برای غذاهایی که به همراه نان سرو می شود، نان باید به صورت بسته‌بندی در اختیار دانشجویان قرار داده شود.

- از سفره ها و لیوان های یکبار مصرف در سلف های غذاخوری استفاده شود.

- از خرید اقلام غذایی مانند روغن، ناگت، رب گوجه فرنگی، سس، نمک، خیارشور و... به صورت فله‌ای خودداری و اقلام بسته بندی شده جایگزین آن شود.

- از مواد گندزدا جهت ضدعفونی کردن سبزیجات (کاهو، کرفس، گوجه و ...) در آشپزخانه سلف سرویس های دانشجویی استفاده شود.

- به منظور حفظ سلامت دانشجویان خوابگاهی تا زمان ریشه‌کن شدن بیماری کرونا نسبت به تهیه وعده غذایی شام برای دانشجویان خوابگاهی با رعایت نکات فوق اقدام نمایند.

-در ارتباط با خرید، شستشوی مواد غذایی و نحوه طبخ آنها رعایت نکات بهداشتی اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الزامی است.

بوفه‌ها:

- با توجه به احتمال آلودگی غذاهای سرد و فست‌فود با نظارت و نظر متخصصان بهداشتی و پزشکی تا زمان ریشه‌کن شدن ویروس کرونا، تنها غذاهای کاملاً پخته شده عرضه شود و از ارائه غذاهای آماده مانند ساندویچ های سرد و نیم پز مانند تخم‌مرغ عسلی و ... خودداری شود.

- رعایت تمام نکات بهداشتی اشاره شده در سلف سرویس ها، در سطح بوفه‌ها نیز الزامی است.

مراکز مشاوره:

- مراکز مشاوره امین نیز لازم است مشارکت و همکاری لازم را بعمل آورده و خصوصاً جهت تهیه پیام های امیدبخش، شاد و تقویت‌کننده روحیه و میزان تاب‌آوری با استفاده از کارشناسان و منابع معتبر اسلامی به صورت مستمر فعالیت کنند.

- به منظور رفع اضطراب و وسواس های فکری ناشی از شیوع بیماری کرونا، ساعات و میزان فعالیت مراکز مشاوره برای ارائه خدمات به آن دسته از دانشجویانی که به خاطر شیوع این بیماری دچار مشکل شده اند، افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1063235

وب گردی

وب گردی